O bună parte dintre furnizorii din România ai Ford care depind de un singur client (Ford) şi-a oprit producţia pe perioada în care fabrica de vehicule a sistat temporar producţia. Peste 1.000 de oameni sunt trimişi acasă de furnizorii de componente auto, iar, dacă îi adăugăm şi pe cei de la Ford, rezultă 3.500 de persoane.
Decizia Ford Craiova de a opri temporar producţia de vehicule în Bănie afectează, cum era de aşteptat, şi producţia furnizorilor care lucrează pentru realizarea vehiculului B-Max. Cei care fac componente pentru Fabrica de Motoare nu sunt afectaţi. Ford a oprit temporar producţia vehiculului B-Max de pe 20 septembrie şi până pe 4 octombrie, urmând ca în luna octombrie să se producă vehicule doar zece zile lucrătoare. Circa 2.500 de angajaţi de la Ford au intrat în şomaj tehnic, dar a venit şi rândul furnizorilor de componente să îşi trimită oamenii acasă pe perioada cât Ford nu produce vehicule.
IAC Balş a oprit temporar toată fabrica zilele trecute
Cel mai expus furnizor pare a fi IAC Group, compania investind în construirea unei fabrici moderne în oraşul Balş, din judeţul Olt. În prezent, întreaga fabrică are activitatea oprită.
„Ca un furnizor important pentru Ford Craiova, IAC Balş este afectată de nefuncționarea uzinei Ford Craiova. În calitate de furnizor de sistem pentru toate componentele majore, la nivel mondial, IAC este utilizat pentru a sincroniza producția la cerințele producătorilor de echipamente originale, limitând astfel impactul asupra facilităților sale și asupra angajaților. Aceasta este o parte din gradul de flexibilitatea al unui furnizor, care trebuie să aibă excelenţă în afaceri. Deci, în acest caz, ne vom adapta la cerințele Ford și vom găsi modalități de a limita perturbarea operațiunilor noastre“, a declarat, pentru GdS, Elisabetta Güttler, manager de comunicare corporate, în cadrul International Automotive Components (IAC) Group GmbH.
Directoarea de resurse umane a IAC Balş, Andreea Popa, a precizat că fabrica are 230 de angajaţi şi au intrat toţi în şomaj tehnic. „Sunt câteva persoane care merg la fabrică pentru mentenanţa utilajelor, dar fac prin rotaţie, astfel încât toţi angajaţii să fie în şomaj tehnic. Noi am grupat altfel perioada de şomaj tehnic faţă de Ford, dar, în ansamblu, se opreşte producţia acelaşi număr de zile ca şi la Ford. Angajaţii stau în şomaj tehnic şi primesc 75% din salariu“, a declarat Andreea Popa. Ea a adăugat că „situaţia este nefericită, din cauză că IAC Balş are un singur client, iar acela este Ford. Suntem în negocieri cu alt client, iar în cursul anului viitor sperăm să producem şi pentru acest nou client. Noi ne dorim ca Ford să meargă bine în continuare, astfel ca şi IAC Balş să meargă bine“.
IAC produce AC, interioarele pentru B-Max, în special cele din plastic, plafon, uşi, cabina de pilotaj și asieta portbagajului.
Unul dintre cei mai importanţi furnizori ai Ford, producătorul german de sisteme şi caroserii auto Kirchhoff Automotive, nu a dat declaraţii oficiale. Totuşi, ştim că „90% din personal este afectat de oprirea producţiei de către Ford. Sunt afectate persoane care lucrează în ambele schimburi“, au spus surse din interiorul companiei. În jur de 150 de persoane sunt angajate, în prezent, la compania Kirchhoff Automotive, care produce elemente de caroserie pentru B-Max. La finele anului trecut, compania figura cu 106 salariaţi, potrivit bilanţului contabil.
Johnson Controls plăteşte 80% din salariile angajaţilor ţinuţi acasă
Alt furnizor de pe platforma Ford, Johnson Controls, a trimis acasă angajaţii pe perioada opririi temporare a producţiei de vehicule în Craiova. Fiind o fabrică care produce „just in time“, programul opririlor producţiei coincide cu cel al producătorului auto din Bănie. „Volumele de producție ale fabricii noastre din Craiova sunt direct dependente de volumele de producție ale clienților noștri din Craiova. A trebuit să se oprească şi producția noastră. Aproximativ 100 de angajați ai fabricii noastre de la Craiova sunt în prezent la domiciliu. Pe baza contractului colectiv de muncă, vom plăti 80% din salariul de bază pentru zilele în care producția a fost oprită“, a precizat, pentru GdS, Oliver Herkert, director de comunicare al JCI Europa, pe secţiunea auto.
Yazaki Caracal avea, anul trecut 950 de angajaţi, dar compania lucrează şi pentru alţi clienţi, nu doar pentru Ford, astfel că oprirea activităţii producătorului auto nu afectează întreaga companie din Caracal. La nivel oficial, întrebaţi câţi oameni stau acasă ca urmare a opririi producţiei la Ford, reprezentanţii Yazaki din Caracal au declarat: „Informaţia este confidenţială. Nu facem publice date de acest gen“.
Peste 3.500 de oameni
în şomaj tehnic,
în Dolj şi Olt
După calculele GdS, peste 1.000 de persoane, dintre cele angajate direct de către furnizori, sunt afectate de oprirea temporară a producţiei la Ford. Mai sunt alte persoane care nu sunt angajate direct de furnizori şi care sunt trimise acasă cu mai mare uşurinţă. Acestea se adaugă celor aproximativ 2.500 de angajaţi ai secţiei Operaţiuni Vehicule de la Ford. În total, peste 3.500 de oameni din judeţele Dolj şi Olt sunt afectaţi de şomaj tehnic atunci când producătorul auto opreşte temporar producţia de maşini B-Max.
Din punct de vedere al afacerilor, lor li se adaugă furnizorii furnizorilor, care îşi diminuează businessurile, ca urmare a faptului că vor livra mai puţine componente decât de obicei.
Personal angajat prin agenţii de muncă temporară
Mulţi dintre furnizorii de la Craiova ai Ford figurează în bilanţurile contabile cu mai puţini angajaţi decât cei care prestează, efectiv, pe platforma industrială a Craiovei. Explicaţia este aceea că firmele care fac diverse componente auto pentru Ford nu au angajat direct personal în număr mare, ci mulţi oameni au fost plasaţi de agenţi de muncă temporară. Acei oameni au contracte de muncă pe perioadă determinată de una, trei, şase luni şi furnizorul pentru care prestează servicii aceşti oameni poate foarte uşor să se debaraseze de ei. În ultimul an, oricum, numărul persoanelor plasate prin agenţii de muncă temporară s-a diminuat considerabil, potrivit unor surse avizate.
Unii furnizori renunţaseră
la personal, anul trecut,
după ce Ford a redus producţia
Anul trecut, când Ford a renunţat la un schimb de lucru şi a redus producţia de la 500 de maşini pe zi la 365, furnizorii au reacţionat în consecinţă, disponibilizând personal. Furnizorul Magna a confirmat, în noiembrie 2012, la doar o lună de la inaugurarea modernei fabrici de la Craiova, că „aproximativ“ 17 oameni au fost trimişi acasă, dar compania susţinea că este nevoită să se adapteze clientului său, Ford, care a diminuat producţia de vehicule la Craiova. „Ca urmare a reducerii volumului de producţie al clientului nostru, fabrica Magna Exteriors & Interiors Craiova din România (care produce bara de protecţie şi alte componente pentru exteriorul maşinii B-Max) a comunicat o reducere a efectivului de angajaţi. Până acum, aproximativ 17 angajaţi vor fi afectaţi. Decizia dificilă de a reduce efectivele este o încercare de a alinia programul fabricii cu cerinţele curente de producţie ale clientului nostru“, a declarat la vremea respectivă, pentru GdS, Tracy Fuerst, director comunicaţii corporate şi relaţii media, în cadrul Magna International of America Inc.