25.5 C
Craiova
marți, 29 iulie, 2025
Știri de ultima orăActualitateApelul de urgenţă 112 de 5 ani în serviciul cetăţenilor

Apelul de urgenţă 112 de 5 ani în serviciul cetăţenilor

Începând cu 7 aprilie 2005, potrivit Ordinului Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei nr.112, Sistemul funcţionează la nivelul întregii ţări şi poate fi apelat prin formarea numărului unic european de urgenţă 112 în toate reţelele de telefonie, fixe sau mobile. Acesta are capacitatea şi disponibilitatea de a răspunde permanent, 24 ore / 7 zile, la solicitările cetăţenilor care au nevoie imediată de ajutor. Indiferent de reţeaua telefonică în care este generat, numărul unic pentru apel de urgenţă 112 este gratuit şi trebuie  format fără prefix. O dată cu recepţionarea apelului, sistemul permite identificarea automată a numărului de telefon al apelantului şi a locului evenimentului. De asemenea, prin prevederi legale şi modul de organizare, administratorul SNUAU – STS – şi agenţiile specializate de intervenţie asigură confidenţialitatea şi securitatea datelor cu caracter personal colectate şi stocate de la apelanţi pe timpul efectuării apelurilor de urgenţă. La apelarea Serviciului „112”, persoana care a format numărul unic de apel de urgenţă este conectată la un singur Centru 112 corespunzător judeţului din care se sună.
În ultimii 5 ani, în Centrele Unice pentru Apeluri de Urgenţă 112 au fost recepţionate peste 147.000.000 de apeluri ceea ce reprezintă aproximativ 85.000 de apeluri pe zi. Nu orice apel primit de Centrele 112 reprezintă o urgenţă. Astfel, au fost identificate ca urgenţe aproximativ 16.300.000 incidente ceea ce reprezintă în medie aproximativ 9000 incidente pe zi.
 Din statisticile recente rezultă că la nivel naţional doar 24% din apeluri sunt  urgenţe, celelalte apeluri sunt non-urgenţe sau injurioase. Asta înseamnă că pentru 76% din apelurile recepţionate operatorii 112 nu fac transferul către dispeceratele de urgenţă.
În perioada următoare, prin atragerea de fonduri europene, STS, administratorul sistemului, derulează trei proiecte de dezvoltare  care vor permite optimizarea modului de lucru în cazul urgenţelor
Ca răspuns la preocupările Uniunii Europene de dezvoltare a sistemelor de urgenţă, STS este implicat în proiectarea şi implementarea proiectului  “eCall” (apelarea automată a numărului european unic pentru apeluri de urgenţă 112 atunci când un automobil este implicat într-un accident grav)  şi în proiectul “Reach 112” (asigurarea accesului, în timp real, la serviciile de urgenţă a persoanelor cu dizabilităţi – cu deficienţe de vorbire, de vedere şi de auz).
Recentele statistici ale Comisiei Europene arată că România se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi cunoaştrea numărului unic european de urgenţă 112. Sistemul 112 din România respectă toate standardele comunitare în domeniu şi este printre cele mai moderne din Europa.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS