Admiterea la liceu ar trebui să se facă pe baza unui examen cu subiect naţional, urmat de o departajare la nivelul şcolii şi de admiterea pe bază de dosar, fiind necesară eliminarea tezelor unice şi a repatizării computerizate, susţine organizaţia EDU CER.
Ştefan Vlaston, preşedintele Asociaţiei Profesionale Educaţie şi Cercetare "EDU CER" a declarat astăzi, în cadrul unei conferinţe de presă, că "ministerul condus de Cristian Adomniţei a adus într-un vădit impas admiterea la liceu pentru anul şcolar 2008-2009, prin considerarea tezelor unice drept criteriu de intrare la liceu".
Organizaţia acuză că aceste examene au fost fraudate masiv, ceea ce le-ar exclude dintre criteriile de admitere la liceu, "deoarece schimbă fundamental ierarhia, barând accesul elevilor buni la liceele performante".
Pentru ieşirea din aşa numita "criză", EDU CER propune renunţarea la media tezelor unice drept criteriu de admitere la liceu şi eliminarea repartizării computerizate la nivel naţional. În schimb, admiterea la liceu ar trebui să se facă pe baza a trei criterii, anume admiterea pe bază de examen cu subiecte la nivel naţional, admiterea pe baza criteriilor de departajare stabilite de Consiliul de Administraţie al fiecărei unităţi şcolare (departajare pe mediile gimnaziale, generale şi pe discipline) şi admitere pe bază de dosar.
Ministerul Educaţiei ar urma să stabilească graficul şi metodologia pentru examenul de admitere, iar inspectoratele şcolare graficele de admitere prin celelalte două criterii. Inspectoratele şcolare ar urma să stabilească “Grupul de unităţi şcolare” la care se va da examen de admitere, la nivel de oraş sau municipiu.
EDU CER propune şi câteva regule pentru examenul de admitere. Astfel, comisiile de examen, supraveghetorii şi evaluatorii nu pot aparţine unităţilor şcolare aflate în examen, iar subiectele sunt alcătuite de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, dintr-o listă de 100 variante publicate până la 1 martie, ca la bacalaureat. De asemenea, elevii ar urma să susţină o singură probă, matematică, pentru profilul real şi filiera tehnologică şi limba şi literatura română, pentru profilul uman şi liceele vocaţionale.
Potrivit preşedintelui EDU CER, avantajele acestei variante ar fi restabilirea ierarhiei corecte a pregătirii elevilor şi aplicarea descentralizării în învăţământul preuniversitar. Mai mult, spre deosebire de tezele unice această metodă ar asigura o mai mare obiectivitate, costurile fiind reduse.

