Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Contact:

Adresa:
Str. Câmpia Islaz nr. 97A, Craiova
Telefon/Fax:
0251/413.100
0251/410.565
E-mail:
office@gds.ro


« Alte articole din categoria Opinii

Neconstituţionalii

Opinii - Dan TAPALAGĂ
(citeste alte articole de acelasi autor »)


Versiunea pentru tiparire

Marimea textului:

Cine urmează la rând? Curtea Constituţională ne poate desfiinţa cam toate instituţiile cu atribuţii de control din România, urmând logica argumentării din decizia pronunţată în cazul Agenţiei Naţionale de Integritate. Pe baza ei, Poliţia Rutieră, controlorii de tren, fiscul, Consiliul Concurenţei şi cam oricine face anchete şi aplică amenzi în ţara asta riscă să dispară. Oricine va putea pretinde că sunt neconstituţionale, invocând exact argumentele utilizate de judecători în motivarea deciziei pronunţate în data de 14 aprilie în cazul ANI.

Judecătorii Curţii susţin că ANI funcţionează ca un organism jurisdicţional, deşi nu face parte din sistemul de justiţie descris în Constituţie, fiind organ administrativ. Pe scurt, în motivarea Curţii, judecătorii susţin că inspectorii de integritate se poartă pe alocuri ca procurorii şi ca judecătorii, adică solicită informaţii de la instituţii, fac un dosar, administrează probe, audiază martori, propun o soluţie (confiscarea averii), întocmesc un mic rechizitoriu. Citez din motivarea Curţii, „ANI decide că o parte din avere este nejustificată şi, prin urmare, dă un verdict, activitate permisă numai instanţelor de judecată“. Procedând astfel, Agenţia s-ar plasa în afara legii fundamentale, potrivit căreia justiţia se realizează doar în instanţă.

Pe logica asta, nici Poliţia Rutieră n-ar mai avea dreptul să aplice amenzi. Ce face poliţistul? Întocmeşte şi el un mic dosar, ia declaraţii de la martori, mâzgăleşte un mic rechizitoriu (procesul-verbal) şi pronunţă un verdict (amendă). Altfel spus, şi Poliţia Rutieră, tot organ administrativ, la fel ca ANI, se poartă după mintea judecătorilor Curţii Constituţionale, ca un organ jurisdicţional. Prin urmare, Loganurile cu girofaruri trebuie repejor trase pe dreapta, iar legea, tamponată frontal. Poporul, fiţi convinşi, s-ar bucura nespus. Urmând cuvânt cu cuvânt argumentaţia Curţii, nici controlorii de tren nu par foarte constituţionali. Nişte mici procurori cu aere de judecători şi ei!

Extindeţi acest raţionament absurd şi la inspectorii ANAF, ai Curţii de Conturi, Consiliului Concurenţei etc. şi mai radem o duzină de instituţii, tot pe motiv că funcţionează ca nişte tribunale/parchete paralele. Le scoatem şi pe ele din circuit? În fine, culmea absurdului la care se poate ajunge urmând argumentaţia servită de câţiva purtători abuzivi de robe este că însăşi Curtea Constituţională se plasează în afara Constituţiei. Şi ea funcţionează tot ca un tribunal paralel, în afara autorităţii judecătoreşti consacrate în legea fundamentală. Această observaţie a făcut-o în premieră profesorul Corneliu Liviu Popescu, într-un comentariu critic la adresa deciziei Curţii Constituţionale din 2008, prin care a fost omorâtă CNSAS.

De acum, ne putem aştepta ca judecătorii să declare orice şi pe oricine ca fiind neconstituţional: un copac, o traversă de cale ferată sau o roată de bicicletă. Şi tu, cititorule, ai putea ajunge într-o bună zi neconstituţional. Judecătorii Curţii au dovedit că pot argumenta orice şi nu-şi fac mari probleme dacă pronunţă decizii ridicole sau care se bat cap în cap. Pe lângă argumentaţia debilă, judecătorii Curţii se contrazic şi în cazul ANI, la fel cum au făcut-o în cazul Cernea, sesizare respinsă în ianuarie şi aprobată în aprilie.  
De pildă, unul dintre argumentele invocate în sprijinul declarării neconstituţionalităţii legii de funcţionare a ANI este că, având dreptul să propună confiscarea averii nejustificate, răstoarnă sarcina probei. Altfel spus, cel anchetat ajunge în situaţia de a dovedi el caracterul licit al averii propuse spre confiscare, ceea ce ar încălca Constituţia. Numai că aceiaşi judecători s-au pronunţat în 2006 pe o sesizare identică, dar care viza altă lege. Era vorba de posibilitatea confiscării averilor nejustificate, prevăzută în Legea 115/1996 (controlul averilor demnitarilor). Atunci însă, Curtea Constituţională a respins excepţia ridicată de Avocatul Poporului, pe motiv că doar judecătorii pot decide în instanţele de judecată cum aplică legea.
 
Deciziile contradictorii ale Curţii Constituţionale şi arbitrariul lor au lăsat cancelariile occidentale cu gura căscată. Judecătorii Curţii se poartă ca Dumnezeii României: ei pot schimba arhitectura instituţională după cum pof-tesc, se pot contrazice şi pot abuza de puterea lor fără să dea socoteală nimănui. Strict în cazul ANI, şapte din nouă judecători sunt suspectaţi că au avut un interes direct în demolarea instituţiei, fiind controlaţi la avere. Dacă aşa stau lucrurile, vorbim despre o judecată subiectivă, în interes personal, nu bazată pe argumente juridice.
Am vorbit cu jurişti din ţări occidentale care nu înţeleg cum poate fi desfiinţată o instituţie pe motiv de neconstituţionalitate după ce a funcţionat trei, patru sau cinci ani. Cum de legea permite astfel de anomalii? Şeful Comisiei Europene, Jose Manuel Durao Barroso, şi-a exprimat public îngrijorarea că o instituţie-cheie a picat peste noapte în România şi speră la remedierea situaţiei.

Greu de crezut însă că Agenţia Naţională de Integritate poate fi repusă uşor în funcţie. Să presupunem că guvernul îndreaptă pe ici, pe colo legea de funcţionare, cum a procedat în cazul CNSAS, şi face ANI din nou operaţională în câteva zile. Cum va proceda? Va emite o ordonanţă de urgenţă?
Îşi va asuma răspunderea? În orice situaţie, legea va ajunge, în final, tot la mâna parlamentarilor, care s-au cam fript cu declaraţiile de avere şi interese, în care presa, ONG-urile şi întreaga opinie publică îşi puteau vârî nasul. Graţie acestor instrumente ale transparentizării am aflat de mătuşa Tamara, aşa s-au născut zeci de anchete jurnalistice şi am aflat cum se împletesc afacerile cu politica. După cinci ani de coşmar, parlamentarii din toate partidele au ocazia să îndrepte răul făcut şi să respingă orice ordonanţă sau proiect de lege care să le scoată averile, afacerile şi interesele la lumină. Au ocazia să stingă iarăşi reflectoarele aprinse peste lumea lor şi să se cufunde în beznă. Nu cred c-o vor rata.

Că tot vorbim de redefinirea rolului Curţii Constituţionale şi de nevoia unei mai bune aşezări a competenţelor sale, constatăm că în proiectul de revizuire a legii fundamentale promovat de Guvern şi Preşedinţie nu se schimbă nimic esenţial în privinţa Curţii. Sunt păstrate regulile care i-au făcut posibilă funcţionarea haotică de până acum. De exemplu, excepţiile de neconstituţionalitate pot fi invocate mai departe oricând, de oricine şi oricând, chiar şi la ani de zile după adoptarea unei legi. Cum ar veni, să se revizuiască primim, dar să nu se schimbe nimic. 



 
Articole proaspete scrise de tineri, pentru tineri. Tu ai citit Jiunimea? »

  • Currently 2.60/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Notează articolul.

Nota curentă: 2.6 din 5 voturi





Comentarii

Gazeta de Sud nu este responsabilă juridic pentru conținutul comentariilor. Mesajele care conțin amenințări și cele vulgare, xenofobe sau rasiste nu sunt permise.

  1. de Radical:
    E neconstitutional sa confisti averea unui demnitar, avere pe care a castigat-o fraudulos. E neconstitutional sa fe tras la raspundere penal. Judecatorii sunt inamovibili, pt tampeniile pe care le fac. Numai noi, palmasii trebuie sa raspundem in fata legii. Noi nu avem imunitate, nici dobandita, nici indusa prin vreun vaccin. LEgea e o boala pentru demnitari, de vreme ce ei cer imunitate in fata ei. Legile care presupun imunitate ar trebui numite "vaccinuri legislative dedicate" . Ca si tratamentul pt cancer. Scapa numai cine are bani. O veni si vremea lor. Poate ma voi inscire in Partitul Radical.
    2010-04-24, 07:20:28 (79.117.196.*)
  2. de -->:
    "Curtea Constituţională ne poate desfiinţa cam toate instituţiile cu atribuţii de control din România".CONSECINT A: ROMANIA--->PARADISUL INFRACTIUNII
    2010-04-24, 09:25:46 (86.126.42.*)
  3. de VOINEA.:
    Autorul articolului prezentat mai sus are mare dreptate. O mana de oameni ce formeaza Curtea constitutionala, compusa din noua juristi, decid soarta unei tari intregi. Toate hotararile lor,printre care multe dintre ele sunt aberante, desmembreaza ,fara mila, cele mai importante legi,printre care si combaterea indirecta a coruptiei,ce s-a instalat de 20 de ani incoace. Pentru a nu fi acuzat de subectivism, redau textual:"Deciziile contradictorii ale Curţii Constituţionale şi arbitrariul lor au lăsat cancelariile occidentale cu gura căscată. Judecătorii Curţii se poartă ca Dumnezeii României: ei pot schimba arhitectura instituţională după cum pof-tesc, se pot contrazice şi pot abuza de puterea lor fără să dea socoteală nimănui. Strict în cazul ANI, şapte din nouă judecători sunt suspectaţi că au avut un interes direct în demolarea instituţiei, fiind controlaţi la avere. Dacă aşa stau lucrurile, vorbim despre o judecată subiectivă, în interes personal, nu bazată pe argumente juridice. ." Ma intreb, cum se poate ca decizia Curtii constitutionale privind desfiintarea unei institutii, precum Agentia Nationala de Integritate,sa ramana valabila in situatia cand 78% din ei,in momentul hotararii,acesteia erau cercetati de catre A.N.I ? Este o premiera mondiala, UNDE INFRACTORII POT SCAPA DE PEDEAPSA, ANULAND LEGEA PE CARE SUNT ACUZATI. In acest caz suntem de rusinea lumii intregi. Aceasta situatie fara precedent, puterile statului,precum parlamentul,guvernul si presedentia ,urgent sa studieze posibilitatea introducerii in noua constitutie, un capitol ce sa prevada drepturile si obligatiile Curtii constitutionale. , precum si solutii de indreptare a deciziilor gresite. De asemenea pentru a nu face "PURICI MULTI", este bine ca magistratii curtii sa fie alesi nu pe 9 ani ci, pe numai 4 ani. Desi a trecut mai bine de o saptamana,absolut nimeni nu prtesteaza, decat Uniunea Europeana. Somnul natiunii din Romania, nu rezolva greseala catastrofala a Curtii constitutionale. Stim fiecare ca in 20 de ani economia a fost jefuita, fara sa puna nimeni piciorul prag. Dar pana cand domnilor magistrati de la Curtea constitutional, ce modificati pana la limita anularii legilor, chiar din INTERESE PUR PERSONALE SI APARATI HOTII DIN ROMANIA ? Sunt dezamagit,niciun sindicat nu protesteaza,desi se bat cu pumnii in pieptca,sunt aparatorii intreselor celor multi. Desigur, la aceasta catastrofa a contibuit si Ion Iliesu ce in 1996 a anulat Legea nr.18/1966,privind impozitarea cu 80% a averilor dobandite ilegal. De asemenea este tot "meritul" lui Ion Iliescu care a promulgat Legea nr.15/1990,ce se refere la nationalizarea din nou a bogatiilor,solului si subsolului,realizate de popor in anii comunismului. Sa ne aducem aminte ca legea a fost gandita de Brucan. Nu s-a acceptat VARIANTA CELOR DOI ECONOMISTI DE MARCA,, Cojocaru si Rugina. In prezent s-au strans aproape un milion de samnaturi,ce sustin legea Cojocaru. In aceasta conjuctura,legea Cojocaru va apare?
    2010-04-24, 09:37:18 (89.120.249.*)
  4. de Un inspector:
    Lucrez la o institutie de control si am specializare in Danemarca si Anglia. Spre deosebire de Romania unde aplici o amenda, faci public numele contravenientului si cuantumul amenzii si apoi dai posibilitatea acestuia sa se adreseze instantei (unde daca castiga tot cu imaginea patata ramane) in cele doua state amenzile se trimit la judecatorie si judecatorul decide. Daca stabilesti un cuantum prea mare risti sa fie anulata, astfel se elimina abuzurile. Daca judecatorul decide aplicarea sanctiunii aceasta se trimite la politie pentru punerea in aplicare (se considera ca politia are statut special si este organ de ancheta). Deci asa functioneaza alte institutii CONSTITUTIONAL ! Iar o sanctiune aplicata poate deveni publica doar dupa ce devine definitiva in justitie !
    2010-04-24, 09:39:54 (86.126.176.*)
  5. de dingi:
    ANI isi justifica rostul daca le facea dosare lui basescu ,udrea ,videanu etc nu doar la opozitie,asa cum este acum e doar un instrument in mina dictatorului basescu
    2010-04-24, 09:50:43 (92.80.206.*)
  6. de mai bine taceai:
    Domnule Tapalaga, intentia dumitale este laudabila. Vrei sa aperi ANI (intre noi fie vorba, instrumentul preferat al lui Basescu). Modul in care o faci este insa deplorabil. Ai nevoie de ceva mai multe informatii juridice decat cele oferite la o discutie de o cafea cu vreun avocat de duzina. Dumneata transformi o chestiune juridica intr-o debatere politica. Curtea Constitutionala poate fi acuzata de politizare in aceeasi masura in care vom accepta ca si ANI a functionat mai mult ca institutie politizata (sub controlul lui Basescu), decat ca institutie independenta, menita sa combata coruptia. Dar dumneata, domnule Tapalaga, nu poti intelege sau nu vrei sa intelegi toate astea. Esti in solda portocalei mecanice. Esti platit sa scrii intr-un fel anume. Nu ai ce face. Esti un stilou inchiriat. Deci, nu mai esti credibil.
    2010-04-24, 10:06:50 (79.117.148.*)
  7. de Elena:
    Ce invocata era ea de cei pecare-i sustii atunci la suspendare cand a fost de partea celui suspendat si tot asa de buna cand a validat niste alegeri prezidentiale furate sau cel putin controversate intr-o tara din Europa care zici ca se minuneaza acum .Atunci si dumneata si Europa de ce nu s-o fi intrebat????ce paine urata mananci domnule Tapalaga.Si unii ca dumneata , Pora, Moraru ,Diaconescu, Guta cu maneaua lui,intelectuali raspopiti ca Patapievici, Mihaies ne-ati pricopsit cu cei ce conduc tara astazi .Stai linistit ca acea curte daca nu e buna e la fel , e egala macar cu udrea Riti, basescu Videanu sau Macoveiu de la Ani Acel om reprezinta //integritatea// deci insusirea suprema a poporului roman cand el nu stie sa vorbeasca si merge cu microfon plantat la o intalnire cu prieteni.Asa integritate doriti????O umilinta mai mare decat alegerea celei ce pronunta//succesuri/ / pentru tinerii cinstiti din tara asta cred ca nu exista si atunci aceasta curte n-a avut nimic de obiectat la modul cum s-au desfasurat acele alegeri.........Mi-e lehamite sa-ti mai spun si altele.Nu ma ascund su nike chiar as dori sa auziti in fata ceea ce spunem noi dar noi nu avem cuvant decat pe aici pe saituri
    2010-04-24, 10:31:10 (79.117.193.*)
  8. de noi:
    dar, ce vreti ca acesta CURTE sa fie absolutul? Nicidecum, cum totul in RO este harababura si aceasta curte nu poate sa reprezinte altceva decat mediul in care traim si inca mai supravetuim. Pacat ca am apucat sa fim vii in aceasta perioada istorica. Imi este scarba de comportamentul celor ce ne conduc, si care nu urmaresc decat interesul personal.
    2010-04-24, 11:13:49 (79.117.150.*)
  9. de VT:
    Multi , aveti dreptate ! Si Elena , are dreptate in felul dumneaei, ca ANI , e adevarat, este manipulata intr-o anume directie ! Dar,ma intreb si eu, d-le Radical, cum de or fi indraznit ei, acesti reprezentanti ai ANI { sunt si eu de acord , ca oameni de-alde Macovei, nu merita sa stea acolo !}, sa il verifice ei, pe omniprezentul si "tanarul" Ion Predscu si colegii sai , cum de cineva , isi permite sa se ia de muschii acestor somitati { oare , asupra culorii vesnic rosii , obrajilor bahici ai acestuia, o fi avand vreun efect, aceste controale, ca poate tocmai de aceea s-o fi suparat acest vesnic tanar si gerice ?!}?? Cand ei sunt ...."stalpii" democratiei originale , de la noi ! Cand acest tatic si nas si mai stiu eu ce atfel de unchi {iarasi, imi aduc aminte , cum o juna de la presa, fiind prin preajma acestui tanar, era sa nu-i scape , apucaturilor de ....Don Juan, ca nu stiu daca aveti cunostinte , ca le cam are cu "gadilatul" buculitelor !!?}, si-a promovat mai toate rubedeniile si pretenii !! N-ati vazut ce ditamai profesorul universitar si om politic a facut din fiica-sa ?! A avut dreptate , Solomon, la un moment dat, cand in plina sedinta , nu s-a abtinut sa nu-si verse focul asupra odraslei !
    2010-04-24, 11:25:00 (79.117.135.*)
  10. de cristi:
    si tapalaga si gds sunt inconjurati de succesuri.dovada:htt p://img687.imageshac k.us/img687/3490/mul tesuccesuri.png i nvata de la eba
    2010-04-24, 12:11:25 (86.124.212.*)
  11. de Garcea penzonaru:
    Avetzi dretate D-lor shi cei rosii shi cei portocalii dar shi cei galbeni,albastrii sau mai stiu eu ce culori avetzi dvs. Uitatzi oare ca politica este cea mai mare "curva" posibila pe cine compatimitzi shi cui incercatzi sa-i luatzi apararea cand totzi sunt o apa shi un pamant. Nu uitatzi k pestele de la cap se impute shi de la coada se curatza iar pe dvs nu prea va vad in partea superioara a trunchiului pestisorului de aur care totushi pute da da !!!!!!!!!
    2010-04-24, 12:14:15 (92.80.228.*)
  12. de mai bine taceam:
    Toata chestiunea este politizata. Curtea Constitutionala este controlata de PSD, ANI / DNA sunt controlate de Basescu. Este doar o lupta intre clanurile mafiote ale politicii romanesti. Basescu da semne ca vrea sa se lepede de mafia PDL si sa-si constituie propria mafie. Vrea sa ramana in politica, deci are nevoie de un partid de buzunar. Clanurile mafiote din PSD lupta pt supravietuire. Mafia PDL se bucura de guvernare si fura cat poate. Mafia petro-liberala sta in asteptare. Tara a ajuns un fel de Chicago al anilor '20, cand se luptau mafiotii pt teritorii in contrabanda cu alcool, prostitutie si jocuri de noroc. Asa am ajuns. Multumim, Basescule. Multumim, PSD. Multumim, PDL. Multumim, PNL. Mama voastra de jigodii!
    2010-04-24, 12:14:30 (79.117.148.*)
  13. de Garcea penzonaru:
    Ei bravos draga vaz k pricepushi cum sta treaba totzi e una shi aceeashi sau cum zice cetatzeanul maghiar de natzionalitate romana Eoji-Beoji tat un drac eu zic ca totzi ar trebui sa judece asa shi sa nu ne mai certamdegeaba k nu ne foloseshte la nimic mai bine sa ne dam cu parerea cum sa facem shi ce am putea face sa ne scapam de aceasta putreziciune care zice ca ne reprezinta.
    2010-04-24, 12:28:57 (92.80.228.*)
  14. de base:
    Vreau sa fac, ce a facut in Rusia, Putin, de ce nu intelegeti? cand nu mai sunt presedinte, cu un partid al meu, ma transform in premier si tot eu o sa va conduc! SIC tuturor, de popor prost, va manipulez cum vrea muschii mei. Mai dicutam in 2014 toamna.
    2010-04-24, 12:30:48 (79.117.150.*)
  15. de Vadim :
    Luati si cititi decizia care este pe situl Curtii Constitutionale. Argumentele lor sunt valide! Ce plm ANI era un fel de procuratura
    2010-04-24, 14:28:01 (188.25.53.*)
  16. de asterisc:
    ...machea, taică, dacă băieții de la ANI nu se luau de averile toarășilor de la ...aia...curtea constipațională, sau cum îi zîce, semai isca tămbălău???
    2010-04-24, 16:17:26 (79.117.171.*)
  17. de obelisc:
    Ce s-ar fi intamplat daca tovarasul nea Nicu le dadea liber securistilor si activistilor, sa faca avere? Romanika ar fi fost jefuita si paraginita ca si acum, de aceiasi indivizi, sub pretext ca fac reforma. Iar nea Nicu devenea domn si-l plimbau ca pe sfintele moashte Mishu Gorby. Astia de 20 de ani tot fac reforma institutiilor ce se imbuca unele cu altele din ce in ce mai prost . Si o sa treaca si la reforma economiei, incepand cu suprastructura de care , pana una-alta , se tot alege praful. Arde-l-ar focul gheenei pe nea Nelu, ca sub domnia lui s-a instaurat dictatura lacomiei si a prostiei!
    2010-04-24, 20:48:02 (188.24.166.*)
  18. de pt obelisc:
    gresesti,daca nea nicu le dadea liber la avere romania nu mai exista, era pasalac al uniunii europene
    2010-04-25, 04:21:57 (86.124.212.*)



Jiunimea Blog

5 secunde - stiri instant
Diverse:

Vremea:
Acum: 14°C.
La noapte: 11°C.
Mâine: 16°C. Detalii »

Curs valutar:
EUR: Tendinta 4.4646 lei
USD: Tendinta 3.5492 lei








Restaurante in Craiova
Restaurante in Craiova

Hoteluri in Craiova
Hoteluri in Craiova

Mobila in Craiova
Mobila in Craiova

Policlinici in Craiova
Policlinici in Craiova



Victor Sosea Design Blog Bogdan Danescu Fotojurnalism Blog Alexandru Virtosu Blog Anda Sosea - Cochilia
Sumarul ediţiei: