11.4 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFord ar putea muta producția motorului de 1,5 litri în Marea Britanie

Ford ar putea muta producția motorului de 1,5 litri în Marea Britanie

Viața motorului de 1,5 litri în uzina din Craiova a fost de numai un an și jumătate
Viața motorului de 1,5 litri în uzina din Craiova a fost de numai un an și jumătate

Producția va fi relocată la fabrica specializată pe motoare deținută de Ford în Bridgend, Marea Britanie, mai exact, în Țara Galilor. Volumele zilnice la fabrica de motoare au scăzut, în ultimele luni, de la 1.000 la 700 de unități pe zi. Ford retrage treptat motorul din fabricație de la Craiova până la sfârșitul anului.

Producția motorului de 1,5 litri EcoBoost pe benzină care se fabrică și la Craiova va fi mutată în Marea Britanie, într-o fabrică a Ford în care, de anul acesta, se produce și acest motor alături de multe alte variante de motorizare ce echipează vehiculele Ford.
Ford România retrage treptat din fabricație motorul de la Craiova, până la sfârșitul anului, dar reducerea de volume zilnice în uzina craioveană s-a produs de câteva luni. Potrivit unor surse, Ford a vrut să mute brusc toată producția motorului de 1,5 litri la uzina Bridgend din Marea Britanie, dar ulterior, s-a decis să fie mutată treptat, până la finele anului. Dacă până de curând se produceau 1.000 de motoare pe zi la Craiova, de 1,5 litri și de 1.0 litri, acum se fabrică zilnic cu aproximativ 250-300 de unități mai puțin. Informația a fost confirmată pentru GdS și de liderul sindical din fabrica Ford din Craiova, Ovidiu Cioroianu: „Producția motorului de 1,5 litri se mută în Marea Britanie, la uzina din Bridgend. Volumul de motoare produse zilnic la Craiova a scăzut la 700-750 de bucăți pe zi, de la 1.000. Probabil că în 2015 nu se va mai produce deloc acest motor la Craiova“. Cioroianu a mai declarat că „deocamdată nu s-a pus problema că ar fi afectați oamenii de la Secția de Motoare. Cel puțin noi știm că până în februarie 2015 nu va fi afectat personalul de la Motoare“. „Noi vrem să producem în continuare și mașini, și motoare la Craiova! Vom vedea ce va urma în 2015 și ce anunțuri de producție mai face compania“, a spus pe un ton oarecum optimist liderul sindical.

Motorul fabricat la Craiova era exportat în SUA și China

Ford a lansat producția de masă a motorului de 1,5 litri pe benzină în aprilie 2013, destinat exportului în SUA și China. Motorul a echipat modelele Mondeo, respectiv Fusion – așa cum este cunoscut în America respectivul model al producătorului auto. În februarie 2014, reprezentanții Ford anunțau că motorul de 1,5 litri EcoBoost va fi livrat și în Germania, pentru a echipa noul Ford Focus.
Deși inițial se produceau mai multe motoare de 1.0 litri la Craiova decât cele de 1,5 litri, în 2014 procentul s-a inversat. Din volumul total de producție, aproximativ 30% reprezenta inițial motorul de 1,5 litri, iar cel de un litru – 70% din volumele zilnice. Între timp, la uzina Bridgend din Marea Britanie se pregătea intrarea în fabricație a motorului respectiv. De asemenea, uzina Ford din China produce singură acest propulsor.

Guvernul din Țara Galilor a sprijinit financiar Ford pentru producția acestui motor

Dar iată cum și-a asigurat Ford resurse financiare pentru fabrica din Bridgend. BBC News scria în 2013 că de anul acesta la uzina Ford din Bridgend se va produce și motorul de 1,5 litri EcoBoost, care ar urma să echipeze noul Mondeo lansat și în România în septembrie 2014 de către producătorul auto. Potrivit BBC, producerea motorului de 1,5 litri în Marea Britanie ar conduce la menținerea a 2.000 de locuri de muncă în Bridgend, unde există fabrica Ford, specializată pe motoare și alte piese. În plus, „O investiție de 24 de milioane de lire sterline în fabrica Ford din Bridgend va securiza locurile de muncă pentru producția unui nou motor mai ecologic. Producția unui nou motor de 1,5 litri EcoBoost pe benzină ar urma să înceapă anul viitor (în 2014 – n.r.) la fabrica aceasta care are mai mult de 2.000 de angajați“, se arată în articolul BBC News.
La vremea respectivă, în 2013, Ford avea toată susținerea autorităților din Țara Galilor. Ministrul economiei din acea regiune, Edwina Hart, declara pentru BBC News: „Guvernul din Țara Galilor a lucrat în strânsă colaborare cu Ford pentru a securiza această investiție și este încântat să confirme acordarea unui pachet suport de 12 milioane de lire sterline pentru acest program“.

Ford nu dă un răspuns clar despre motor

GdS a cerut un punct de vedere oficial de la Ford România legat de mutarea producției motorului de 1,5 litri la uzina din Bridgend. Ford nu spune dacă mută sau nu din Craiova producția motorului de 1,5 litri, dar dă de înțeles că volumele la Secția de Motoare se schimbă des. Producătorul local susține că, în acest moment, „activitatea în fabrica de motoare decurge normal“, cu excepția zilelor de opriri fără producție. Totuși, din discuții anterioare cu oficiali ai Ford a reieșit că există o mare volatilitate pe segmentul producției de motoare. „Flexibilitatea în producția de motoare este foarte mare la nivel global, atât pentru Ford, cât și pentru alți producători“, a precizat în urmă cu ceva vreme un oficial al companiei.

Fabrica de Vehicule lucrează șapte zile în luna octombrie

Pe lângă iminenta mutare a motorului de 1,5 litri în Marea Britanie, fabrica din Craiova are în plan și alte schimbări în octombrie. Ford continuă și luna aceasta programul de opriri temporare ale producției cauzate de scăderea cererii pe piețele europene. Doar că, în luna octombrie, din 23 de zile lucrătoare, Secția de Vehicule va lucra doar șapte zile, iar restul de 16 zile angajații care se ocupă de montarea B-Max nu vor munci în fabrică.
„S-a stabilit calendarul opririlor și nu vom lucra în zilele de luni și vineri, dar nici toată săptămâna viitoare, de pe 6 octombrie. Apoi, revenim la lucru doar trei zile, iar în penultima săptămână din lună iarăși nu se va lucra“, a declarat liderul sindical, Ovidiu Cioroianu. Muncitorii care lucrează la Secția de Vehicule vor fi mai afectați la salarii decât cei de la Motoare. Ei vor lucra doar șapte zile, deci vor primi bonuri de masă doar pe acele zile, iar pe perioada cât stau la domiciliu vor încasa 80% din salariu. În octombrie, această perioadă în care oamenii sunt în șomaj tehnic este mai lungă decât de obicei, astfel că și veniturile lor salariale reduse la 80% pe perioada cât stau acasă vor fi mai mici decât în alte luni și decât într-o lună cu producție normală, în fiecare zi. Și pentru Secția de Motoare se anunță opriri semnificative de producție, dar cei din respectiva secție vor lucra mai mult decât cei de la Vehicule, și anume 11 zile lucrătoare, din 23, iar restul de 12 zile nu vor munci.
Oficialii Ford au confirmat programul opririlor de producție din această lună, spunând că sunt cauzate tot de reducerea cererii din Europa.
„Deşi piaţa europeană de autoturisme continuă să se relanseze după criza economică, volumul este încă departe de cel dinainte de criză. De asemenea, diversificarea segmentului «B» a avut impact asupra vânzărilor modelului B-MAX. Prin urmare, Ford își adaptează volumul de producţie la fabrica din Craiova în luna octombrie, incluzând 16 zile fără producţie, în Secția de Vehicule, respectiv 12 zile fără producţie, în Secția de Motoare. Vom continua să monitorizăm piaţa şi să adaptăm volumele de producţie în conformitate cu cererea existentă. Cu toate acestea, B-MAX continuă să fie unul dintre cele mai bine vândute modele din acest segment“, au spus oficialii Ford.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS