5.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAgent imobiliar, o meserie fără acte

Agent imobiliar, o meserie fără acte

„Angajăm agenţi imobiliari“. Un anunţ care atrage pe oricine este în căutarea unui loc de muncă. Dar această profesie aparent simplă necesită cunoştinţe în domeniul economic, juridic şi cel al comunicării, deoarece un agent imobiliar nu este doar un intermediar între vânzătorul şi cumpărătorul unei proprietăţi, ci şi un expert în tendinţele pieţei imobiliare şi un consultant.

Dezvoltarea pieţei imobiliare autohtone a adus în câmpul muncii sute de persoane care intermediază achiziţionarea sau vânzarea de imobile şi terenuri. Cu toate că această meserie pare simplă şi bănoasă, dacă se ia în calcul comisionul agentului la fiecare tranzacţie, specialiştii în domeniul imobiliar susţin că un agent trebuie să aibă studii şi o pregătire superioare, pentru a face faţă problemelor pe care le întâmpină. „Având în vedere complexitatea actelor pe care trebuie să le facă, să le studieze, eu aş recomanda ca un agent imobiliar să aibă studii superioare în demeniul juridic sau economic. Acesta trebuie să verifice acte juridice, să evalueze şi să stabilească preţul unei propietăţi, să cunoască dinamica pieţei şi să ştie când se vinde bine o proprietate. Unii agenţi imobiliari se ocupă şi de rezolvarea dosarelor de creditare, aşa că sunt necesare şi studiile economice“, a explicat Nicolae Pătraşcu, directorul Uniunii Patronale a Agenţiilor Imobiliare din Oltenia.

Agent şi consultant imobiliar

Agentul imobiliar trebuie să ofere clientului, fie el cumpărător sau vânzător, consiliere legată de demersurile legale necesare pentru buna încheiere a tranzacţiei. Un agent bun trebuie să ofere informaţii de calitate, legate de piaţa imobiliară, să ajute clientul să ia decizia corectă în ceea ce priveşte tranzacţia. Trebuie să ofere informaţii corecte şi verificate despre oferta pieţei şi să reprezinte cumpărătorul în cadrul negocierilor pentru încheierea tranzacţiei. „Agentul imobiliar este şi vânzător, şi cumpărător. Încercăm să găsim cei mai buni negociatori. Trebuie să facă publicitate prin toate mijloacele produsului pe care vor să îl vândă şi să ştie să folosească fiecare atu pe care îl are o proprietate. Agentul imobiliar te scuteşte de birocraţie, de evaluarea pieţei de profil deoarece el deţine toate informaţiile“, a precizat Nicolae Pătraşcu.

Educat, stilat, inteligent

Chiar dacă este angajată într-o agenţie imobiliară, o persoană fără experienţă într-o domeniu nu devine imediat agent. Trebuie să urmeze anumite cursuri de specialitate, care cuprind module de limbi străine, management, marketing, elemente de drept, cursuri despre creditare sau cursuri de evaluator, unde agentul învaţă cum să stabilească preţul unei proprietăţi. „Agenţii imobiliari pot fi şi tineri, şi mai puţin tineri. Este loc pentru toată lumea în această afacere deoarece piaţa îi selectează pe cei mai buni. Important este cum se prezintă în faţa clientului şi cum îi câştigă încrederea. De aceea trebuie să fie educat, stilat, inteligent, să aibă spirit de observaţie şi să fie un bun negociator. Să fie corect şi să fie reprezentat de o agenţie cu istorie, în care oamenii să aibă încredere“, a spus Pătraşcu.

De la agent imobiliar la patron de agenţie

Un agent imobiliar bun se formează în trei ani, după care, cu banii câştigaţi, se poate perfecţiona în străinătate şi îşi poate deschide chiar propria afacere. „Un tânăr fără experienţă trebuie să stea cam trei ani într-o agenţie cu renume şi să înveţe. Există şanse de promovare. Dacă ajunge să câştige bine, poate face cursuri care costă foarte mult şi care sunt organizate de asociaţiile de profil din afară, poate să promoveze şi să îşi deschidă propria afacere“, a spus Pătraşcu. În România, profesia de agent imobiliar nu este reglementată, dar, de anul viitor, reprezentanţii Uniunii Naţionale a Agenţilor Imobiliari vor să propună un proiect de lege prin care această profesie să fie recunoscută în conformitate cu standardele europene. Şi Comisia Europeană împreună cu reprezentanţii organizaţiilor naţionale ale agenţilor imobiliari din Europa vor să prezintă un set de reglementări privind această profesie. Agenţii imobiliari europeni vor fi nevoiţi să susţină un examen pentru a primi un certificat de excelenţă, care să garanteze clienţilor calitatea serviciilor prestate.

Agentul imobilar prin Europa

În Marea Britanie, rolul agentului imobiliar este foarte important, în primul rând pentru speculatorii pieţei. Un agent imobiliar deserveşte 1.000 de familii, aproape toate tranzacţiile imobiliare din Anglia desfăşurându-se prin intermediul agenţiilor imobiliare. În Germania, un agent imobiliar, din cei 15.000 existenţi, reprezintă, în medie, 2.300 de familii. Dacă agenţii englezi şi germani au un rol important în tranzacţiile imobiliare, nu se poate spune acelaşi lucru şi despre cel italian. În Italia, rolul agentului imobiliar este de mediator şi deserveşte aproximativ 4.000 de familii. Atribuţiile acestuia se limitează la aranjarea întâlnirii mai multor persoane pentru încheierea unui contract. Agentul francez nu are un rol foarte bine definit. El reprezintă aproximativ 3.500 de familii şi poate fi atât mediator, cât şi reprezentant exclusiv al uneia dintre părţi. Agentul francez este cel mai norocos în ceea ce priveşte remuneraţia obţinută în urma unei tranzacţii imobiliare. Cele mai mari comisioane obţinute în Europa sunt cuprinse între 8% şi 10% din preţul tranzacţiei. Cele din Italia sunt de 5%-7%, mai mari decât cele practicate în Marea Britanie, unde un agent imobiliar primeşte maximum 3% din valoarea tranzacţiei. În România, cei peste 20.000 de agenţi primesc comisioane cuprinse între 5 şi 6% atât de la proprietar, cât şi de la cumpărător.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII