28.4 C
Craiova
duminică, 2 iunie, 2024

Haos în Transporturi

Dacă proiectul de ordonanţă pentru modificarea Legii Transporturilor va fi promovat fără a se ţine seama de elementele înaintate de transportatori, ministerul de resort nu-şi va găsi cel mai bun prieten în rândul patronatelor de profil. Deja Federaţia Operatorilor Români de Transport a blocat intrarea proiectului în Comisia de Dialog Social, acesta solicitând introducerea în ordonanţă a unor puncte legislative precum înfiinţarea Controlului Unic şi a Curţii Arbitrare în Transporturi. Aceste două elemente au fost iniţial agreate de Ministerul Transporturilor, însă cu ocazia recentelor runde de întâlniri între cele două părţi, FORT a constatat că autorităţile nu intenţionează să dea curs solicitărilor patronatului. Potrivit Federaţiei, revizuirea legii împreună cu solicitările transportatorilor sunt atât de importante pentru sectorul de profil, încât aceştia au avertizat că, în cazul unui aviz negativ, „tot ce înseamnă operator privat de transport de marfă şi călători va trage pe dreapta“.

Un singur organism de control

În ciuda faptului că proiectul iniţial, elaborat de patronate în luna iunie, cuprinde elementele amintite, în proiectul prezentat acum două zile de minister, „ambiguitatea era omniprezentă, iar cele ce fuseseră acceptate cu două luni în urmă dispăruseră cu desăvârşire“, a spus Augustin Hagiu, preşedintele FORT. „Noi am propus înfiinţarea unei entităţi de control, instituţie cu caracter independent care să trăiască din două surse – autofinanţare şi o parte din bugetul de stat. În acest fel am scăpa de suprapunerile de sarcini de care se împiedică cele patru instituţii de control existente în momentul de faţă. Avem de trei ori mai mulţi controlori de trafic decât media europeană. Am adus chiar specialişti din Anglia care au prezentat beneficiile unui astfel de organism, dar se pare că ministerul are tot interesul să nu introducă acest sistem în lege. Ministerul vrea să ţină banii la el, chiar şi banii negri rezultaţi din controale. În minister, banii negri capătă culoare“, a adăugat Hagiu.

În ceea ce priveşte înfiinţarea Curţii Arbitrare de Transport, acesta indică măsura drept vitală, „dat fiind că în transporturi este nevoie de un legiuitor de specialitate“.

Hagiu: „Le recomandăm celor din minister să nu se joace“

Luând act de proiectul de ordonanţă pentru modificarea Legii Transporturilor ce urma să fie promovat de către Ministerul Transporturilor săptămâna aceasta şi văzând lipsa de coerenţă şi de eficienţă a acestui proiect, FORT a blocat intrarea proiectului în Comisia de Dialog Social, potrivit unui comunicat al federaţiei. În urma discuţiilor de acum două zile, „FORT face publică concluzia la care a ajuns, şi anume aceea că atât timp cât ministerul, prin toate componentele sale, nu reuşeşte să-şi mobilizeze forţele pentru realizarea unui studiu elaborat cu privire la parcul auto naţional de transport, tipul, categoria şi vechimea vehiculelor, numărul societăţilor de transport, tipul serviciilor prestate, starea tehnică a vehiculelor, preţurile minimale şi maximale ale serviciilor de transport, starea infrastructurii rutiere, costurile reale suportate de piaţa transporturilor şi calitatea pregătirii profesionale a persoanelor implicate în activitatea de transport, nu putem construi baza de date ce constituie fundaţia realizării unei legislaţii ancorate în realitatea zilelor noastre“, se mai arată în materialul transportatorilor. „În cazul în care mult trâmbiţata voinţă politică impune o ordonanţă de modificare a Legii, haotică, cum se pare că o va face, Federaţia Operatorilor Români de Transport împreună cu alte patronate reprezentative şi pentru sectorul transporturilor de persoane vor desfăşura ample măsuri de protest, mergând până la oprirea totală a activităţii. Le recomandăm celor din minister să nu se joace“, a încheiat Hagiu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS