În sezonul rece, varza murată ocupă un loc de cinste la masă. Varza este regina incontestabilă printre legumele cu proprietăţi benefice organismului. A fost şi încă este folosită ca remediu universal, datorită calităţilor terapeutice antitumorale, antioxidante şi antiinflamatoare. Este un bun remineralizant şi tonifiant.
De-a lungul istoriei, varza murată a fost considerată un aliment necesar în călătoriile de lungă durată, deoarece ajuta echipajul să nu se îmbolnăvească de scorbut – o boală teribilă cauzată de o deficienţă de vitamina C. S-a constatat că o porţie de varză murată în fiecare zi asigură necesarul de vitamina C de care o persoană are nevoie.
Varza, atât crudă, cât şi murată, este bogată în vitamine, mai ales în provitamina A, vitaminele C şi E, dar şi în fibre, elemente care asigură sănătatea celulelor. Vitaminele B1, B2, B3, B5, B6, B9 sunt şi ele foarte bine reprezentate. Fibrele sunt compuse în cea mai mare parte din celuloză, iar gama de minerale este formată din calciu, magneziu, fier, dar şi oligoelemente precum iod, cupru, mangan, sulf. Legumicultorii spun că cea mai bună varză pentru murat este cea de Buzău, care apare toamna în pieţe.
Varza murată ajută la îmbunătăţirea digestiei şi detoxifiază intestinele datorită fibrelor şi mineralelor pe care le conţine. În plus, combate constipaţia. Prin procesul de fermentaţie se descarcă probiotice, compuşi esenţiali pentru flora colonului, deci pentru întreaga digestie. Anumiţi compuşi scad nivelul colesterolului rău, prevenind astfel apariţia bolilor cardiovasculare şi a aterosclerozei.
Varza murată conține multe probiotice, adică bacterii benefice care asigură protecția intestinelor de acțiunea toxinelor. De asemenea, probioticele pot îmbunătăți digestia și reglează tranzitul intestinal, mai ales după un tratament cu antibiotice. Diareea, gazele intestinale, constipația, toate sunt simptome specifice bolii Crohn și ale colitei ulcerative, care pot fi ameliorate consumând varză murată.
Studiile au arătat că varza murată consumată regulat te poate ajuta să slăbești mai repede și să îți menții greutatea, ca urmare a numărului redus de calorii, dar și a fibrelor conținute, care mențin senzația de sațietate mai mult timp. De asemenea, mai multe cercetări au scos la iveală că probioticele din produsele fermentate au capacitatea de a reduce cantitatea de grăsimi absorbite în corp.

Ana-Maria PREDILĂ
A făcut studii de jurnalism la Université Lille 3, Charles de Gaulle, în Franţa şi este o persoană căreia îi place comunicarea şi socializarea. Vrea să fie informată şi să aleagă conform propriei conştiințe şi nu după cum dictează obiceiurile comunității. Îi place să citească şi să meargă la teatru.