vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinUnele tipuri de ţânțari au devenit superrezistenți la insecticide

Unele tipuri de ţânțari au devenit superrezistenți la insecticide

Țânțarii care transmit denga și alte boli virale, uneori grave, au dezvoltat o rezistență ridicată la insecticide în unele părți ale Asiei, iar noi metode de control al răspândirii lor sunt necesare de urgență, potrivit unui studiu japonez publicat recent, transmite agenția AFP, citată de G4Media.

Pulverizarea insecticidelor în zonele infestate de țânțari este o practică obișnuită în regiunile tropicale și subtropicale. Rezistența era deja o preocupare, dar amploarea problemei nu a fost cunoscută cu exactitate până acum.

Cercetătorul japonez Shinji Kasai și echipa sa au studiat țânțari din mai multe țări asiatice și din Ghana și au descoperit mutații genetice care îi fac pe unii dintre ei imuni la insecticide utilizate pe scară largă, cum ar fi permetrinul.

„În Cambodgia, peste 90% dintre țânțarii Aedes aegypti – principalul vector al virusurilor denga, Zika, chikungunya și febrei galbene – au o combinație de mutații care au ca rezultat un nivel extrem de ridicat de rezistență”, a declarat Kasai pentru AFP.

Directorul departamentului de entomologie medicală de la Institutul Național de Boli Infecțioase din Japonia a descoperit că unele tipuri de țânțari care ar trebui să fie uciși 100% de insecticide au fost uciși doar în proporție de 7%. Și chiar și o doză toxică de zece ori mai mare a ucis doar 30%.

Nivelurile de rezistență variază în funcție de regiune. Acestea „diferă complet” între Cambodgia și Vietnam, de exemplu, potrivit lui Kasai.

Lucrările sale au arătat, de asemenea, că în Ghana, în unele părți din Indonezia și în Taiwan, insecticidele existente încă funcționează pentru moment.

Rezistența la insecticide a fost descoperită și la „țânțarul tigru” Aedes albopictus, dar într-o măsură mai mică.

Este nevoie de noi substanţe chimice

Studiul, publicat la sfârșitul lunii decembrie de revista Science Advances, arată că „strategiile utilizate în mod obișnuit ar putea să nu mai fie eficiente” pentru a controla populațiile de țânțari dăunători, potrivit profesorului Cameron Webb, un expert de la Universitatea din Sydney, intervievat de AFP.

Este nevoie de noi substanțe chimice, dar autoritățile și oamenii de știință trebuie să se gândească și la noi metode de protecție, cum ar fi vaccinurile, a spus Webb.

Doar câteva vaccinuri împotriva denga sunt disponibile în prezent – unul al companiei farmaceutice japoneze Takeda a fost aprobat anul trecut de Indonezia și apoi de Uniunea Europeană, în timp ce utilizarea vaccinului companiei franceze Sanofi este foarte limitată, deoarece poate agrava boala la persoanele care nu au contractat niciodată virusul.

Conform Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), numărul cazurilor de denga a crescut dramatic în ultimii 20 de ani la nivel mondial, cu între 100 și 400 de milioane de infecții pe an. Mai mult de 80% din cazuri sunt ușoare sau asimptomatice, dar există complicații care pun viața în pericol.

Ţânțarii superrezistenți ar putea să se răspândească în alte părți ale lumii în viitorul apropiat

Kasai, care se teme că țânțarii superrezistenți pe care i-a identificat ar putea să se răspândească în alte părți ale lumii „în viitorul apropiat”, recomandă, de asemenea, o mai mare varietate de insecticide, dar problema este că modurile lor de acțiune sunt adesea similare.

Printre alternative se numără intensificarea eforturilor de eliminare a zonelor de reproducere a țânțarilor sau sterilizarea țânțarilor masculi prin intermediul bacteriei Wolbachia, o metodă inovatoare care a dat deja rezultate încurajatoare la nivel local.

Unde și când anume au apărut mutațiile de rezistență la insecticide la țânțari rămâne un mister.

Kasai își extinde acum cercetările și în alte părți ale Asiei și analizează, de asemenea, eșantioane mai recente din Cambodgia și Vietnam pentru a vedea dacă s-a schimbat ceva față de studiul său anterior, care a acoperit perioada 2016-2019.