22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazinApariţii editoriale

Apariţii editoriale

Yi King – Cartea Prefacerilor
Introducere, note şi comentarii: Richard Wilhelm

Editura HERALD

Una dintre cele mai vechi cărţi ale umanităţii, „Yi King“ sau „Cartea Prefacerilor“ este considerată cel mai desăvârşit tezaur al înţelepciunii vitale a Chinei. 3000 de ani de istorie a unei civilizaţii care a lăsat urme durabile s-au hrănit inclusiv cu această miraculoasă carte, miraculos scăpată din genocidul cărţilor ordonat de Tsin Chi Huang, când marile cărţi ale tezaurului de înţelepciune sinică au fost arse la grămadă.
La origine, o colecţie de semne pentru uzul oracolelor, „Yi King“ a devenit ulterior o carte de înţelepciune, adaptată nevoilor morale şi etice ale oamenilor din cele mai vechi timpuri. Cartea are la bază opt trigrame fundamentale, simboluri ale lucrurilor care se petrec în cer şi pe pământ: K’ien (creatorul), K’uen (receptivul), Tchen (trezitorul), K’an, (Abisul), Ken (nemişcarea), Suen (blândul), Li (aderentul), Tuei (seninul). Avem, aşadar, elementele primordiale întâlnite şi în alte importante mitologii ale popoarelor: tatăl suprem, mama, fiii (primii trei) şi fiicele. Aceste simboluri sunt reprezentate prin linii, continue sau întrerupte, permutate şi combinate până la 64. În funcţie de poziţionarea acestora se pot obţine „profeţi“ despre cel ce doreşte să afle cum va fi viitorul său şi cum poate interpreta trecutul. Aceste divinaţii se pot efectua cu 50 de beţigaşe de codiţa şoricelului, o plantă care simbolizează sacralitatea naturii.
Ideea fundamentală a cărţii, bine pusă în valoare de Confucius, este cea de transformare. Cel care a stat lângă un râu şi, aidoma lui Heraclit, a constatat că „totul curge“, este şi cel care a făcut comentarii pertinente, care au ajuns până la noi. Astfel putem înţelege esenţa acestei cărţi misterioase, a cărei folosinţă a fost adaptată diferitelor epoci prin care trecea.
Dacă prima ei lege fundamentală este TAO, curgerea, a doua este o doctrină a ideilor. Cele opt trigrame sunt stări de transformare, nu neapărat contrarii. Cu ajutorul lor, omul poate discerne germenii din care ia naştere viitorul şi poate învăţa să acţioneze conform cu natura sa, eliminând pericolele ce pot apărea. Armonia cu natura – iată ce caută cel care apelează la Yi King.
Dar imaginea este însoţită de cuvânt, pentru ca totul să poată fi captat de mintea umană. Avem cea de-a treia lege fundamentală: raţionamentul. Doar respectând aceste trei legi fundamentale, individul se poate contopi cu Tao suprem.
Cartea este totodată un manual cu instrucţiuni de utilizare, din care putem afla şi modalitatea de consultare a oracolului, precum şi tabelul hexagramelor posibile, constituit, se pare, în timpul dinastiei Tcheu, cea care i-a dat întrebuinţarea care poate fi aplicată şi azi. Aceste hexagrame conţin scurte comentarii lămuritoare pentru cei care consultă oracolul. Confucius a descoperit cartea la bătrâneţe şi a lăsat o hermeneutică aplicată, dusă mai departe de discipolii săi.
La 200 de ani după Cristos, învăţatul Wang Pi a curăţat cartea de scoriile cu care o încărcaseră cei ce se aplecaseră asupra ei în trecut. El a militat pentru o prezentare a ei ca manual de înţelepciune, mai puţin ca oracol.
Ca orice carte mare a umanităţii, „Yi King“ este misterioasă şi clară în acelaşi timp. Vremurile nu i-au alterat importanţa, care se poate dezvălui fiecăruia în funcţie de natura sa, dar cu un set de valori care trebuie respectat de toţi. Unul simplu şi important spune că persoana care vrea să consulte „oracolul“ trebuie să posede o inimă curată şi senină, receptivă la influenţele cosmice ascunse în umilele beţigaşe oraculare.
Coada şoricelului creşte din belşug şi la noi. Mă tem însă că inimi curate şi senine sunt din ce în ce mai rare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU