Acasă Magazin Marius Hristescu, un dirijor de înaltă ţinută

Marius Hristescu, un dirijor de înaltă ţinută

-

A renunţat la studiile în străinătate pentru a fi alături de Tudor Gheorghe, în concerte, la pupitrul dirijoral. Este unul dintre cei mai tineri şi talentaţi dirijori şi compozitori români. Este Marius Hristescu.

S-a născut într-o familie de muzicieni, tata violonist în orchestra Filarmonicii, mama flautistă. „Dragostea de muzică a apărut de la o vârstă foarte fragedă. Nu mi-a plăcut, din păcate, vioara, deşi tata a vrut să fac vioară, pentru că scârţâia îngrozitor. N-am putut să suport anii aceia până înveţi să o faci să sune frumos. Şi am ales pianul, mi-a folosit foarte mult. M-a ajutat spre ceea ce aveam să fac, dirijatul şi compoziţia“, povesteşte Marius Hristescu. Şi-au spus cuvântul în formarea sa profesoara de pian, Mariana Ilie, cea care avea să-i înlesnească şi întâlnirea cu Tudor Gheorghe, dar şi cu Florian Zamfir, cu care a studiat teoria muzicii. Pregătirea muzicală va continua la Universitatea de muzică din Bucureşti, unde Marius Hristescu va studia în paralel trei dintre secţiile acesteia: compoziţie, dirijat cor academic, dirijat orchestră fiind discipol al maeştrilor Ştefan Niculescu (compoziţie), Dan Buciu (armonie), Dinu Ciocan (contrapunct), Valentin Gruescu (dirijat cor academic), Ludovic Bacs şi Petru Andriesei (dirijat orchestră).

Marea întâlnire cu Tudor Gheorghe

Un tânăr talentat care avea  să-şi cucerească profesorii şi care a reuşit chiar din timpul facultăţii să nască simpatii atrage atenţia lui Tudor Gheorghe. „Cu Marian Ilie am studiat pianul din clasa a cincea, până am început liceul. Eu n-am urmat pianul mai departe. Eram bun pianist, dar din păcate emoţiile mă împiedicau să stau pe scenă. Nu am putut să fac lucrul ăsta, şi atunci a trebuit să urmez altă cale, să mă pregătesc pentru intrarea la Conservator, la secţia de compoziţie, partea teoretică a muzicii într-un anumit fel. Aşa s-a făcut că am renunţat la pian, fiind doar un instrument secundar în anii de facultate şi mai departe şi la Conservator. Mariana Ilie îndrăgindu-mă foarte mult şi ştiind că am renunţat la pian, dar am urmat celălalt drum, cariera de compozitor şi dirijor, a făcut posibilă întâlnirea între mine şi Tudor Gheorghe. Primul concert avea loc în sala Filarmonicii din Craiova prin mai 1999. Au trecut doi ani între întâlnirea noastră şi acest eveniment. A fost greu pentru mine, nici nu terminasem bine Conservatorul, eram în anul trei. Cu dirijatul de orchestră şi cor eram la început, cu compoziţia mai avansat, lucru care mi-a permis ca în doi ani să reuşesc să fac acest prim concert“, îşi aminteşte cu drag dirijorul de astăzi. Aşa a luat  naştere proiectul „Anotimpurile poeziei româneşti“. Prima parte a acestui material, „Primăvara simfonic“, obţine titlul de cel mai bun compact disc de muzică clasică al anului 2001. Marius Hristescu primeşte oferta de a studia în afara ţării. Refuză însă, pentru a-şi continua colaborarea cu maestrul Tudor Gheorghe, considerând că lucrul cu acesta face mai mult decât tot studiul. „Din punct de vedere al compoziţiei şi orchestraţiei m-a ajutat foarte mult lucrul cu Tudor Gheorghe, pentru că prin el, prin muzica lui, am ajuns să pătrund nu numai folclorul românesc, ci şi celelalte dimensiuni ale muzicii, de la muzica bizantină, muzica pentru copii, despre copii, îmbinarea între simfonic şi folclor, lucruri pe care nu te învaţă nimeni să le faci, nici cea mai bună instituţie. Fiecare dintre albumele scoase cu Tudor Gheorghe a fost o experienţă şi un drum pe care l-am urmat destul de cursiv şi fără nici un fel de oprelişti“, a completat Marius Hristescu. Şi-a  câştigat reputaţia de compozitor şi orchestrator, lucru care atrage solicitarea altor artişti de valoare: Nicu Covaci, Loredana Groza, Marius Bodochi, Florin Piersic, Radu Fornea (K1), Ştefan Bănică Jr., Linda. Nici premiile nu întârzie să apară. Rodul pasiunii pentru compoziţie, îmbogăţit cu cel al specializării ca dirijor de cor,        s-a concretizat în lucrări premiate la concursuri de creaţie corală: „Două colinde româneşti“ obţine premiul al II-lea la Concursul de Creaţie Corală în 1997, la Bucureşti, iar „Ave Maria“ a fost răsplătită cu premiul al III-lea la Concusul Coral Internaţional „Gheorghe Dima“, din acelaşi an, de la Cluj. Le-au urmat alte şi alte creaţii încununate cu distincţii la diferite festivaluri internaţionale. Cvartetul de coarde op. 11 „Golful Persic“ a primit, de exemplu, premiul pentru cea mai bună creaţie străină la cea de-a XXI-a ediţie a Festivalului Internaţional de Muzică Fadjir din Iran. Marius Hristescu continuă să încânte cu fiecare apariţie scenică şi cu fiecare compoziţie, bucurând suflete cu muzica sa.

ȘTIRI VIDEO GdS

Olt. Incendiu la o casa din Balș

O locuință a fost distrusă aproape în totalitate din cauza unui incendiu izbucnit, cel mai probabil, din cauza jarului căzut din sobă. Incendiul...