16.8 C
Craiova
duminică, 21 septembrie, 2025
Știri de ultima orăMagazinDesign democratic cu Alessi

Design democratic cu Alessi

Lux, strălucire, fluiditatea formelor, o punere în scenă de excepţie a designului contemporan printr-o extraordinară capacitate de a onora un obiect cu valenţe estetice neaşteptate sunt doar câteva încercări de a creiona portretul unui nume de referinţă: Alessi.

Povestea se întinde pe mai multe decenii, fiecare perioadă însemnând o puternică decantare a produselor „made in Italy“. Obişnuit, resemnat, plictisitor sunt noţiuni total străine. Ne aflăm aici în faţa unei recompuneri a spaţiului bucătăriilor şi a gastronomiei, un univers încântător, în care creatori din întreaga lume se întrec în a-şi exprima un crez artistic.

Dacă am urmări evoluţia familiei Alessi, originară din Luzzogno, am parcurge câteva etape din industria prelucrării metalelor din Italia. În perioada anilor 1920-1930, Giovanni Alessi a cumpărat un teren şi a ridicat un mic atelier de obiecte casnice din cupru, alamă sau nichel. În câţiva ani s-a perfecţionat şi a adus un plus de calitate rafinându-şi produsele prin argintare. Succesul nu a întârziat să apară, iar numele lui a devenit cunoscut.

Carlo Alessi şi-a definitivat studiile ca designer la Novara, fiind autorul celor mai multe creaţii în perioada 1935-1945. În 1945 a văzut lumina ultimul său proiect, acel adevărat arhetip al designului italian, denumit sugestiv setul „Bombee“, pentru ceai şi cafea. În timpul Celui de-al Doilea Război Mondial, Alessi a produs accesorii pentru uniformele armatei şi părţi componente ale aeroplanelor Savoia Marchetti. După această perioadă, în urma unei cereri enorme de tacâmuri şi veselă din alamă din partea armatei americane, compania s-a extins şi a fost dotată cu maşinării şi utilaje pentru producţia de masă. Oţelul inoxidabil a luat locul metalului cromat şi al procesului de argintare.

Altă etapă importantă a constituit-o perioada anilor 1950-1960, în care Ettore s-a alăturat echipei, aducând o deschidere importantă către colaborarea cu designeri externi. Munca alături de arhitecţi precum Carlo Mazzeri, Luigi Massoni şi Anselmo Vitale s-a materializat în diverse categorii de produse, în special pentru domeniul cateringului. Anii ’70 au fost dedicaţi unei viziuni dinamice, în care consumatorului de obiecte casnice i-au fost oferite veritabile mostre de artă la preţuri accesibile.

Interesante atât din perspectivă funcţională, cât şi culturală, aceste apariţii s-au împărţit în trei branduri distincte: ALESSI, ce funcţionează ca o sugestivă „fabrică de vise“, OFFICINA ALESSI, ediţii limitate, şi A di ALESSI, accesibile şi originale, în acelaşi timp.

Compania exportă în prezent peste 65% din producţie în 60 de ţări şi are 5.000 de puncte de vânzare.

 

Frumosul în diferite variante

 

Anul 2006 a marcat un pas demn de interes în evoluţia mărcii Alessi. A fost momentul în care s-a făcut reclasificarea produselor în cele trei branduri, tradiţia în domeniu subliniind loialitatea faţă de consumator şi fidelitatea faţă de un înalt nivel al calităţii. Demonstrând un adevărat cult al inovaţiei, dorinţa echipei de specialişti Alessi a fost aceea de a se transforma într-un motor al designului, demonstrând în acest fel capacitatea de a crea cele mai bune produse dintr-un domeniu atât de vast. Abordările stilistice diferite au creat oportunitatea unor preţuri variate, făcând frumosul accesibil – visul de aur al arhitecţilor şi creatorilor de frumos.

Noutăţile acelui sezon au încântat atât prin eclectismul inspiraţiei, cât şi prin aspect şi forme, iar numele răsunătoare ce şi-au pus semnătura au dovedit o dată în plus rafinamentul şi eleganţa definitorie pentru marca Alessi.

OFFICINA ALESSI, brandul exclusivist, a venit în întâmpinare cu „Fruit basket“ – imaginea coşului cu fructe ce aparţine arhitecţilor japonezi Kazuyo Sejima şi Ryue Nishizawa. Seria de ceşti pentru ceai şi cafea din porţelan pentru două persoane „Tulip“ a adus în prim-plan creaţiile semnate de Dezso Ekler.

„Am vrut să realizez un model de ceaşcă în mai multe variante, iar imaginea unei flori este cea mai potrivită, seamănă cu ceea ce vechii chinezi au descoperit… în Cosmos!“, a declarat Alberto Alessi.

 

Munca în echipă, cheia succesului Alessi

 

Brandul ALESSI inovează percepţia asupra rolului bucătăriilor. Atelierul Massimiliano şi Doriana Fuksas (ce produce tacâmuri şi gama de farfurii din porţelan „P8“, create de Franco Sargiani şi Eija Helander) a dat naştere unei prezenţe surprinzătoare: „Pasta Pot“, un instrument de preparare a pastei. Ideea i-a aparţinut faimosului Alain Ducasse, iar creaţia a fost semnată Patrick Jouin.

A di ALESSI abordează domeniul artei în exprimarea opţiunilor asupra confortului şi încântării vizuale. „The Chin family“ este primul grup de obiecte imaginate şi create împreună cu National Palace Museum din Taiwan. Această asociere a reprezentat o provocare interesantă în demersurile de diversificare a domeniilor de activitate, mai ales că acest muzeu asiatic deţine o colecţie impresionantă de artă aplicată, fiind cunoscută ca fiind cea mai variată din Orientul Îndepărtat.

Alt proiect al acestei divizii este „Nuvem“, al fraţilor Humberto şi Fernando Campana. Surprinzătoarele plase din aluminiu sunt coşuri pentru fructe, boluri, recipiente diverse ce au revoluţionat aranjamentele meselor de gală. Era high-tech impune schimbări majore şi în acest domeniu, dar Alessi rămâne fidel valorilor incontestabile ale designului de calitate.

Funcţionând precum un uriaş creuzet în care se topesc idei geniale, imaginaţie, inspiraţie şi talent, Alessi dăruieşte lumii întregi din inepuizabila sa sursă de frumuseţe. Produsele create aici sunt rezultatele muncii unei echipe de 100 de designeri, o permanentă dezvoltare, noi proiecte, iar ceea ce la început a fost metal acum se extinde la plastic, lemn, cristal sau porţelan.

Mariela VANU

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS