24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCum va fi proiectată autostrada Craiova - Pitești

Cum va fi proiectată autostrada Craiova – Pitești

Un drum de la Craiova la Piteşti pe actualul traseu durează aproximativ două ore
Un drum de la Craiova la Piteşti pe actualul traseu durează aproximativ două ore

Autostrada Craiova – Pitești va fi protejată împotriva înzăpezirii și va avea balize antiorbire cu înălțimea de minimum 1,67 metri pe zona mediană care separă sensurile de circulație, similare celor amplasate pe Autostrada Soarelui. Acestea sunt două dintre cerințele impuse de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în caietul de sarcini pe baza căruia va atribui contractul de realizare a Studiului de Fezabilitate (SF) și a Proiectului Tehnic (PT) scos recent la licitație. 

CNAIR a impus o serie de condiții firmelor care vor să câștige contractul de peste zece milioane de euro cu posibilitate de suplimentare cu încă două milioane de euro pentru realizarea SF-ului și a PT-ului la autostrada Craiova – Pitești. GdS a studiat caietul de sarcini publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) și vă prezintă cele mai importante aspecte de care va trebui să țină cont firma câștigătoare. Întocmirea caietului de sarcini este foarte importantă, deoarece pe baza lui vor fi realizate Studiul de Fezabilitate și Proiectul Tehnic care stau la baza construirii propriu-zise a autostrăzii. Un caiet prost întocmit duce, în lanț, la un proiect slab și la o lucrare ineficientă. În primul rând, caietul de sarcini vorbește despre protecția autostrăzii împotriva înzăpezirii, iar soluția va fi aleasă de proiectant pe baza studiilor pe care le va efectua. „Un aspect important care trebuie luat în considerare se referă la asigurarea unor sisteme pentru protecția autostrăzii contra înzăpezirilor. Se recomandă, pe cât posibil, proiectarea unor taluze cu pantă mică asigurându-se un spațiu deschis pentru întreținerea mai ușoară, reducând riscul de înzăpeziri. Sisteme de protecție cu parazăpezi, perdele forestiere sau soluții echivalente de protecție vor fi studiate și va fi propusă cea mai bună soluție. Prestatorul are obligația de a stabili suprafețele pe care trebuie realizate perdele forestiere de protecție“, se arată în documentul CNAIR. De asemenea, Compania cere amplasarea parapeților pe toată lungimea de 125 de kilometri a autostrăzii atât pentru separea sensurilor de mers (câte două benzi pe fiecare sens), cât și pentru delimitarea platformei autostrăzii. Autostrada va fi prevăzută cu parcări de scurtă durată cu minimum 35 de locuri pentru autoturisme și minimum 15 locuri pentru vehiculele grele și cu spații de servicii cu minimum 70 de locuri pentru autoturisme și minimum 30 de locuri pentru vehiculele grele. În funcție de topografia terenului, parcările și spațiile de servicii se vor amplasa în pereche (stânga – dreapta), astfel încât să nu fie necesară traversarea la nivel a căilor de circulație. „În mod excepțional se poate admite o decalare a amplasamentelor cu o distanță de maximum 2 km“, se arată în caietul de sarcini. Potrivit documentului, la intersecția cu o autostradă sau cu un drum național se va realiza o parcare securizată care să asigure condițiile optime inclusiv pentru efectuarea timpilor de odihnă și servicii. Toate spațiile de parcare și de servicii vor fi prevăzute cu sistem de iluminat. La spațiile de servicii se vor prevedea perdele de protecție în lungul autostrăzii pe toată lungimea deschiderii la drum. Pentru ca apele să nu sape și să slăbească structura de rezistență a drumului, CNAIR cere proiectantului să prevadă decantoare și bazine de dispersare. De asemenea, zona mediană și acostamentele autostrăzii se vor impermeabiliza. „Apele pluviale aferente platformei autostrăzii, colectate de șanțuri, înainte de vărsarea în emisari, vor trece prin decantoare pentru părți solide și separatoare de grăsimi. Înainte de deversare, apele vor corespune calitativ. Pentru zonele unde nu există posibilități de descărcare a apelor într-un emisar vor fi dirijate, după decantare și degresare, pe terenul din zonă, prin intermediul unor bazine de dispersare pentru a se evita erodarea terenului. Rigola laterală va fi prevăzută pe toată lungimea autostrăzii“, se arată în caietul de sarcini.

Riști și pierzi

Compania a cerut firmei care va realiza SF-ul și PT-ul să includă în preț toate riscurile care pot apărea pe parcurs și să nu trateze proiectul cu superficialitate. „CNAIR își rezervă dreptul de a recupera de la Prestator orice prejudicii care vor fi generate de întârzierile cauzate, erorile/lipsa de profesionalism/superficialitatea tratării studiilor și lucrărilor, de nerespectarea obligațiilor conform prezentului caiet de sarcini și a legislației în vigoare. Prețul ofertei include riscurile generale prezentate mai jos, iar Prestatorul nu va avea nici o pretenție de orice natură în cazul apariției acestora“, se arată în document. Printre riscurile menționate se regăsesc „soluții tehnice greșite sau neadaptate, rezultate ca urmare a unor investigații/studii geotehnice, hidrologice, topografice defectuoase sau de slabă calitate sau rezultate în urma unor activități de proiectare defectuoase, riscul de întârziere în prestarea serviciilor, în baza observațiilor sau cerințelor speciale formulate de autoritățile de mediu etc., riscul ca în afara variantelor de traseu analizate să fie aleasă altă variantă/variante care să fie alese în baza traseelor analizate sau apariția unor costuri suplimentare și întârzieri cauzate de identificarea incompletă/necorespunzătoare a rețelelor de utilități. SF-ul va conține și un Studiu de Trafic care să determine traficul la momentul dării în exploatare a autostrăzii și până la un orizont de timp egal cu 50 de ani. „Prestatorul va efectua o investigație completă a naturii terenului și a materialelor, inclusiv probe și teste de laborator, va estima cantitățile de materiale disponibile. Prestatorul va realiza un studiu de trafic ce va clarifica necesarul de benzi de circulație din prezent și în viitor. Pe baza rezultatelor furnizate în cadrul Studiului de Trafic și referitoare la numărul de benzi necesar în secțiunea transversală la nivelul prezent, dar și prognozat, Prestatorul va considera și analiza următoarele opțiuni posibile: achiziția de teren necesar lărgirii ulterioare a platformei, prevederea unei benzi suplimentare (banda a treia) la poduri, viaducte și pasaje în cazul în care banda a treia ar deveni necesară într-o perioadă de timp mai mică de 15 ani de la anul intrării în exploatare a autostrăzii, lucrări de terasamente pentru a permite posibilitatea introducerii unei benzi suplimentare“.

Avertismentul CNAIR către proiectant: lucrați serios, altfel vă luăm banii

Nu numai proiectarea și construirea autostrăzii vor costa bani, ci și întreținerea ei, lucru pe care proiectantul trebuie să-l analizeze. „Prestatorul va evalua opțiunile de strategie privind întreținerea pentru a asigura operarea optimă pe termen lung a infrastructurii rutiere. Planul de întreținere va include un plan de întreținere pentru autostradă care să cuprindă utilaje și echipamente pentru întreținerea curentă, periodică, cât și în timpul iernii(…) Obiectivul activităților de estimare a costurilor de investiție este de a determina un cost de realizare al investiției realist, cât mai apropiat de costul efectiv viitor de realizare a investiției. Beneficiarul acordă o importanță deosebită obținerii unor estimări de cost realiste, cu un grad de încredere ridicat și care să nu conducă la posibile dificultăți în implementarea altor proiecte din cadrul programelor sale de investiții (din cauza unui nivel al costurilor prea mic) sau la pierderea unor oportunități de investiții (din cauza unui nivel al costurilor prea mare)“, avertizează CNAIR. Compania vorbește apoi despre experiențele nefericite avute cu proiectanții. „Experiența CNAIR în derularea proiectelor de elaborare a SF a demonstrat că la nivelul de SF, Prestatorii tratează uneori cu superficialitate cercetarea arheologică, respectiv identificarea siturilor arheologice, astfel încât la elaborarea PT și, ulterior, la execuția lucrărilor, s-au constatat diferențe majore față de prevederile SF. Aceste diferențe au generat în timp costuri suplimentare semnificative în cadrul proiectelor, iar responsabilitatea proiectantului a fost aproape inexistentă. Prestatorul va fi responsabil pentru planificarea, executarea investigațiilor arheologice și obținerea tuturor aprobărilor, avizelor emise de Ministerul Culturii necesare realizării proiectului. CNAIR își rezervă dreptul de a recupera de la Prestator orice prejudicii care vor fi generate de întârzierile cauzate, de erorile/lipsa de profesionalism/superficiliatatea tratării cercetării arheologice, de nerespectarea obligațiilor, conform caietului de sarcini“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS