O parte dintre vehiculele pentru compactarea, colectarea și transportul deșeurilor menajere achiziționate de CJ Dolj stau de aproape trei ani în curtea EVW Holding de la Cârcea (Foto: Lucian Anghel)
O parte dintre vehiculele pentru compactarea, colectarea și transportul deșeurilor menajere achiziționate de CJ Dolj stau de aproape trei ani în curtea EVW Holding de la Cârcea (Foto: Lucian Anghel)
O parte dintre vehiculele pentru compactarea, colectarea și transportul deșeurilor menajere achiziționate de CJ Dolj stau de aproape trei ani în curtea EVW Holding de la Cârcea (Foto: Lucian Anghel)

Întârzierea licitațiilor din cadrul Master Planului de Deșeuri din Dolj afectează achizițiile de milioane de euro efectuate până acum de Consiliul Județean Dolj, semnatarul contractului de finanțare a proiectului din fonduri europene. Zeci de vechicule de compactare și transport al deșeurilor sunt trase pe dreapta și ruginesc pe câmp de trei ani, deoarece CJ Dolj nu le poate folosi. Două licitații întârziate pun în pericol implementarea întregului Master Plan: achiziționarea containerelor îngropate pentru Craiova (10 milioane de euro) și desemnarea operatorului care va colecta și transporta gunoiul din întregul județ (circa o sută de milioane de euro).

Consiliul Județean Dolj a achiziționat în cadrul proiectului „Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Dolj“ 32 de vehicule pentru compactarea, colectarea și transportul deșeurilor menajere, însă acestea stau trase pe dreapta de aproape trei ani. Este vorba despre 12 vehicule cu compactare pentru colectarea și transportul deșeurilor menajere în amestec (reziduale), echipate cu dispozitiv de ridicare a europubelelor și containerelor de 120, 240 și 1.100 litri, 15 vehicule pentru colectarea și transportul deșeurilor reciclabile, echipate cu dispozitiv de ridicare containere tip clopot de 1.100 litri (1,1 metri cubi) și 3.000 de litri (3 metri cubi), și cinci vehicule cu platformă pentru colectarea și transportul deșeurilor menajere verzi/biodegradabile, pentru care s-au plătit 13.521.700 de lei (fără TVA). Contractul a fost atribuit în 22 noiembrie 2013 firmei EVW Holding SRL, care are un sediu și în comuna doljeană Cârcea, însă după achiziție autogunoierele au fost lăsate deoparte, pentru că nu pot fi folosite până la finalizarea și a altor licitații din cadrul acestui proiect, interdependente unele de altele.
Unele dintre aceste vehicule au fost parcate chiar în curtea EVW Holding de la Cârcea, în speranța că vor fi puse cât mai curând în funcțiune. Timpul însă a trecut, licitațiile au întâmpinat tot felul de probleme care au tergiversat implementarea Masterplanului de deșeuri, iar vehiculele au rămas în câmp, testând parcă prevederile din caietul de sarcini. Potrivit acestuia, vehiculele pentru colectarea și transportul deșeurilor achiziționate de CJ Dolj trebuia să fie „adecvate pentru exploatare în condiţii de câmp deschis, la temperaturi ale ambientului cuprinse între -30°C și 45°C la umbră, umiditate relativă de până la 80% (la +20°C), în condiţii de expunere la praf, ploaie, noroi, brumă, zăpadă și îngheţ“. Mai sunt acestea fiabile după trei ani de așteptare în câmp? Un inginer din cadrul EVW Holding Cârcea a precizat că timpul nu ar fi trebuit să afecteze autovehiculele, mai ales că angajații firmei au avut grijă să le mai pornească din când în când.

Mașinile de gunoi și-ar fi păstrat garanția

În caietul de sarcini întocmit pentru licitația privind achiziția celor 32 de vehicule se prevede că „perioada de garanție a produselor începe cu data finalizării serviciilor de instalare, punere în funcțiune și instruire“. Or dacă nu au fost puse în funcțiune ar însemna că nici perioada de garanție nu a început să curgă. Acest lucru a fost menționat, de altfel, și de președintele CJ Dolj, Ion Prioteasa. „Sunt 32 de vehicule, dintre care 17 au fost lăsate în custodia firmei EVW Holding, iar restul în altă parte, până când se va finaliza Master Planul de Deșeuri și vor putea fi efectiv folosite. Ele au trei ani garanție, este adevărat, dar garanția va curge din momentul în care autogunoierele vor funcționa, de când vor începe să facă și kilometri, așa a fost înțelegerea. Deci nu se poate spune că mașinile au ieșit din garanție. Noi le-am achiziționat la acea vreme pentru că riscam să pierdem banii. Acum le aveam, dar se așteaptă după restul de licitații“, a explicat Ion Prioteasa. „Problema este însă alta. Licitațiile nu s-au încheiat, dar noi nu mai avem unde să ținem vehiculele pentru deșeuri. Firma de la Cârcea ne-a transmis că nu le mai poate ține în custodie pentru că le ocupă foarte mult spațiu, cealaltă unde se află restul mașinilor, la fel. Să vedem cum vom proceda. Fie găsim să le ducem în altă parte, fie facem un contract și plătim pentru custodia lor, pentru că până acum nu am dat nici un ban celor care le-au avut în păstrare“, a adăugat președintele CJ Dolj. Conform modelului de contract pentru furnizarea vehiculelor respective, furnizorul se obliga să remedieze eventualele deficiențe ale produselor apărute în perioada de garanție. „Furnizorul este exonerat de obligația de a repara deficiențele bunurilor, dacă acestea sunt cauzate de folosirea necorespunzătoare a acestora sau dacă achizitorul a permis intervenția altor persoane decât cele autorizate de furnizor“, se mai menţionează în contract.

Noua licitație pentru containere începe cu o prelungire

În timp ce vehiculele stau degeaba, termenul de finalizare a licitației pentru desemnarea firmei care va furniza cele 750 de containere îngropate și utilajele aferente pentru Craiova a fost amânat, și asta după ce CJ Dolj a reluat în septembrie licitația pe care se chinuise să o atribuie timp de trei ani. GdS a scris pe larg despre răsturnările de situație și despre războiul dintre două firme participante la procedură care a determinat Consiliul să anuleze licitația și să o reia în septembrie. Chiar dacă din caietul de sarcini au fost eliminate anumite cerințe tocmai pentru a facilita accesul cât mai multor firme, licitația are din nou probleme din cauza neclarităților din documentația de atribuire. În mod normal, data-limită de depunere a ofertelor fusese 14 noiembrie, dar termenul a fost prelungit până pe 14 decembrie, evaluarea ofertelor a fost „împinsă“ până pe 9 ianuarie 2017, iar data-limită de valabilitate a ofertei a fost stabilită pe 12 iunie 2017. CJ Dolj a fost asaltat de firmele participante care au depus 33 de solicitări de clarificări, iar Consiliul nu a putut răspunde la toate. Acesta este și motivul pentru care a fost luată decizia amânării procedurii, iar viitorul nu se anunță roz, deoarece CJ Dolj cu greu poate răspunde la întrebări legate, de exemplu, de nivelul pânzei freatice de la locul amplasării containerelor îngropate.
Cealaltă licitație pentru desemnarea unicului operator de colectare și transport deșeuri din județ este în chinurile evaluării chiar dacă o singură firmă a depus ofertă, după ce SC Salubritate Craiova SRL a decis, în mod surprinzător, să nu mai concureze pe motiv că nu făcea față cerințelor. Utilajele achiziționate deja de CJ Dolj care ruginesc pe câmp de aproape trei ani ar trebui folosite de firma câștigătoare, care, la rândul ei, trebuie să aibă și ea un parc consistent de vehicule care să-l completeze pe cel pus la dispoziție de CJ Dolj.

Ce modificări a făcut CJ Dolj la licitația pentru containere

În primul rând, au fost modificate cerințele de calificare pentru firmele participante. Dacă, în 2013, CJ cerea o cifră medie de afaceri pe ultimii trei ani de cel puțin 90 de milioane de lei, în 2016, aceasta a scăzut la jumătate, iar experiența similară pe ultimii trei ani a scăzut de la prezentarea unor contracte în valoare de cel puțin 40 de milioane de lei la 20 de milioane de lei. CJ Dolj a renunțat și la criteriul cea mai avantajoasă ofertă din punct de vedere economic și merge acum pe prețul cel mai scăzut. Diferența este uriașă. Primul criteriu implica o evaluare complexă, care lua în considerare nu numai prețul, ci și alte aspecte care creează premisele că firma câștigătoare va face lucrări de calitate. Consiliul a eliminat și cerința privind certificările internaționale pentru containere. Dacă în 2013 containerele trebuia să respecte standardul EN 13071 – 1 și EN 13071 – 2 și să fie conforme cu Directiva 2000/14/CE, în 2016, aceste cerințe au dispărut, singura mențiune fiind despre greutate. Ele trebuie să aibă o „greutate minim posibilă, compatibilă cu caracteristicile necesare pentru a suporta solicitările în toate fazele și greutatea materialului“. În schimb, caietul de sarcini prevede că „furnizarea trebuie să fie conformă în toate părțile sale cu Normativele în vigoare în materie de siguranță și să conțină respectivele dotări prevăzute chiar dacă nu sunt amintite în mod expres în Caietul de Sarcini“. Prin acest artificiu, CJ Dolj permite firmelor să vină cu mai multe tipuri de containere