Mini SUV-ul EcoSport ar putea avea o cadență de producție de 500-600 de unități pe zi, în uzina Ford din Craiova (Foto: Traian Mitrache)

Președintele Ford Europa, Jim Farley, a anunțat ieri, la Craiova, că producția pentru Europa a mini SUV-ului EcoSport se va muta în totalitate din India în România, unde se vor fabrica aproximativ 100.000 de vehicule pe an din noul model. Investiția în liniile de producție anunțată de Ford pentru noul model va fi de 200 de milioane de euro. Totuși, fabricarea noului model va începe abia din toamna lui 2017. Pe de altă parte, de mâine, sute de angajați de la Secția de Vehicule intră în șomaj tehnic până pe 4 aprilie.

Președintele Ford Europa, Jim Farley, a anunțat ieri, la Craiova, în cadrul unei ceremonii la care au participat angajații uzinei craiovene, autorități locale și centrale, reprezentanți ai Ford Europa și ai Ambasadei SUA la București, că din toamna anului 2017 se va produce la Craiova noua versiune a mini SUV-ului EcoSport, care se fabrică în prezent în India. „Nu este un secret că în ultimii opt ani nu am reușit să utilizăm întreaga capacitate de producție de aici, de la Craiova. (…) Astăzi anunțăm că Ford va investi peste 200 de milioane de euro în fabrica de la Craiova, pentru a lansa în producție SUV-ul de mici dimensiuni, EcoSport, din toamna anului 2017. Din acea dată, această uzină va fi singura sursă de EcoSport pentru piața din Europa“, a spus Jim Farley.
Directorul general al Ford România, John Oldham, și oficialul Ford Europa, Jim Farley, și-au făcut apariția în Secția de Caroserii în care s-a ținut ceremonia de ieri într-un vehicul EcoSport de culoare corai.

Piața cere SUV-uri

Modelul EcoSport pe care Ford îl comercializează în prezent în Europa, cu excepția Rusiei, este construit la fabrica din Chennai, India, informează Ford. Fabrica Ford din Chennai va continua să construiască modelul EcoSport pentru piața locală indiană, dar și pentru alte piețe la nivel global.
„Vânzările de EcoSport au urcat anul acesta cu aproape 30% și ținând cont de previziunile legate de creșterea vânzărilor din segmentul SUV-urilor de mici dimensiuni, pentru noi este momentul oportun să mutăm producția de EcoSport în Europa și să beneficiem astfel de forță de muncă excelentă și de fabrica noastră de la Craiova“, a menționat Jim Farley, președintele și directorul executiv al Ford Europa.
Deși volumele de pro­ducție nu au fost divulgate la nivel oficial, neoficial reprezentanții Ford au precizat că EcoSport se va produce la Craiova într-un volum de circa 100.000 de unități pe an, ceea ce ar însemna circa 500-600 de unități pe zi. Ford va anunța volumul exact de producție și cadența zilnică anul viitor, mai aproape de momentul începerii fabricației Ford EcoSport la Craiova, în funcție de cererea de astfel de autovehicule de pe piață din acel moment.
Potrivit datelor publicate de Ford Europa, anul trecut s-au vândut în Europa peste 46.000 de unități de Ford EcoSport. Prețul unui Ford EcoSport pe piața românească pornește de la 13.900 de euro.
Din toamna anului 2017, producția de vehicule la Ford va merge în paralel, atât cu B-Max, cât și cu noul EcoSport.

Angajații spun că au locurile de muncă asigurate

Vestea producerii unui nou model la Craiova pe lângă B-Max îi bucură pe angajați. „De mult timp așteptăm acest moment. E o realizare mare pentru toată lumea. În felul acesta se vor păstra locurile de muncă pentru cei din fabrică“, a spus Felicia Pasăre, operator la Ford. „O să fie vremuri bune pentru noi. Vor fi investiții. Din moment ce s-a anunțat fabricarea unui nou model, avem siguranța locului de muncă. Probabil că se vor mai face și angajări. Perioada de șomaj tehnic nu ne sperie, pentru că în acea perioadă se va face pregătirea producției noului model“, a spus Flaviu Mehedințu, de 26 de ani, operator în uzină.
„Producerea acestui nou model înseamnă pentru angajați încă trei – patru ani de siguranță. Așa cum v-am mai spus și în trecut, avem nevoie de acest model. Noi sperăm ca în anii viitori să producem încă un nou model pe lângă acesta, astfel încât să ajungem să lucrăm două sau trei schimburi la Secția de Automobile și trei schimburi pline la Secția de Motoare. Cu acest nou model (EcoSport – n.r.) sper să se lucreze în două schimburi din al treilea trimestru al anului viitor“, a spus Ovidiu Cioroianu, liderul sindicatului reprezentativ de la Ford.

Și salariații Ford vor infrastructură rutieră și feroviară adecvată

În urmă cu câteva luni, noul ambasador al SUA în România, Hans Klemm, a vorbit despre necesitatea construirii autostrăzii Craiova-Pitești. Ieri a fost rândul sindicaliști­lor și angajaților să susțină ideea îmbunătățirii infrastructurii de transport. Ovidiu Cioroianu a menționat că ar fi nevoie de infrastructură rutieră și feroviară, dacă se dorește o producție mai mare la Ford. Tot despre infrastructură a vorbit și vicepremierul Costin Borc, care a precizat că este foarte important să se construiască o centură ocolitoare a orașului Slatina, pentru a se putea ajunge mai repede de la Craiova la București. El a amintit și de necesitatea infrastructurii rutiere și a celei feroviare către Vestul țării, dar nu a spus nici un cuvânt despre o viitoare autostradă care să lege Craiova de București.

De mâine, sute de angajați intră în șomaj tehnic până pe 4 aprilie

Începând de mâine, câteva sute de angajați de la Secția de Vehicule vor sta acasă, în șomaj tehnic, până pe 4 aprilie. „Vor mai fi perioade de șomaj tehnic până anul viitor, când vom începe pregătirea serioasă pentru fabricația noului model. Cel puțin la Automobile vorbim de câteva sute de angajați care vor fi în șomaj tehnic“, a precizat Ovidiu Cioroianu, liderul de sindicat.
La ora actuală, la Ford mai lucrează 2.650 de persoane, față de 4.300 câte lucrau în fosta Daewoo, în 2008, la preluarea uzinei de către Ford. Fabrica produce în prezent circa 280 de vehicule B-Max pe zi și aproximativ 700 de motoare EcoBoost, după ce de anul trecut a început să scadă semnificativ cererea pe piața europeană de astfel de autovehicule.

Ramona OLARU
Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”