10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMita pentru contractele CFR a plecat și de la Craiova

Mita pentru contractele CFR a plecat și de la Craiova

Procurorii anticorupție au stabilit că și Reloc SA Craiova  a fost nevoită să dea șpăgi pentru a nu pierde  contractele cu CFR
Procurorii anticorupție au stabilit că și Reloc SA Craiova
a fost nevoită să dea șpăgi pentru a nu pierde
contractele cu CFR

Numele SC Reloc SA Craiova apare într-un dosar penal instrumentat de procurorii anticorupție din Cluj, în care mai mulți directori de societăți comerciale care se ocupă cu întreținerea sau reparația locomotivelor au dat șpăgi „grase“ pentru a pune mâna pe contractele cu CFR Călători. În acest dosar au fost deferiți justiției 12 inculpați, printre care se numără oameni de afaceri, trei directori din cadrul CFR, dar și directorii Oficiului Notificat Feroviar Român și Autorității Feroviare Române.

Procurorii Direcției Naționale Anticorup­ție din Cluj susțin că Teodor Gavriș, șef Serviciu Automotoare și, ulterior, director de tracțiune în cadrul CFR Călători SA, a pus bazele unui sistem al mitei, prin care a determinat pe mai mulți oameni de afaceri din domeniul reparațiilor de material rulant să îi dea mită. Gavriș este acuzat că controla două firme, Tevpag SRL și Blue Rev Power SRL, cu care „căpușa“ contractele derulate de CFR Călători pentru reparația locomotivelor din parcul feroviar. În acest dosar privind fapte de corupție apar numele mai multor societăți comerciale specializate în reparațiile și întreținerea de locomotive, printre care și firma craioveană Reloc SA.

Mită pentru contractele cu CFR

Astfel, procurorii anti­corup­ție au reținut, în rechizitoriul prin care au dispus trimiterea în judecată a 12 inculpați, că Teodor Gavriș a primit mită în mai multe rânduri de la SC Remarul 16 Februarie SA Cluj-Napoca, dar și de la SC Reloc SA. În schimbul mitei, SC Remarul a câștigat o serie de contracte bănoase cu CFR Călători. De asemenea, anchetatorii au stabilit că SC Remarul a pus mâna pe un contract de 55.284.858 de lei după ce a obținut omologarea de la Autoritatea Feroviară Română, deși nu îndeplinea condițiile legale obligatorii.
În ceea ce privește Reloc SA, procurorii au reținut că i-a dat mită în trei rânduri lui Gavriș pentru a-și putea duce la capăt contractele.
Astfel, anchetatorii au reținut că SC Reloc a câştigat atribuirea executării contractului de reparație tip RR la automotoarele seria AM 700, cu motor Volvo și cutie de viteză Allison, aflate în proprietatea CFR Călători.
În rechizitoriul întocmit, procurorii au explicat că, după obținerea contractului de către firma craioveană, Gavriș le-a propus reprezentanţilor Reloc să accepte subcontractarea unei părţi din lucrări către SC Blue Rev Power SRL Bucureşti, firmă controlată de același Gavriș.
Mai departe, procurorii anticorupție susțin că SC Reloc a acceptat subcontractarea „pentru a evita ca inculpatul să aibă o atitudine ostilă intereselor economice ale SC… (Reloc SA – n.r.)“, dar și pentru ca același director Gavriș să nu pună piedici în derularea contractelor atribuite de CFR Călători SA.
Ulterior, începând cu 9 decembrie 2013, Reloc a achitat către SC Blue Rev Power SRL Bucureşti suma totală de 257.128 de lei. „Transferarea sumelor, ca mită, a fost efectuată în legătură cu îndatoririle de serviciu ale inculpatului Gavriş Teodor Alexandru“, mai spun procurorii din Cluj.
În final, suma de de 257.128 de lei a ajuns la inculpatul Teodor Gavriş, care a cheltuit-o în scop personal.
Anchetatorii au mai reținut că subcontractarea unei părți de lucrări către SC Blue Rev Power SRL a fost o operaţiune ilegală, pentru că Reloc nu anunțase și nu obținuse acordul CFR Călători în legătură cu această subcontractare.

Reparații făcute tot la Craiova

Să vedem ce s-a întâmplat, în final, cu lucrările de reparații subcontractate. Procurorii au mai stabilit că firma din București nici măcar nu a executat în totalitate lucrările la ansamblurile motor-cutie de viteze de la automotoarele AM 764 şi AM 781. Locomotivele au fost trimise la un service de Gavriș, printr-o altă firmă controlată de el, SC Tevpag Plan SRL, unde au fost reparate parțial. Ulterior, Reloc a fost nevoită să refacă reparațiile la cele două locomotive. Anchetatorii au mai reținut că, „în ceea ce priveşte lucrările «subcontractate» la automotoarele AM 756, AM 786, AM 753 şi AM 779, o parte sumară din lucrările «subcontractate» a fost executată în cadrul SNTFC CFR CĂLĂTORI SA, în condiţii total abuzive, prin folosirea frauduloasă a angajaţilor şi a resurselor materiale ale operatorului naţional de transport feroviar de călători, din ordinul inculpatului Gavriş Teodor Alexandru“. Asta deși SC Blue Rev Power SRL primise banii pentru aceste lucrări. În final, în același rechizitoriu, procurorii din Cluj au reținut că „este evident că raporturile juridice de «subcontractare» au avut un caracter fictiv, reprezentând doar o modalitate disimulată de remitere a mitei către inculpatul Gavriş Teodor Alexandru“. De asemenea, toate ansamblurile motor-cutie de viteze au fost înapoiate SC Reloc cu „grave defecţiuni şi lipsuri“.
Întrebați despre această situație, reprezentanții Reloc SA Craiova au precizat pentru Gazeta de Sud că nu pot face nici un comentariu, fiind în desfășurare o procedură judiciară.
În fața anchetatorilor, reprezentanții Reloc Craiova au explicat că au fost constrânşi să-i dea mită lui Teodor Gavriş, dar și că solicită restituirea sumei date ca mită inculpatului, cei 257.128 de lei.
Potrivit legii, darea de mită nu constituie infracţiune atunci când mituitorul a fost constrâns de către persoana care a luat mita. În acest caz, banii, valorile sau orice alte bunuri date se restituie persoanei care le-a dat.

Inculpații

La începutul lunii august, procurorii DNA din Cluj au dispus trimiterea în judecată a 12 inculpați în acest dosar. Alături de Gavriș, au mai fost trimiși în judecată Mitică Călin, omul de afaceri care controlează SC Remarul 16 Februarie SA și SC Transferoviar SA, Dumitru Bărbăcuți, directorul general SC Remarul, Adrian Ștefan, directorul de infrastructură al SC Transferoviar SA, Laurențiu Seceleanu, director al Sucursalei Regionale de Căi Ferate SRCF Galați, Marian Panaite, inspector în cadrul Autorității Feroviare Române (AFER), Mircea Arnăutu, directorul Oficiului Notificat Feroviar Român, Gelu Dae, director general al AFER, și Sorin Trandafirescu, director general adjunct al Departamentului de proiecte cu finanțare nerambursabilă, din cadrul CFR SA.
În plus, în același dosar au mai fost trimiși în judecată Florin Andrei, administrator al unei societăți comerciale, dar și Liliana Seceleanu, precum și persoana juridică SC Remarul16 Februarie SA.
Printre acuzațiile aduse inculpaților se numără darea de mită și luarea de mită, spălarea de bani, cumpărare de influență sau abuz în serviciu.
Dosarul de corupție cu numărul 3438/117/2015 a fost înregistrat pe rolul Tribunalului Cluj pe data de 6 august.

SC Reloc SA Craiova

Firma SC Reloc SA Craiova este deţinută de Grampet Grup, care, în 2012, a cumpărat și producţia de locomotive de la Electroputere, şi o parte a brandului respectiv. Ulterior, Reloc s-a transformat în Electroputere VFU-Reloc SA Craiova.
Anul trecut, asocierea Electroputere VFU – Reloc SA a lansat o locomotivă destinată exportului, botezată Terra Nova. Locomotiva Diesel de 1.250 cai-putere a fost proiectată și realizată în Craiova, în parteneriat cu corporația americană Caterpillar, care livrează motoarele cu care sunt dotate aceste vehicule feroviare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS