17 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljRomânia vrea spital de 200 de milioane de euro la Craiova

România vrea spital de 200 de milioane de euro la Craiova

Spitalul Județean de Urgență Craiova are nevoie de consolidări FOTO GdS
Spitalul Județean de Urgență Craiova are nevoie de consolidări FOTO GdS

Ministerul Sănătății a trimis la Bruxelles o listă cu proiecte finanțabile UE în perioada 2015 – 2017, pe care se află trei spitale regionale, la Cluj, Iași și Craiova. Alte sute de milioane de euro sunt cerute pentru investiții în energie și mediu. Altă noutate este Autostrada „Dunăre – Marea Neagră“ (6,2 miliarde de euro), pe ruta Constanța – Craiova – Arad. România mai cere fonduri pentru lucrările la DN 56 Craiova – Calafat, previzionând că nu va avea bani să cofinanțeze acest proiect aflat în derulare.  

Președintele Comisiei Europene (CE), Jean-Claude Juncker, a prezentat pe 26 noiembrie în Parlamentul European (PE) un plan de investiții ce ar putea injecta în economia Uniunii Europene (UE) peste 300 de miliarde de euro. Potrivit estimărilor CE, planul poate crea în următorii trei ani circa 1,3 milioane de noi locuri de muncă. Inițiativa pornește de la un fond de 21 de miliarde de euro, la care contribuie CE (16 miliarde) și Banca Europeană de Investiții (BEI) – cinci miliarde de euro, care va fi angrenat în scheme de garanții europene la creditare și combinat cu fondurile europene de investiții. Concret, fiecare 1 euro public va aduce prin multiplicare investiții de 15 euro. Cele 28 de state membre ale UE au fost invitate să transmită către CE liste de proiecte care să fie finanțate prin noul mecanism. România a transmis o listă de 200 de proiecte în valoare de 62,5 miliarde de euro. Județul Dolj figurează și el pe această listă, cu câteva proiecte importante. Spre exemplu, Ministerul Sănătății (MS) vrea să construiască aici un spital de urgență regional, estimat la 200 de milioane de euro, deoarece actualul spital are nevoie de consolidare. Alte spitale regionale mai sunt prevăzute la Iași și Cluj. Altă investiție se referă la extinderea depozitului de gaze naturale de la Ghercești, de la 150 de milioane de metri cubi/ciclu la 600 de milioane de metri cubi/ciclu. Investiția companiei de stat Romgaz SA este făcută pentru securitatea aprovizionării consumatorilor casnici și este estimată la 140 de milioane de euro. Complexul Energetic Oltenia (CEO) figurează și el pe lista trimisă la Bruxelles. Cel mai mare producător de energie termo din România are în plan investiții de 923 de milioane de euro, cu o cofinanțare de 343 de milioane de euro. În principal, este vorba despre modernizarea grupurilor energetice pentru conformarea la normele de mediu impuse de UE. Compania ia în calcul și construirea unui bloc energetic nou, pe bază de gaz, în incinta SE Craiova II (Bariera Vâlcii). Prima etapă constă în dezvoltarea unei baze de date geologice. Investiția necesită 25,6 milioane de euro, din care 14 milioane de euro în perioada 2015-2017.

Autostradă de 1.200 km, cu nod la Craiova

Altă investiție importantă este promovată de Compania de Apă Oltenia (CAO) SA. Este vorba despre masterplanul pe apă (254,5 milioane de euro), pentru care nu sunt fonduri suficiente pe programul sectorial din care se finanțează (POS Mediu). Alt concept lansat la Bruxelles este Autostrada „Dunăre – Marea Neagră“, pe ruta Port Constanța – Constanța – București – Alexandria – Craiova – Drobeta Turnu-Severin – Lugoj – Timișoara – Arad – Nădlac (1.209 km), cu conexiuni către Serbia (Moravița) și Bulgaria (Calafat, Girugiu), în valoare de 6,2 miliarde de euro. Pentru conexiunea cu Bulgaria se lucrează în prezent la modernizarea DN 56 Craiova – Calafat, pentru care România ia în calcul posibilitatea să nu aibă bani de cofinanțare. În 2013, proiectul a fost sistat din lipsă de fonduri, fiind reluat în 2014. Într-un răspuns către GdS, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) susținea că nu sunt probleme cu finanțarea în acest an. Lucrările sunt executate de companiile Delta ACM (tronsonul Craiova – Galicea Mare – 47 km) și Mochlos SA (Galicea Mare – Calafat – 37 km), contractele inițiale fiind semnate pentru suma de 52,6 milioane de euro fără TVA. Ruta Craiova – Calafat figurează și în masterplanul de transporturi pentru perioada 2014-2030, în categoria drumurilor Eurotrans, care urmează să fie finanțate din fonduri europene (41,5 milioane de euro fără TVA). Tot Calafatul ar urma să fie legat de Drobeta Turnu Severin prin alt drum Eurotrans (96 km), evaluat la 50,8 milioane de euro plus TVA.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS