15.3 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCozi de sute de persoane la CAS Dolj

Cozi de sute de persoane la CAS Dolj

 Zilnic, doljenii așteaptă ore întregi pentru eliberarea unei adeverințe de asigurat medical
Zilnic, doljenii așteaptă ore întregi pentru eliberarea unei adeverințe de asigurat medical

Vin de la cinci dimineața pentru o adeverință de asigurat și stau ore întregi la coadă. La ghișeele Casei de Asigurări de Sănătate Dolj așteaptă zilnic sute de oameni. Reprezentanții CAS cunosc această problemă, dar nu au găsit încă o rezolvare decât pentru elevi și studenți. Coasigurații nu scapă de drumul la CAS și de cozi.

Miercuri, la ora 9.30, se dăduse deja bonul de ordine cu numărul 103, iar în sala de așteptare de la Casa de Asigurări de Sănătate Dolj abia se mai putea respira. În fața celor trei ghișee ale CAS Dolj ajung și peste 400 de persoane care au nevoie de adeverință de asigurat. Sunt oameni care de la cinci dimineața stau pe scările instituției în speranța că vor apuca primele bonuri de ordine. Agentul de pază al instituției a spus că, de cum s-au deschis ușile, la 7.30, a dat primele 20 de bonuri. „Vin cel puțin 150 de persoane zilnic, dar au fost și 300 de persoane numai pentru depuneri. Nu mai vorbim de ridicări de acte sau altceva; atunci sunt 400, chiar 500 de persoane“, a spus paznicul.
Oamenii sunt revoltați de faptul că trebuie să aștepte ore întregi pentru o adeverință. Coce Viorica a așteptat șase ore până să vadă actul în mână. „E dreptul nostru, noi plătim. Noi muncim, noi dăm banii aici. Am cerut o adeverință de coasigurat. Stau de la ora 8 aici, până acum (ora 14.00 – n.r.). Am avut bonul nr. 132. M-am dus de trei ori acasă după acte. Aici parcă te cununi. Așa ceva nu este posibil! E ceva strigător la cer. Lucrează două ghișee. Să lucreze două ghișee cu 200 de persoane… Cred că nu mai dau pe aici niciodată“, a spus revoltată femeia.

„Vii aici de la 5 dimineața ca să intri pe la 9-10. Nu este normal“

Bătrân și bolnav, Barbu Nicolae a spus că nu este normal ca un om să fie ținut atâta timp în picioare pentru o adeverință. „Sunt bătrân și bolnav. Așteptăm aici ca orbii la poarta boierului. Am luat o proteză și acum trebuie să-mi deconteze banii. Am dat 500 de lei și trebuie să-mi dea înapoi 380 de lei. Și trebuie să aștept acum“, a spus bătrânul resemnat.
Și Marinela Dănciulescu și-a arătat nemulțumirea față de modul în care merg lucrurile la CAS Dolj: „Vii aici de la 5 dimineața ca să reușești să intri pe la 9.00 – 10.00. Nu este normal. Sunt atâtea ghișee care pot fi deschise și lumea nu ar mai sta ore întregi la rând“.
De la prima oră a dimineții aștepta și Ghiță Păun, dar nu mai spera că o să rezolve treaba prea repede. „Stau de azi-dimineață. Stau pentru copil, pentru că a terminat șomajul, ca să îl ia în evidență la CAS. Sunt la nr. 114 și abia au ajuns la 43. Sunt doar doi oameni la ghișeu. Cred că stau toată ziua aici și nici nu știu dacă sunt toate actele că nu am de la cine să mă informez. Ce mi-au spus aia am adus, dar nu știu dacă or fi bune“, a mărturisit bărbatul.

Legea spune că „dovada calității de asigurat se realizează prin modalitatea electronică“

Reprezentanții CAS Dolj recunosc că mai tot timpul se formează cozi în fața ghișeelor. Cei mai mulți dintre cei care trebuie să stea câteva ore până să obțină adeverința sunt coasigurații. Pentru a reduce cozile de la ghișee, pe 19 septembrie, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a dat ordinul nr. 581/2014 prin care este specificat faptul că CAS nu mai eliberează adeverințe care să ateste calitatea de asigurat a unei persoane. Art. 12 din acest ordin stipulează faptul că „dovada calității de asigurat se realizează prin modalitatea electronică de verificare a calității de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, iar în situația în care, în urma interogării, persoana nu apare în aplicația menționată la art. 11, alin. (1), se realizează printr-un document justificativ – adeverință, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, eliberată de casa de asigărări de sănătate în a cărei evidență se află persoana, potrivit fiecărei categorii de persoane“.
Acest lucru înseamnă că persoanele care aveau nevoie de adeverință pentru a beneficia de anumite servicii medicale nu mai trebuie să bată drumul până la casa de asigurări de sănătate. Verificarea calităţii de asigurat trebuie să se facă online, în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), de către furnizorii de servicii medicale. Dacă medicul verifică și persoana apare neasigurată, deși aceasta este asigurată, atunci omul trebuie să meargă la CAS cu documente care să ateste calitatea de asigurat pentru a-și lua adeverința. Automat, la eliberarea adeverinței de către casa de asigurări, calitatea de asigurat va fi validată și în SIUI.
Ordinul menționează faptul că angajații își pot dovedi în continuare această calitate prin adeverință eliberată de angajator. În urma apariției acestui ordin, medicii au posibilitatea să verifice calitatea de asigurat în SIUI și în cazul coasiguraților și a persoanelor care realizează venituri din activități independente.

„Este aglomerat pentru că aici vin în continuare studenții, elevii și coasigurații“

Totuși, la CAS Dolj ajung în continuare foarte multe persoane. „Este o problemă că la ghișeu este mereu aglomerat, pentru că aici vin în continuare studenții, elevii și coasigurații. A fost dat și Ordinul nr. 581, dar sunt în continuare mulți oameni care vin aici pentru că medicul nu poate verifica dacă sunt sau nu asigurați în sistem. Cu asigurații este totul foarte clar, însă este mai greu de lucrat după nume și CNP pentru coasigurați, pentru că se poate să nu apară în sistem pentru că nu ei sunt înscriși în mod direct. Apar, într-adevăr, cozi la ghișeu pentru că mai vin și studenții, și elevii. Pentru a reduce numărul celor care vin aici, am încheiat pe 8 octombrie 2014 un protocol cu Universitatea din Craiova, Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova, Inspectoratul Școlar Județean Dolj, dar și cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Dolj. Prin acest protocol, aceste instituții ne dau datele referitoare la elevii și studenții pe care îi au înregistrați, pe care noi le integrăm în sistem. În aceste condiții, calitatea lor de asigurat se poate verifica online de către furnizorul de servicii medicale prin CNP și nume, fără să mai fie nevoie să se prezinte aici pentru adeverință. Încă nu am primit aceste date, dar sperăm să vină cât mai repede“, au precizat reprezentanții CAS Dolj.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS