16.4 C
Craiova
vineri, 10 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalRobert Wilson, Eugen Ionesco și „Rinocerii“

Robert Wilson, Eugen Ionesco și „Rinocerii“

http://www.youtube.com/watch?v=963JRYlNcYE”

\n

Cel mai important eveniment teatral al ultimilor ani, spectacolul „Rinocerii“, după piesa cu același nume a marelui scriitor de origine română Eugene Ionesco, este montată la Craiova, în premieră națională, de marele regizor Robert Wilson.
„Scopul piesei («Rinocerii» – n.r.) a fost într-adevăr să descrie procesul de nazificare ca și disperarea celui care, natural imunizat la contagiune, asistă la metamorfoza mentală a colectivității în care trăiește“, nota Eugene Ionesco în „Notes et Contre-notes“. Tot despre piesa sa, marele scriitor menționa că „Este foarte posibil ca «Rinocerii» să devină de neînțeles – sper – într-o lume în care toți oamenii vor fi lucizi, vor avea o personalitate liberă, o autonomie de gândire, fără să fie despărțiți unii de alții. În acel moment, nu se va mai înțelege ce am vrut să spun. Sau se va încerca să mi se descifreze piesa ca pe un document al unui timp revolut. Sper că așa se va întâmpla“, la fel cum mărturisea că „Robert Wilson este singurul care mă poate regiza“.

O întrebare din trecut, un răspuns dat astăzi

Robert Wilson este astăzi la Craiova, la invitația directorului Naționalului craiovean, Mircea Cornișteanu, pentru a pune în scenă piesa lui Eugene Ionesco, așa cum își manifestase dorința cu ani în urmă marele scriitor. „Când eram foarte tânăr, l-am cunoscut pe Eugene Ionesco. A venit să vadă primul meu spectacol important de teatru, în Paris, o piesă mută, lungă de șapte ore. I-a plăcut foarte mult şi a scris despre ea. M-a întrebat, la acea vreme, în 1971, dacă aş vrea să regizez piesele sale. Credea că aş fi persoana potrivită pentru a face asta. Să fiu sincer, nu îl cunoşteam, nu ştiam cine e, nu îi lecturasem scrierile, de fapt, nu ştiam prea multe despre teatru, în general. Câţiva ani mai târziu, ne-am întâlnit din nou. Am luat prânzul în apartamentul lui și a spus din nou că aș fi persoana potrivită care să îi regizeze opera, care era adesea prost înţeleasă. Nu am făcut-o niciodată, iar când mi s-a propus să montez «Rinocerii» m-am gândit că poate era timpul potrivit pentru asta. Şi locul potrivit, el fiind român. Aşa că acestea sunt unele dintre motive pentru care am ajuns aici“, a declarat Robert Wilson.

Un spectacol complex

Astăzi la Naționalul craiovean se lucrează intens. Nu este la îndemâna oricui să aducă în fața publicului un spectacol altfel, extrem de complex, așa cum sunt toate piesele montate pe marile scene ale lumii de Robert Wilson. Și lucrurile se complică cu atât mai mult cu cât este vorba de un text nu foarte ușor de digerat. Luminile, machiajul, mișcarea scenică sunt ele însele un spectacol în „Rinocerii“ lui Robert Wilson, unde totul se transformă într-o masă periculoasă. „Tensiunea acestui spectacol e legată de contrarii: ce e opusul? E bine să rămâi om, căci un singur personaj nu intră în pas cu vremea, nu devine rinocer. E bine să fii în pas cu vremea sau nu? (…). În manifestul său realist, Andre Breton a zis că există un punct în noi înșine, între cele două emisfere ale creierului, în care sus și jos se anulează. Urât-frumos. Adevăr-neadevăr. Sens și absurd. Tensiunea din contrarii, faptul că Robert Wilson sparge ceea ce noi credem, este în același timp și fizică cuantică. Suntem alcătuiți din particule care stau în tensiune. Eu sunt un produs a două firi diferite, tata și mama. În noi este o tensiune de la începuturi, de 14 miliarde de ani, când era nimic și a apărut lumina. În continuare, aceste dimensiuni trăiesc în noi și lucrează, iar traducerea pe care o face în genul său Eugene Ionesco mă face să mă întreb dacă sunt mai mult umbră sau lumină, dacă e mai bine să fii rinocer sau nu? Cred că e o tensiune în noi. E o căutare, ce ne învață Rober Wilson prin textul lui Ionesco, pentru că trebuie să practicăm această tensiune. În «Rinocerii» sunt mai multe spectacole deodată: un spectacol al imaginilor, al luminii, al sunetelor, al textului, al atenției noastre pe mișcare. Depindem atât de mult unul de altul și în mijloc se creează o tensiune, o ascultare intensă. Mă bucur că Robert Wilson este aici. Eu am descoperit acum esența căutării mele, n-am știut că am făcut teatru pentru asta“, a precizat Claudiu Bleonț, care îl intrepretează pe Jean în „Rinocerii“.

Albert Einstein: Lumina este măsura tuturor lucrurilor

Luminile, machiajul să fie oare personaje în „Rinocerii“ lui Robert Wilson? Nu știm încă, dar ceea ce regizorul certifică este faptul că, după cum spunea și Albert Einstein, „lumina e măsura tuturor lucrurilor“. În ceea ce privește machiajul și rolul său în această piesă, răspunsul ni-l oferă tot regizorul: „Machiajul este foarte important pentru mine deoarece tehnicile mele nu vin dintr-un teatru naturalist. Urăsc teatrul naturalist. Să te comporţi natural pe scenă e o minciună. Un actor care crede că se comportă firesc pe scenă arată mereu artificial. Dacă accepţi artificialul, atunci poţi fi mai sincer în legătură cu ce faci decât dacă te prefaci că eşti firesc. Machiajul îmi permite să aud mai bine pentru că văd mai bine. Văd chipul actorului, îi văd gura mişcându-se, e mai uşor să îl aud (…) Machiajul ne ajută să vedem expresiile faciale. Mâinile sunt albe, sunt ca un dans. Uitaţi-vă la Chaplin, totul este ritm, coordonare. Totul este dans. Un mic vagabond care moare de foame şi îşi roade pantofii. Totul este sincronizat. Aşa că această muncă e mai apropiată de Chaplin, Keaton, filme mute, aşa încât ochii să citească mai bine. E un fel de mască. Acest teatru vine dintr-o astfel de direcţie, nu dintr-una naturalistă. Dacă ai încerca să faci o piesă ca «Rinocerii» în stil naturalist, ai putea să o joci naturalist, dar ar trebui să ştii că nu e naturală“.

Dar lumina se poate schimba

Limbajul nonverbal pus în lumină, machiajul, actorul, decorul, toate aduse într-un singur loc, aceștia sunt de fapt „Rinocerii“ lui Robert Wilson. „Totul a fost făcut, la început, fără text, întocmai ca un film mut. Apoi am început să introduc elemente auditive, am continuat cu mişcarea. Eu fac lucrurile foarte diferit faţă de majoritatea regizorilor. Concep o structură, astfel încât totul să fie o realitate aparte: ai mişcare, pe de o parte, limbajul teatral, apoi luminile sunt o altă realitate. Decorul poate fi, de asemenea, ceva separat. E o scenă dintr-o cafenea pe care am plasat-o într-o pădure. Şi sunt lucruri care se întâmplă în pădure şi nu au nici o legătură cu cuvintele. Aşa că ceea ce văd poate fi diferit de ceea ce aud. Lumina se poate schimba. Toate lucrurile astea sunt aşezate în straturi şi le poţi vedea independent. Te poţi uita, probabil, doar la mişcarea luminilor, ca la un spectacol de lumini şi atât. Sau optezi să priveşti doar mişcările, fără sunet, la fel cum poți să asculţi doar ca la un radio. Pot funcţiona independent, dar, când le vezi laolaltă, într-o situaţie ideală, se întăresc una pe alta. Sunt straturi paralele, ca la un cheeseburger: ai pâine, ketchup, murături, salată, roşii, carne, pâine, le pui pe toate la un loc. Salata are propriul gust şi propria textură, la fel şi roşia, pâinea, carnea. Dar când le pui la un loc, se întâmplă altceva“, a mai precizat Robert Wilson, care va oferi publicului un spectacol altfel.
Discuțiile pe larg cu marele regizor Robert Wilson despre „Rinocerii“ vor putea fi urmărite în cadrul emisiunii „Orizonturi culturale“ pe site-ul Gazetei de Sud, de sâmbătă, 21 iunie.

Înlesnirea deplasării pentru reprezentația „Rinocerii” 

Teatrul Național „Marin Sorescu“ facilitează deplasarea în Bănie, pe ruta București – Craiova – București pentru cei care doresc să ia parte la cel mai important eveniment teatral al ultimilor ani, spectacolul „Rinocerii“ de Eugen Ionesco în regia și scenografia lui Robert Wilson. Transportul va fi asigurat la un preț promoțional de 60 de lei dus-întors, începând cu 29 iunie, pentru avanpremierele din 29 iunie, 30 iunie și 1 iulie, când prețul biletelor la spectacol este de 50 de lei, precum și pentru premiera din 2 iulie (preț bilete: 100, 80, 60 de lei) și reprezentațiile din 3 și 4 iulie (preț bilete: 80, 60, 50 de lei). Plecarea se va face din parcarea Teatrului Național București, strada Tudor Arghezi, cu întoarcere după terminarea spectacolului. Plata transportului se va face la urcarea în autocar, cu condiția prezentării biletului de spectacol. Rezervarea pentru transport se poate face telefonic cu minimum două zile înaintea datei deplasării, la unul dintre numerele de telefon: 0251.416.942 / 0723.512.833 / 0749.681.034.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS