4 C
Craiova
miercuri, 6 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalFaţada - o afacere nepreţuită

Faţada – o afacere nepreţuită

http://www.youtube.com/watch?v=6fwobQHaUHA

Muncitorii au trecut la refacerea faţadelor de clădiri din centrul istoric al Craiovei. Lucrările se fac pe sponsorizare, intermediar fiind Asociaţia „Pro Craiova“. Modelul de partaneriat dintre sponsori, ONG şi asociaţiile de proprietari nu prevede sumele acordate. Unii proprietari au devenit suspicioşi şi nu vor să mai semneze acte până nu primesc toate detaliile legate de această operaţiune.

Centrul istoric al municipiului Craiova îşi va recăpăta strălucirea de la 1900 printr-un proiect cu fonduri UE în valoare de circa 18 milioane de euro. Fondurile publice nu pot fi însă investite pentru refacerea faţadelor clădirilor, care sunt proprietăţi private. În aceste condiţii, autorităţile au găsit soluţia sponsorizărilor. Clădirile istorice, dar şi blocurile din zona centrală sunt zugrăvite în nuanţe de bej, gri şi alb. La unele ferestre, muncitorii au montat ghivece pentru flori. Refacerea faţadelor pe sponsorizare i-a încântat pe craioveni.

„Nu există o formă legală de contract!“

Operaţiunea de refacere şi vopsire a faţadelor se derulează prin Asociaţia „Pro Craiova“, un ONG înfiinţat la sfârşitul anului 2012, în cadrul unui parteneriat. Partenerii semnatari sunt asociaţiile de proprietari, Asociaţia „Pro Craiova“ şi operatorul economic. Potrivit unui model de acord, lucrările vor fi efectuate de către operatorul economic, „prin acordarea de sponsorizări constând în bunuri şi servicii“. Printre altele, asociaţia de proprietari se obligă „să se asigure că bunurile şi serviciile acordate prin sponsorizare sunt utilizate în scopul realizării obiectului prezentului parteneriat“ (art. 3 lit. d). ONG-ul se obligă „să primească sponsorizarea constând în bunuri şi servicii“ de la firme şi să ia toate măsurile ca acestea „să fie folosite în exclusivitate“ de către asociaţia de proprietari pentru „reparare/refacere a finisajelor exterioare, precum tencuieli, zugrăveli, vopsitorii ale faţadelor imobilelor“ (art. 4 lit. d), dar şi „să informeze Municipiul Craiova şi terţii interesaţi asupra modalităţii de derulare a lucrărilor“ (art. 4 lit. g). Unii preşedinţi de asociaţii se întreabă de ce din acte lipseşte lucrul cel mai important: valoarea în lei a lucrărilor executate. Petru Becheru, preşedintele Asociaţiei de proprietari Romarta, nu este de acord să semneze nimic, până nu află valoarea lucrărilor pentru a o trece în contabilitate. „Noi am discutat în Adunarea Generală a asociaţiei, toată lumea este de acord, dar vrem să ştim detaliile contractuale, dacă ne trebuie o garanţie la lucrare. Ni s-a dat o propunere de parteneriat, ne-a fost comunicată de preşedinta Asociaţiei «Pro Craiova», înţeleg că ei sunt cei care au selectat sponsorii. Noi suntem în negocieri, faţada blocului este proprietate comună, încă nu ne-am dat acordul. În acest moment, au ridicat o schelă pe faţada unui spaţiu comercial. Nu există o formă legală de contract cu «Pro Craiova». Avem un membru al Comitetului care este economist şi mi-a spus că sumele din sponsorizări trebuie declarate la Fisc şi trecute în contabilitate. Eu nu pot să semnez şi să aflu ulterior despre ce valoare este vorba“, a declarat Petru Becheru.

„Proprietarii cred că se spală nişte bani“

Câţiva proprietari au început să devină suspicioşi cu privire la această afacere. „Ei fac un contract cu firme din astea care au materiale în stoc şi fac asta probabil să scape de materiale şi să nu plătească la Financiar. Refac doar faţada, nu şi spatele blocului. Când nu o să mai fie acest primar, o să vină altcineva, o să caute şi o să ne găsească pe noi, care suntem puşi să semnăm ca nişte naivi. Nouă nu ne trebuie nici flori: când plouă, sare pământ din ghivece pe perete şi se pătează. S-au făcut presiuni de la primărie asupra asociaţiei, dar trebuie un contract legal“, a spus Florenţa Ioţa, proprietar. Unii reprezentanţi ai asociaţiilor de proprietari spun că nu au încheiat nici un contract pentru lucrările executate. „Pe noi ne-a chemat primăria şi ne-a spus că vin trei societăţi care ne vor zugrăvi faţadele şi noi trebuie să luăm acceptul proprietarilor că această lucrare va fi suportată de primărie. Nu am încheiat un contract, că în cazul acesta plăteam noi. Oamenii şi-au dat acordul că totul este gratuit“, a precizat Aurica Trancă, administrator la Asociaţia de proprietari nr. 156 Lumea Copiilor.
Alţii susţin că actele se află la primărie. „Acum o lună ne-au cerut tabele cu acordul proprietarilor şi am făcut şi un tabel cu proprietarii care vor flori. Aceste tabele le-am dat la Serviciul coordonare asociaţii. Ne-a chemat primăriţa pe 21 februarie, pe toţi preşedinţii din centru, şi ne-a spus cine face lucrările. (…) Devizele de lucrări le ştie Mitliv. Noi am semnat un parteneriat cu primăria şi cu societatea Mitliv. Primăria are contractul, că e pe bază de sponsorizare. Urmează să aflăm după aceea, că o să ne mai cheme“, a explicat Stan Stoian, preşedintele Asociaţiei 6 Casa Albă.
De tabele cu semnături s-au ocupat şi alţi preşedinţi de asociaţii. Detaliile operaţiunii nu le sunt însă cunoscute. „Am luat acordul proprietarilor, şi-au dat consimţământul. Nu ştiu care este suma cu care suntem sponsorizaţi, dar nu plătim noi. Este un contract de parteneriat“, a afirmat Mihai Preoteasa, reprezentantul Asociaţiei 97/8 apartamente.
Florica Simulescu, preşedinta Asociaţiei IJK şi 49 de apartamente, susţine că cei de la primărie le-au spus că refacerea şi zugrăvirea faţadelor se fac din fonduri europene.
Societatea Recon SA este unul dintre sponsorii acestei campanii. Reprezentantul firmei, Marian Petcu, şi-a expus punctul de vedere asupra acestei operaţiuni. „Cei de la asociaţia de proprietari nu trec sponsorizările în contabilitate. Eu, dacă îmbunătăţesc clădirea firmei, îi creşte valoarea şi plătesc impozit mai mult. Asociaţia nu înregistrează, că nu este un contract de execuţie. Contractul se face între firma executantă şi ONG. Este un acord care se semnează în trei, nu este treaba asociaţiei de proprietari, că nu trece pe la ea. Proprietarii cred că se spală nişte bani, dar eu când am făcut donaţia deja am discutat cu firma care face lucrarea, banii se duc la firmă, că altfel nu vine să-şi facă treaba. Este un lucru bun şi frumos din punctul meu de vedere ce face acest ONG pentru înfrumuseţarea centrului oraşului. Ei nu prea au ştiut cum să facă acordul, dar s-a revenit asupra lui tocmai la solicitarea asociaţiilor de proprietari, iar acum s-au reglementat“, a precizat acesta.

De ce fac firmele sponsorizări

Sumele pe care firmele le dau ca sponsorizări se deduc din impozitul pe profit datorat statului. Pentru o mai bună înţelegere a mecanismului, iată care sunt principalele prevederi ale Legii nr. 32/1994, actualizată, a sponsorizării, coroborată cu ultimele modificări ale Codului Fiscal.
Sponsorizarea este actul juridic prin care două persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru susţinerea unor activităţi fără scop lucrativ desfăşurate de una dintre părţi, denumită beneficiarul sponsorizării (art. 1 alin. 2). Contractul de sponsorizare se încheie în formă scrisă, cu specificarea obiectului, valorii şi duratei sponsorizării, precum şi a drepturilor şi obligaţiilor părţilor (art. 1 alin 2). Beneficiarul sponsorizării (art. 4 alin. 1 lit. a) poate fi orice persoană juridică fără scop lucrativ care desfăşoară în România sau urmează să desfăşoare o activitate din domeniile: cultural, artistic, educativ, de învăţământ, ştiinţific – cercetare fundamentală şi aplicată, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protecţiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenţă şi servicii sociale, de protecţia mediului, social şi comunitar, de reprezentare a asociaţiilor profesionale, precum şi de întreţinere, restaurare, conservare şi punere în valoare a monumentelor istorice. Instituţiile şi autorităţile publice, inclusiv organele de specialitate ale administraţiei publice, pot primi sponsorizare dacă desfăşoară activităţile enumerate. Persoanele fizice pot fi beneficiarele sponsorizării dacă activitatea în domeniile enumerate le este recunoscută de către un ONG sau o instituţie publică de specialitate. Persoanele fizice sau juridice române care efectuează sponsorizări în domeniile enumerate (art. 8 alin. 1 lit. a, b, c) beneficiază de reducerea bazei impozabile cu echivalentul sponsorizărilor, dar nu mai mult de: 10% din baza impozabilă pentru sponsorizări în domeniile: cultură, artă, învăţământ, sănătate, asistenţă şi servicii sociale, acţiuni umanitare, protecţia mediului; 8% din baza impozabilă pentru sponsorizări în domeniile: educaţie, drepturile omului, ştiinţă – cercetare fundamentală şi aplicată, filantropic, de întreţinere, restaurare, conservare şi punere în valoare a monumentelor istorice, sport – cu excepţia fotbalului; 5% din baza impozabilă pentru sponsorizări în domeniile: religios, social şi comunitar, reprezentarea intereselor asociaţiilor profesionale. Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal a fost modificată recent. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2014, prin sponsorizare se poate deduce 20% din impozitul pe profit datorat statului, reportat din următorii şapte ani consecutivi.

Cine este „Pro Craiova“, intermediarul sponsorizărilor

Asociaţia „Pro Craiova“ a fost înfiinţată în octombrie 2012 (dosar nr. 26438/215/2012), de către Elena Daniela Popescu (preşedinte), Carmen-Loredana Enache (secretar), Maria-Alina Nistor (membru) şi Roxana-Mihaela Spătărelu (membru), fiind reprezent ată de avocatul Ionuţ Şuiu. Potrivit GdS, dl avocat Şuiu este consilier local PSD în comuna Goieşti şi a fost până de curând preşedinte al Consiliului de Administraţie (CA) al Companiei de Apă Oltenia (CAO). El a fost condamnat definitiv şi irevocabil la şase luni de închisoare cu suspendare pentru săvârşirea infracţiunilor de ameninţare, ultraj contra bunelor moravuri şi tulburarea ordinii şi liniştii publice de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ). Sora lui, Andreea Şuiu, este angajată la Biroul Imagine din Primăria Craiova. În ianuarie 2013, asociaţia a solicitat şi primit din partea Consiliului Local (CL) Craiova un spaţiu de 97,46 mp la subsolul clădirii din strada Mihail Kogălniceanu nr. 13. Spaţiul cu pricina se află în centrul vechi al Băniei, pe gangul fostului Bazar. Potrivit vecinilor, uşa este tot timpul închisă, iar chiriaşii nu au fost văzuţi la faţă. Sediul social al asociaţiei se află în cart. 1 Mai, str. Ion Augustin, bl. S 11, sc. 1, ap. 3. Scopul asociaţiei este „promovarea diversităţii culturale europene şi a drepturilor omului“.

Valoarea sponsorizărilor rămâne un mister

Asociaţia „Pro Craiova“ are obiective lăudabile, cum ar fi, spre exemplu, „promovarea accesului la informaţie şi a libertăţii de exprimare“. Dornici să lămurim aspectele neclare ale acestei poveşti, am încercat să luăm legătura cu reprezentanţii asociaţiei. Nu am găsit pe nimeni la sediul social, dar nici în spaţiul repartizat de CL Craiova. În cele din urmă, am găsit un număr de telefon şi am stat de vorbă cu cea care s-a recomandat drept preşedinta „Pro Craiova“, Daniela Popescu. În cele de mai jos, redăm dialogul telefonic:

Reporter: La cât se ridică sponsorizările pentru întreg centrul?
Daniela Popescu: Mă tem că nu vă pot oferi această informaţie.
Rep.: De ce?
D.P.: Vă rog să-mi faceţi o solicitare în scris.
Rep.: Pe ce adresă?
D.P.: Vă dau eu o adresă: [email protected].
Rep.: Dar unde aveţi sediul, că am încercat să dau de dumneavoastră şi nu am reuşit.
D.P.: Nu înţeleg de ce sunteţi aşa interesat unde avem sediul.
Rep.: Am încercat să vă caut la sediu şi nu am dat de dumneavoastră.
D.P.: Nu sunt la sediu că eu am activitate de teren.
Rep.: Dar dacă vreau să vin la sediu să vorbesc cu dumneavoastră unde pot să vin?
D.P.: Dacă doriţi să mă găsiţi, mă sunaţi înainte şi stabilim o întâlnire.
Rep.: Am înţeles, dar nu aveţi un sediu?
D.P.: V-am spus! Cred că v-am răspuns la întrebare.
Rep.: Pot să ştiu cu cine am vorbit, ca să-mi notez?
D.P.: Cred că de unde aţi primit numărul meu de telefon vi s-a şi spus cu cine vorbiţi.
Rep.: L-am luat de la primărie.
D.P.: De la cine anume de la primărie?
Rep.: De pe site-ul primăriei. Există acest număr.
D.P.: De pe site-ul primăriei? Păi şi acolo nu scria?
Rep.: Asociaţia „Pro Craiova“…
D.P.: OK. O să verific şi eu!
Rep.: Dar puteţi să-mi spuneţi cu cine am vorbit?
D.P.: Daniela Popescu.
Rep.: Dumneavoastră sunteţi Daniela Popescu, preşedinta asociaţiei?
D.P.: Exact!
Rep.: De dumneavoastră voiam să dau. V-am căutat în 1 Mai, unde spuneţi că aveţi sediul social, şi pe Mihail Kogălniceanu, dar am înţeles că la subsol este un beci nefolosit.
D.P.: Deci… stimate domn, v-am spus: dacă doriţi să stabiliţi o întrevedere cu mine mă anunţaţi înainte şi vedem ce putem face. Iar în ceea ce priveşte întrebările dumneavoastră, mi le adresaţi în scris pe acea adresă de e-mail.

Am formulat întrebările care cer răspuns şi le-am trimis la adresa indicată. Până la redactarea acestui material, informaţiile nu ne-au fost furnizate, iar Daniela Popescu nu ne-a mai răspuns la telefon.

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS