12.6 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalO nouă generaţie de aeronave militare IAR-99 Şoim

O nouă generaţie de aeronave militare IAR-99 Şoim

Specialiştii de la INCAS Bucureşti lucrează la o nouă generaţie de aeronave militare de antrenament, pe care vor să le producă în sistem privat şi să le livreze MApN.

Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale (INCAS) „Elie Carafoli“ Bucureşti va dezvolta o nouă generaţie de aeronave militare IAR-99, a informat directorul Cătălin Nae. Potrivit acestuia, INCAS lucrează la un proiect privat, după care va realiza un prototip de aeronavă destinată antrenării piloţilor de pe avioanele multirol. „IAR-99 este unul dintre puţinele avioane de şcoală şi antrenament capabile de a se integra cu un avion multirol. Noi vedem această chestiune ca pe o afacere privată, nu dorim sprijin financiar din partea guvernului. Avem un proiect tehnic de modernizare şi o posibilitate de finanţare a acestui proiect. Vom realiza un demonstrator, care va fi prezentat public“, a declarat directorul Cătălin Nae. Acesta mai spune că numărul de aeronave care vor fi produse va fi legat de nevoile de antrenare a piloţilor pe care MApN le are în următorii 10-15 ani, dar că există potenţial şi în alte ţări.
În prezent, INCAS se află în proces cu firma israeliană Elbit Systems, care a livrat statului român aparate IAR-99 Şoim produse la Craiova. Modernizările lor ar fi fost făcute fără ca Elbit să aibă drept de proprietate intelectuală asupra documentaţiilor tehnice. Pe de altă parte, italienii de la Alenia Aeronautica doresc să preia Avioane Craiova SA – producătorul IAR-99 Şoim şi vor avea drept de folosinţă a documentaţiilor până în 2014. Mai mult, în colaborare cu ruşii de la Yakovlev, italienii de la Alenia Aermacchi (ca şi Alenia Aeronautica, parte a grupului Finmecanicca) au dezvoltat un avion de antrenament avansat, M-346, în varianta rusă YAK-130.

Susţinere ministerială

Aurel Cazacu, preşedintele CA de la Avioane Craiova şi directorul Direcţiei generale industria de apărare şi probleme speciale din cadrul Ministerului Economiei, spune că susţine proiectul INCAS şi că noua generaţie de IAR-99 ar avea piaţă de desfacere. „Eu sper ca în concordanţă cu noile achiziţii de avioane de care are nevoie România să se dezvolte şi o nouă generaţie de Şoim. Există o piaţă dacă avionul va fi adaptat. INCAS poate să-i aducă unele îmbunătăţiri pe partea de aerodinamică şi să schimbe total partea de echipamente de bord“, a precizat Cazacu. Acesta consideră că actualele aeronave sunt „depăşite moral“ şi numai o modernizare le poate face compatibile cu avioanele multirol: „Cu Şoimul pe care eu pot să-l fac fără bani de investiţii nu mai pot să zbor, pentru că nu mai am legături radio, sisteme de navigaţie, nu mi-l mai certifică nimeni să zboare“.
Problema se pune dacă fabrica de la Craiova va dori să contribuie la realizarea noii generaţii de IAR-99, deşi îşi poate construi propriile aeronave. „Dacă va avea piaţă, va produce şi IAR-99. Nu va refuza ceva profitabil pe motiv că nu o interesează. Dar trebuie să aibă piaţă“, a mai spus Aurel Cazacu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

6 COMENTARII