16.2 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocal„Rabla“ a ieşit pe invers

„Rabla“ a ieşit pe invers

Înmatriculările de maşini vechi au crescut cu 70% faţă de primele cinci luni ale anului trecut. Numărul celor noi a scăzut cu 57%.

Criza financiară şi proasta gestionare a programului „Rabla“ au dat peste cap piaţa auto, determinând creşterea înregistrărilor de maşini rulate cu 70,5%, la 117.429 de unităţi. Potrivit datelor Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în perioada ianuarie-mai 2008 au intrat în circulaţie 121.631 de maşini noi şi 68.856 de automobile rulate, anul acesta numărul înmatriculărilor de maşini noi scăzând cu 53,4% în luna mai, faţă de aceeaşi lună din 2008, de la 24.650 de unităţi la 11.475. În ceea ce priveşte maşinile second hand, numărul acestora a urcat cu 64,65%, de la 10.753 de unităţi la 17.705.
Potrivit statisticilor DRPCIV, Dacia a avut cele mai multe înmatriculări de maşini noi în luna mai, respectiv 3.938 de unităţi, în coborâre cu 38% faţă de mai 2008, când au fost înmatriculate 6.376 de maşini. În clasament urmează mărcile Renault, cu 955 de unităţi (-49,8%), Volkswagen, cu 955 (-47,4%) şi Opel, cu 717 maşini (-50%).
Pe segmentul second hand, Volkswagen a fost cea mai vândută marcă în luna mai, cu 4.511 maşini (+74%), urmată de Opel, cu 2.264 de unităţi (+64,8%) şi Ford, cu 2.049 de automobile (+84,6%).
Comparând datele aferente lunii mai din acest an cu cele din aprilie se observă o uşoară creştere a înmatriculărilor de autoturisme noi, de 3,8%, de la 11.052 la 11.475 unităţi.
Pe de altă parte, piaţa second hand a scăzut cu 29,5% în mai comparativ cu aprilie, de la 22.936 de automobile la 17.705 unităţi.

Prima de casare, de trei ori mai mică decât în Germania

Creşterea numărului înmatriculărilor maşinilor vechi este cauzată, pe de o parte, şi de semieşecul programului Rabla, din prima etapă rămânând aproape 8.000 de autoturisme neschimbate, dintre cele 20.000 luate în calcul de autorităţi. O explicaţie ar putea fi suma mică pusă în joc de oficiali, drept stimulent al casării maşinilor uzate, care este de numai 3.800 de lei (echivalentul a 900 de euro), faţă de prima de 2.500 de euro, practicată de germani.
Alt argument ar putea fi resursele limitate ale cetăţenilor, în condiţiile în care accesul la credite este încă restrâns pentru persoanele fizice.
În loc să vadă aceste probleme, oficialii români au alte preocupări: programul de casare a maşinilor uzate a fost extins de guvern prin includerea autoutilitarelor uşoare în categoria vehiculelor care pot fi astfel achiziţionate.
Recent, Administraţia Fondului pentru Mediu a validat participarea a 134 de producători, importatori şi distribuitori de maşini în etapa a doua a ediţiei 2009 a programului „Rabla“, fiind primiţi doar cei care au epuizat cel puţin 80 la sută din cuantumul alocat în prima fază. Etapa a doua a Programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional se va desfăşura între 1 iunie şi 31 august 2009. Pentru etapa a doua vor fi disponibile 27.936 de maşini, suma totală alocată de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) în această a doua etapă fiind de 106.156.800 de lei.

Nemirschi e mulţumit

Despre prima parte a programului „Rabla“, care s-a încheiat pe 29 mai, ministrul mediului, Nicolae Nemirschi, a spus că şi-a atins scopul, fiind un ajutor pentru industria auto, care, în primele patru luni, a avut o scădere a vânzărilor până în jur de 50%, per total. Încrezător în rezultate, Nemirschi a declarat că, de la 1 septembrie, ar putea intra în program şi persoanele juridice, pentru care schema va fi aplicată pentru trei ani.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII