22.3 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalRomânia ar cumpăra avioane F-16 contra unor garanţii

România ar cumpăra avioane F-16 contra unor garanţii

România ar putea accepta oferta Washingtonului privind achiziţionarea de avioane de luptă     F-16, în situaţia în care guvernul american va oferi garanţii Bucureştiului că îi va facilita cumpărarea de avioane F-35, viitorul standard al NATO, potrivit unor surse militare.

 Obiectivul României este să se alinieze standardelor NATO, fiind luată în considerare posibilitatea de a cumpăra avioane F-16 tocmai pentru a facilita trecerea către F-35, viitorul avion care va intra în dotarea forţelor aliate. În Consiliul Suprem de Apărare a Ţării s-ar fi pus în discuţie soluţia ca acum să fie cumpărate doar 24 de avioane F-16 cu o parte din cele 4,5 miliarde de euro disponibile, urmând ca alte 24 de avioane să fie cumpărate din modelul F-35. Această soluţie, doar una dintre cele discutate în CSAT, ar face ca României să îi rămână bani şi pentru celelalte programe de înzestrare, spun aceleaşi surse. Acestea precizează că, în cazul în care decizia politică va înclina balanţa către unul dintre ceilalţi competitori, armata va trebui să amâne programe de înzestrare strategică până după anii 2020-2025. Declaraţiile sunt în concordanţă cu ceea ce a afirmat recent reprezentantul Lockhead Martin în Europa, Scott Haris, potrivit căruia Washingtonul va face în următoarele săptămâni o ofertă Bucureştiului privind vânzarea de avioane de luptă F-16, fiind de aşteptat ca România să o accepte.
„În următoarele săptămâni, Guvernul SUA va face o ofertă oficială României. Desigur, vor urma negocieri şi poate unele modificări, dar aşteptăm să vedem care va fi răspunsul“, a declarat Harris, corespondentului NewsIn la Bruxelles.
Reprezentantul Lockheed Martin, compania constructoare de avioane de luptă F-16, a explicat că „România ia serios în considerare achiziţionarea de avioane F-16, deoarece doreşte să aibă o configuraţie similară cu cea a NATO“. În ceea ce priveşte competitorii europeni şi planurile de a face interoperabile aceste sisteme, Harris a precizat scurt că „F-35 va fi avionul european“.

Mărunţiş pentru elicoptere

Pentagonul a anunţat în luna mai că a informat Congresul american cu privire la posibilitatea de a vinde României 24 de avioane de luptă Lockheed Martin Corp F-16 şi echipamente aferente. Congresul este notificat înainte de încheierea unor tranzacţii majore de armament între guverne străine şi Pentagon. A fost şi cazul României. Autorităţile române susţin însă că nu au luat încă decizia în privinţa avioanelor multirol, pentru care mai există oferte şi din partea unor companii europene de armament. Congresul ar fi putut respinge notificarea guvernului american, ceea ce nu a fost cazul, a precizat Scott Harris. Potrivit unor surse militare de la Bucureşti, Ministerul Apărării ar prefera ca statul să cumpere 24 de avioane multirol F-16 second hand, care să fie interoperabile cu F-35, pentru a permite şi achiziţionarea a 24 de elicoptere de atac, necesare securităţii trupelor din teatrele de operaţiuni. Aceleaşi surse spun că toate cele 24 de avioane F-16 ar costa în jur de 800 de milioane de dolari.

Achiziţia avioanelor, decizie politică

Întrebat în legătură cu aceste informaţii, Corneliu Dobriţoiu, secretar de stat şi şef al Departamentului pentru politica de apărare şi planificare, a spus că Ministerul Apărării a exprimat o poziţie în CSAT, însă nu a dorit să facă public conţinutul acesteia. „În momentul în care peste zece ani F-35 va fi aparatul ţărilor membre NATO, când peste 2.000 şi ceva de aparate vor fi achiziţionate de către ţările NATO, vă puteţi închipui cu uşurinţă că NATO va ridica standardele operaţionale pentru ceilalţi aliaţi în aşa fel încât aviaţia sau mijloacele lor aeriene să poată să opereze cu avioane F-35. Decizia politică de la noi cred că va avea în vedere şi acest aspect, pentru că, dacă vom face investiţii într-un aparat care nu poate fi interoperabil cu F-35, ne izolăm de ceilalţi“, a declarat, săptămâna trecută, Corneliu Dobriţoiu.  
Totodată, Dobriţoiu a admis că, în situaţia în care se va lua decizia cumpărării unor avioane multirol noi, va fi afectat programul de achiziţie al elicopterelor de atac.  „Pe de altă parte, hotărârea de investiţie într-un aparat nou, în situaţia în care va fi acceptat, va împinge decizia de achiziţionare a unor elicoptere de atac după anul 2025 sau 2030, când nevoia reală este acum. Nouă ne mor oameni în teatrele de operaţiuni“, a precizat Dobriţoiu. Guvernul va adopta în curând o hotărâre privind procedura de achiziţie a avioanelor multirol, a anunţat ministrul apărării, Teodor Meleşcanu, pe 2 septembrie, în prezenţa omologului său din Suedia, ţară producătoare de avioane Gripen, luate şi ele în calcul pentru înzestrarea Armatei Române.  „Foarte curând, poate chiar într-o săptămână, două, guvernul va adopta o hotărâre privind procedura de achiziţie a avioanelor multirol care să pornească de la ideea unui dialog competitiv şi de la asigurarea condiţiilor necesare pentru ca toate aceste proceduri să se întâmple în cea mai mare transparenţă posibilă“, a spus Meleşcanu, care a precizat că, până în prezent, România nu a luat nici o decizie privind achiziţionarea de avioane multirol.
De asemenea, ministrul apărării l-a asigurat pe omologul său suedez că modelul Gripen produs de compania SAAB se află pe lista celor cinci tipuri de avioane multirol care satisfac cerinţele tehnico-operaţional întocmite de specialiştii din Forţele Aeriene Române. Cele cinci modele de avioane multirol aflate în cursă sunt F-16, F-18, Gripen, Rafalle şi Eurofighter Typhoon.

4,5 miliarde de euro pentru dotarea armatei

Principalii rivali ai Lockheed Martin pentru acest program de achiziţii al forţelor aeriene române sunt suedezii de la SAAB – cu avionul JAS Gripen, care au oferit investiţii de un miliard de euro în România în cazul achiziţionării de avioane Gripen, plus o ofertă de offset (investiţii şi noi locuri de muncă), ce ar urma să acopere „cel puţin 100% din valoarea contractului“.  Eurofighter Typhoon, rivalul construit de Alenia Aeronautica, BAE Systems şi EADS, deşi este cel mai scump, estimat la peste 80 de milioane de dolari bucata, oferă de asemenea un offset de cel puţin 80% din valoarea contractului.
Preţul unui F-16 în 2007 a fost de 45 de milioane de dolari, însă acesta variază mult în funcţie de dotări şi de anul de fabricaţie. Anul trecut, CSAT a autorizat cheltuirea a până la 4,5 miliarde de euro pentru 48 de avioane de vânătoare care să înlocuiască flota de MIG-21, aparate de zbor ce vor fi casate în 2011.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

19 COMENTARII