10.9 C
Craiova
luni, 13 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDrumul expres, „resuscitat“ cu scrisori

Drumul expres, „resuscitat“ cu scrisori

Deşi a trecut mai bine de un an de la începerea demersurilor pentru construirea drumului expres Craiova-Piteşti, nici un leu nu a fost alocat până acum pentru demararea efectivă a proiectului. Situaţia a determinat administraţia doljeană să trimită o scrisoare autorităţilor centrale pentru alocarea fondurilor necesare.

 

Studiul de fezabilitate e gata, indicatorii tehnico-economici au fost aprobaţi prin hotărâre de guvern, există deja o schiţă a traseului şi se cunosc şi terenurile care trebuie expropriate. Mai lipsesc doar banii pentru începerea lucrărilor de execuţie la drumul rapid care ar putea să rezolve problemele de trafic pe ruta care duce la autostrada A1 Bucureşti-Piteşti. Bani care întârzie să apară, în ciuda optimismului manifestat de ministrul transporturilor, Ludovic Orban. Acesta declara în toamna anului trecut, în urma unei întâlniri cu reprezentanţii Ford, că, până când producătorul american va începe producţia la Craiova, drumul va fi terminat, înaintând ca termen de finalizare a lucrării primul semestru al lui 2009. La mai bine de şase luni după asigurările aduse conducerii Ford, ministerul de resort caută încă fondurile necesare. „Acum se discută obţinerea finanţării din Fondul Naţional de Dezvoltare, constituit din sumele obţinute din privatizări. La rectificarea bugetară care urmează vom prinde şi drumul expres la obiectivele de investiţii, pe anexe, pentru a putea prevedea banii pentru finanţări“, declara Orban în luna iunie pentru Gazeta de Sud. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România confirmă situaţia descrisă de ministrul Orban. „Drumul expres Craiova-Piteşti se află în faza de Studiu de Fezabilitate. Pe 5.03.2008 a fost promovată hotărârea de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. În prezent, CNADNR face demersuri pentru obţinerea finanţării necesare demarării procesului de expropriere şi execuţie în anul 2008“, se arată într-o adresă remisă GdS de Departamentul de Comunicare al CNADNR. Potrivit HG nr. 236/2008, anexa actului normativ prin care sunt aprobaţi indicatorii este clasificată şi, ca atare, nu se cunoaşte valoarea estimată a proiectului.

 

Reprezentanţii Ford vor urgentarea investiţiei

 

Exasperaţi de lipsa de perspectivă a proiectului, şeful executivului doljean, Ion Prioteasa, şi directoarea Agenţiei de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia Marilena Bogheanu i-au trimis ministrului Orban o scrisoare prin care îi solicită să intervină pentru alocarea banilor. Aceeaşi scrisoare va ajunge pe masa primului-ministru Călin Popescu Tăriceanu şi a ministrului finanţelor, Varujan Vosganian. „Realizarea unor investiţii cu impact major în regiune (Ford, Alro,
Pirelli) va exercita o presiune crescândă asupra fluxului traficului pe tronsonul de drum existent. În acest context, şi reprezentanţii companiei Ford au solicitat urgentarea demarării acestei investiţii, având în vedere necesitatea creării unor alternative la ruta utilizată în prezent pentru a putea asigura fluenţa derulării transporturilor de maşini Ford spre Orient şi Occident în momentul atingerii capacităţii maxime a producţiei companiei în România“, se arată în scrisoarea adresată ministrului Orban. Conducerea Ford a explicat de la început că planurile ministerului de resort au fost o condiţie pentru venirea la Craiova. „Infrastructura actuală din România, dar şi proiectele ministerului au fost un punct important în achiziţia noastră. Cred că totul va decurge conform planurilor, iar în primul semestru din 2009 să facem primele transporturi“, declara, pentru NewsIn, Lyle Watters, directorul de strategie al Ford Europa, după întâlnirea cu ministrul Orban, din toamna trecută.

 

Nota de protest – ultima soluţie

 

Autorităţile judeţene spun că insistenţa pe lângă oficialii de la Bucureşti ar putea salva proiectul de la moarte sigură. Ion Prioteasa, preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, a declarat că finanţarea drumului expres a constituit şi subiectul unei „note de protest“ semnate anul trecut de toţi preşedinţii de consilii judeţene din Oltenia, de prefecţi şi de directoarea ADR, Marilena Bogheanu. „S-au aprobat indicatorii tehnico-economici, însă, în momentul în care cei de la Ministerul Transporturilor au cerut bani pentru despăgubirea celor care vor fi expropriaţi, de la Ministerul Finanţelor li s-a răspuns că nu sunt fonduri. Dacă îl lăsăm acum, o să moară iar pe undeva. O să zacă prin vreun sertar“, a spus Prioteasa.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII