22.8 C
Craiova
luni, 29 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalMinisterul Dezvoltării Rurale vrea şcolile agricole

Ministerul Dezvoltării Rurale vrea şcolile agricole

Cinci licee agricole din Olt, cinci şcoli de arte şi meserii şi trei licee care au şi astfel de specializări ar putea fi preluate în curând.

 

 

 

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a pus ochii pe baza materială extraordinară a grupurilor şcolare agricole şi a şcolilor de arte şi meserii din toată ţara, spun sindicatele, care au şi înaintat către guvern note de protest. În Olt, în această situaţie sunt cinci unităţi – Colegiul Naţional Agricol „Carol I“ Slatina, Colegiul Agricol „Dimitrie Petrescu“ Caracal, Grupul Şcolar Agricol Scorniceşti, Grupul Şcolar Agricol Balş şi Grupul Şcolar Agricol Corabia, cinci şcoli de arte şi meserii, înfiinţate în localităţile Făgeţelu, Potelu, Izvoarele, Tufeni şi Brastavăţu, şi alte trei licee care au şi specializări din domeniul agricol – de la Văleni, Vitomireşti şi Potcoava.

În cursul lunii ianuarie s-a făcut publică ideea preluării unităţilor de învăţământ cu profil agricol din subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi a trecerii în subordinea Ministerului Agriculturii, cu tot cu dotările materiale, terenurile şi pădurile aflate în proprietate. Acesta ar urma să se ocupe de tot ce înseamnă administrarea unităţilor şcolare, dar şi de procesul de învăţământ, după modele experimentate în Franţa şi Canada. Sindicatele, care au cerut opinii ale colegilor din statele menţionate, sunt însă de părere că astfel se va compromite cu totul învăţământul agricol, nicidecum nu va fi vorba de asigurarea unei forţe de muncă înalt calificate în sistemul agricol, de care acum ducem lipsă.

 

„Nu vor decât de baza materială, terenurile şi pădurile“

 

Prima notă de protest a fost înaintată MECT la sfârşitul lunii ianuarie, cerându-se şi un punct de vedere. Răspunsul a fost: „MECT nu poate accepta o modificare de roluri instituţionale, decât dacă se realizează un beneficiu clar şi explicit în favoarea elevilor şi a sectorului agricol“. De ce nu şi a personalului din sistem şi a sectorului de învăţământ agricol, se întreabă cadrele didactice, după cum a declarat liderul Sindicatului din Învăţământul Preuniversitar, Ionel Barbu.

Profesorii vin cu argumente în urma transferului instituţiilor de ocrotire (leagăne, case de copii) din subordinea MECT în cea a direcţiilor generale pentru asistenţă socială şi protecţia copilului, ocazie cu care dascălii şi-au pierdut statutul de cadre didactice. Altă experienţă tristă a fost cea a transferului taberelor şcolare în subordinea Agenţiei Naţionale pentru Tineret, după care multe dintre obiective au fost retrocedate în natură sau lăsate în paragină. „Nu vor decât baza materială, terenurile şi pădurile din patrimoniul şcolilor. Spun că vor educaţie de calitate şi că o pot asigura, însă niciodată n-au răspuns la solicitările noastre privind elaborarea programei pentru disciplinele specifice în acord cu cererile din domeniu. De ce o fac acum, după ce s-au investit sume enorme în acest sector, şi nu s-a dorit acest lucru în trecut, când constatările erau aceleaşi, dar unităţile nu erau puse la punct?!“, se întreabă sindicaliştii.

Cele mai mari neajunsuri ale acestui transfer ar fi, a mai spus Barbu, faptul că diplomele eliberate nu vor fi recunoscute de toate instituţiile de învăţământ superior, aşa cum se întâmplă în Franţa, iar profesorii nu se vor putea transfera cu uşurinţă în învăţământul de masă. „Avem programate în zilele următoare noi întâlniri pe această temă şi sperăm să ajungem la o înţelegere“, a precizat Barbu.

Lucrurile se petrec atât de repede încât, cel puţin pentru moment, nici o instituţie nu a mai reacţionat, deşi e vorba de soarta a mii de elevi din Olt, a sute de profesori, dar şi a zeci de hectare, dacă nu sute, de teren de exploatat.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS