28.4 C
Craiova
luni, 6 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalAu fugit din calea bombardamentelor

Au fugit din calea bombardamentelor

Aveau o viata frumoasa, fara grija zilei de mâine. Pe 12 iulie, toate planurile de vacanta le-au fost date peste cap de bombardamentele israelienilor in Liban. Patru zile a trebuit sa calatoreasca familia El Halak pentru a ajunge din oraselul Tyr pâna in Craiova, orasul natal al Norei El Halak.

Norica (Nora – n.r.) este craioveanca get-beget, casatorita imediat dupa terminarea facultatii cu Ali El Halak, de origine libaneza. Si-au intemeiat o familie frumoasa, au impreuna doi copii, pe Jamil si Eveline El Halak, nascuta chiar in Liban. S-au stabilit de peste 17 ani in Liban, in orasul Tyr, si-au construit o casa superba, asa cum au visat-o, cu o curte cu gradina plina de flori si o piscina imensa. Au muncit mult in acest ultim an, Ali si-a modernizat cabinetul stomatologic deschis cu ani in urma, copiii si-au dat examenele specifice claselor absolvite, respectiv un fel de capacitate si bacalaureat românesc, Nora urmeaza doctoratul in drept. Urma bine meritata vacanta. Insa toate planurile le-au fost date „peste noapte“ peste cap.

„Ne-am trezit in zgomotul bombardamentelor“

„A fost un an greu pentru noi. Fiecare din membrii familiei a avut câte un prag important de trecut. Fiul meu a fost acceptat sa studieze atât la o universitate in Franta, la Marseille, cât si in Germania. Urma o vacanta de vis: vizita in Craiova la mama, programata pentru 27 iulie, calatorii in metropolele lumii. Locuim intr-o zona turistica, in care la inceputul lunii iulie hotelurile erau ocupate in proportie de aproape suta la suta. Imi amintesc foarte bine clipele de cosmar prin care ne-a fost dat sa trecem. Marti noapte, pe 11 iulie, doi dintre prietenii fiului meu au ramas la noi. A doua zi dimineata urma sa plece la mare (Marea Mediterana – n.r.) sa faca plaja. Ne-a trezit insa spre dimineata telefonul, care suna in disperare. Parintii baietilor care au innoptat la Jamil aveau vocile terminate de spaima. Ne-au anuntat sa nu ii lasam sa paraseasca locuinta pentru ca au inceput bombardamentele in Liban. Am dat atunci drumul la televizor si am aflat ca exista deja multe orase bombardate. Am incercat sa ne linistim copiii. Speram ca totusi sunt exagerari. Seara, am iesit la restaurant, pe plaja la Marea Mediterana. Panica se instalase. Oameni care se gândeau si se asteptau la ce e mai rau. Strazile erau pustii. A fost liniste câteva ore, insa spre dimineata ne-am trezit in zgomotul bombardamentelor“, a povestit Nora El Halak.

„Speram sa ne putem intoarce acasa!“

Femeia a marturisit ca daca pâna atunci de la balconul casei se puteau vedea cu claritate plantatiile de maslini si portocali, o data cu inceperea bombardamentelor „totul se vedea rosiatic, luminat din toate colturile“. Sase ore au ramas in casa in stare de soc, nestiind pur si simplu ce sa faca, sa paraseasca sau nu locuinta. Atunci Ali El Halak a decis ca familia lui trebuie sa paraseasca Libanul, sa vina in Craiova. „Pâna am parasit Libanul, zona noastra nu a fost bombardata, insa permanent se auzeau avioanele care zburau foarte aproape de sol si bombardamentele, care pareau doar la câtiva metri distanta si faceau un zgomot infernal. Geamurile de la casa se miscau la fiecare zgomot. Era teribil, infricosator. Am fost printre primii care am parasit zona. La toate posturile de radio si televiziune se anunta ca oamenii sa-si paraseasca locuintele si zona, dar in acelasi timp zeci de drumuri erau bombardate, fiind nevoit ca de pe autostrazile cu opt benzi sa mergi pe drumurile dintre plantatii cu taxiuri. Aeroportul fusese deja bombardat si declarat inchis, asa ca a trebuit sa alegem alta cale pentru a parasi in siguranta Libanul“, a adaugat Nora El Halak. Au fost nevoiti atunci sa aleaga alta cale pentru a ajunge in România. Au venit prin Siria, la a carei granita aflasera ca vor fi nevoiti sa astepte cel putin opt ore. „Pentru prima data in ultimele zile am avut o sansa extraordinara. Am trecut vama imediat, dupa noi urmând sirurile de autobuze cu libanezi care paraseau tara. Podul de acces spre Beirut fusese bombardat, fiind nevoiti sa trecem peste o gramada de pamânt asezata peste o ministructura metalica. Dupa trei zile de la plecarea noastra, sotul meu care ramasese acasa a primit un telefon, fiind «sfatuit» sa paraseasca repede locuinta. S-a refugiat intr-o zona populata, aflata in siguranta. Acum asteptam, suntem optimisti, speram ca in cel mai scurt timp posibil lucrurile sa reintre in normal, sa ne putem intoarce acasa!“, a spus cu lacrimi in ochi Nora El Halak.

Familie de succes

Eveline El Halak este eleva la Scoala Franceza Misiunea Laica, in urma absolvirii eliberându-i-se diploma direct de catre guvernul francez. Face balet, cânta la pian, chitara, a urmat cursuri de dans. Nora El Halak urmeaza sa-si scoata prima ei carte „La Fenicia redivivus“, ilustrata cu desene realizate de copii.