22 C
Craiova
duminică, 12 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalPreoti acuzati ca au cazut in pacatul betiei

Preoti acuzati ca au cazut in pacatul betiei

Localnicii din comuna Leu au strins peste 130 de semnaturi, cerind Mitropoliei Olteniei sa ii mute pe preotii din sat, mai interesati de bautura si de adunatul banilor decit sa isi faca datoria fata de enoriasi. Un caz deosebit este cel relatat de Eugen Dragu. Acesta sustine ca unul dintre preotii din sat, parohul Ilie Tuta, a transformat inmormintarea mamei sale intr-un adevarat circ, popa venind la slujba in stare avansata de ebrietate. Dar acuzatiile ii vizeaza pe toti purtatorii de sutana din localitate. Ingrijorat de amploarea nemultumirilor, protopopul Mihail Marin a promis ca-i va testa pe preoti cu fiola.

Eugen Dragu a povestit cu lacrimi in ochi care a fost necazul lui cu preotul Ilie Tuta, in a carui parohie se afla: „Mama a murit de cancer in dimineata zilei de 19 aprilie. O luasem la mine acasa ca s-o ingrijesc. Cind l-am anuntat pe preot, a spus ca vine imediat, dar a sosit abia pe la ora 12.00. Mi-a zis ca, daca vreau sa aduc lautari, asa cum intentionam, el nu slujeste, apoi a plecat. A doua zi, a venit totusi, dar in stare avansata de ebrietate si a facut o slujba de cinci minute. Bause la slujba de sfintire a casei unui vecin, Draghici Valentin. Dupa ce a zis citeva vorbe in graba, ne-a spus: «Hai, ba, luati-o si sa mergem!», de parca mama ar fi fost un ciine“.

Preotul Tuta, la slujba de inmormintare: „Am si eu o bere-doua sa beau? Nu? Atunci nu fac slujba!“

Episodul nu este decit o parte dintr-un lant intreg de jigniri, pe care satenii sustin ca preotul beat le-a adresat celor care participau la inmormintarea Dinei Dragu. Ulterior, cind cortegiul funerar s-a oprit la casa parinteasca a lui Dragu, parintele Tuta s-ar fi adresat celor care pusesera masa pentru pomana: „Am si eu o bere-doua sa beau? Nu? Atunci hai sa mergem, ca nu fac nici o slujba“. „Dar era vin, atita am avut si eu, ca doar nu faceam nunta. Pregatisem si eu masa, cu toate cele necesare, asa cum este crestineste. Insa popa nu voia decit bere“, a mai spus Eugen Dragu.

Se pare ca fiul Dinei Dragu reusise sa-l enerveze indeajuns pe parintele Tuta, intrucit, atunci cind a fost rugat de femeile mai in virsta sa mearga mai incet, deoarece ele nu pot tine pasul, acesta s-ar fi adresat catre Eugen – dupa cum chiar el mentioneaza: „Ba, imputitule, tu ma comanzi pe mine? Acum ma dezbrac de haina preoteasca si te bag linga ma-ta, in pamint!“.

La biserica, popa nici nu ar fi avut rabdare ca slujba sa decurga dupa tipar. Dupa vreo 15 minute, s-a plictisit, pretinzind familiei decedatei sa achite pe loc 50.000 de lei, pentru femeia care face curat in biserica dupa mort, bani pe care fiul moartei i-a dat imediat. Episodul Tuta se incheie cu celebra replica rostita la groapa, unde localnicii sustin ca popa s-ar fi adresat rudelor indurerate cu cuvintele „Pupati-o, dracu’, mai repede si bagati-o in groapa, ca ma grabesc!“.

„Oamenii au asteptat aproape o ora afara, sa plece cu moarta la cimitir, iar popa Tuta si cu parintele Marin Mitrache stateau in biserica si beau“

Scirbit de ceea ce i s-a intimplat, Eugen Dragu a inceput sa stringa semnaturi pentru indepartarea preotului Tuta din parohie. Si a gasit destui nemultumiti de activitatea acestuia din ultimul timp. „La inmormintarea lui Beizadea Gheorghita, oamenii au asteptat aproape o ora afara, sa plece cu moarta la cimitir, iar popa Tuta si cu parintele Marin Mitrache stateau in biserica si beau. Le-am spus ca e rusinos sa faca asa ceva, dar popa Mitrache s-a mi-a zis ca fac ce vor si sa nu ma bag eu in treburile lor“, a povestit Marin Fertu, un batrinel de 74 de ani, nemultumit nu doar de faptul ca „popii nu taie nici un fel de chitanta, desi iau cite 500 de mii de lei la o inmormintare si 250-300 de mii la pomeni sau botezuri“, dar si pentru ca „bisericile nu sint tinute deschise, macar in timpul programului afisat pe usa, iar pe preoti nu-i gasim nici acasa, nu stim de unde sa-i luam daca avem nevoie de ei“.

Pe linga preotii Tuta si Mitrache, nici parintele Aurel Enache n-a fost uitat de enoriasi, pentru „vredniciile“ lui. „La mama la inmormintare, pe 20 noiembrie 2000, popa Enache a venit beat de nu se mai tinea pe picioare. A trebuit sa chemam alt popa, ca el n-a putut sa tina slujba“, a mentionat Radu Gulian, un alt localnic.

Staicus C. Marin, zis „Alvitaru’“, sustine ca n-are la inima pe niciunul dintre preotii comunei Leu: „Taxa de cult de 150.000 de lei o platim, dar mai niciodata nu ni se taie chitanta. Plus ca de multe ori vin beti la slujbe. Din cauza asta, m-am dus de doua ori in audienta la Mitropolitul Teofan, am vorbit personal cu Inalt Prea Sfintitul ca sa-i schimbe pe totii popii din Leu, dar tot nimic nu s-a facut pina acum, desi am strins semnaturi de la peste 130 de famili. Preotii astia sint ca politistii, se acopera unii pe altii“.

Bebelus inmormintat fara slujba si ciini care fura oasele mortilor din cimitir

Oamenii din Leu mai sint revoltati si de faptul ca preotii percep sume prea mari pentru o inmormintare, enoriasii fiind taxati cu cite 400-500.000 de lei la o asemenea slujba. Ei sint convinsi ca slujitorii Domnului indeasa aceste sume in buzunarul propriu, avind grija sa-i investeasca in masini si case, deoarece cei care platesc banii nu primesc nici un fel de chitanta. Unii dintre ei accepta ca sint hrapareti si pusi pe cistig, insa nu sint de acord cu faptul ca, atunci cind rudele mortului sint prea sarace ca sa plateasca acesti bani, anumiti preoti nu catadicsesc sa se prezinte, asa ca mortii sint ingropati fara slujbe.

Un caz recent, povestit de sateni, il vizeaza tot pe parintele Tuta. Badea Razvan Ionut, un copilas de numai doua luni, a fost ingropat in cimitirul comunal fara preot, deoarece parintii, prea saraci, nu au avut bani sa suporte contravaloarea slujbei. „Pe Razvan l-a adus la cimitir la subrat un vecin, Tuca Ion. Iar slujba a oficiat-o groparul, un batrin de 61 de ani, care a rostit un «Tatal Nostru» scurt, dupa care l-a bagat in groapa“, a mentionat Eugen Dragu.

La citiva metri mai incolo, oamenii ne arata un cavou surpat in urma ploilor si din care ciinii vagabonzi au furat oasele mortilor. Ei sustin ca au atras parintelui atentia in mai multe rinduri inca de acum doi ani, ca este pacat si ar trebui sa ia masuri, dar ca pe acesta nu l-a interesat.

Protopopul i-a speriat pe preoti ca ii testeaza cu fiola

Din pacate, nici unul dintre preotii invinuiti de sateni nu a putut fi gasit de redactorii GdS, nici la domiciliu si nici la biserica – unde ar fi trebuit sa se afle, macar in timpul programului. Preoteasa ne-a spus ca popa Tuta era plecat cu treburi la Craiova si ca nu avea cum sa dea de el, dar a avut grija sa strecoare o amenintare discreta la adresa reprezentantilor mass-media: „Aveti grija ce scrieti, ca noi nu sintem orisicine“. In schimb, despre parintele Marin Mitrache – un alt preot pe care localnicii il vor schimbat – ni s-a spus ca era plecat la cimp cu tractorul, pentru arat. La o alta biserica din sat, intimplarea a facut sa-l intilnim pe parintele protopop Mihail Marin, de la Protoeria Craiova Sud, taman superiorul direct al preotilor din Leu. Aflat in vizita „de lucru“ prin Leu, acesta a mentionat ca a facut mari eforturi sa-i aduca pe calea cea dreapta pe preotii pacatosi, dar ca nu poate veni in fiecare zi si ca, in multe cazuri, nu a aflat de nemultumirile satenilor, pentru a le gasi o rezolvare. „Eu nu cred ca preotii cer atitia bani, dar oameni sintem si noi, si trebuie sa ne gospodarim singuri. Avem de platit curentul, avem de facut reparatii la biserici“, a spus protopopul. Tot Sfintia Sa ne-a adus la cunostinta un caz imbucurator despre „alcoolismul in roba“: „Chiar parintele Enache, aici de fata, cazuse la un moment dat in acest pacat, dar s-a indreptat. A fost pedepsit la vremea respectiva, dar, de un an de zile, n-a mai pus strop de alcool in gura. Atunci, chiar i-am speriat pe preotii din sat, spunindu-le ca vin cu fiola, prin surprindere, sa-i testez“. De cealalta parte, parintele Enache a incuviintat, spasit, din cap ca de un an incoace se cumintise. Acesta chiar a spus ca lucrurile de care sint acuzati colegii sai sint neadevarate, si ca este vorba doar despre „un grup de credinciosi care cauta sa puna in umbra atit preotii, cit si Biserica“. „Noi nu luam cu hapca banii de la oameni, ci la mica intelegere, dupa posibilitatile lor“, a completat parintele Enache.

Parintele protopop a promis ca va analiza toate plingerile satenilor privitoare la comportamentul preotilor din Leu si va dispune masurile de rigoare, pentru ca Biserica nu trebuie asimilata cu comportamentul unora dintre slujitorii sai.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS