16.2 C
Craiova
vineri, 10 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDeputatii au aminat votul final pentru ordonanta de infiintare a Parchetului National Anticoruptie

Deputatii au aminat votul final pentru ordonanta de infiintare a Parchetului National Anticoruptie

Deputatii au terminat mai devreme decit de obicei sedinta de ieri, din cauza numarului scazut al celor prezenti, fapt ce a determinat aminarea voturilor finale pentru mai multe proiecte de legi, inclusiv pentru cel referitor la infiintarea Parchetului National Anticoruptie (PNA). Dupa ce au dezbatut mai bine de doua ore Ordonanta de Urgenta privind infiintarea PNA, pe care au votat-o pe articole, deputatii au inceput, treptat, sa paraseasca sala, astfel incit a fost nevoie de apelul nominal. Presedintele Camerei Deputatilor, Valer Dorneanu, a remarcat ca o parte dintre deputatii care raspundeau «prezent» paraseau imediat sala de sedinte. „Stimati colegi, cei care ati raspuns «prezent» ramineti in sala!“, a spus Dorneanu. Apelul nu a avut ecou, astfel incit, la numarare, conducerea Camerei a constatat ca doar 133 de deputati din cei 232 care raspunsesera prezent se mai aflau, de fapt, in sala. Valer Dorneanu a decis suspendarea sedintei. Pe lista proiectelor care trebuia sa fie votate se aflau Statutul alesilor locali, vinzarea spatiilor comerciale catre partide, stabilirea dobinzii de referinta de catre Banca Nationala a Romaniei, precum si infiintarea PNA. Deputatii urmeaza sa lucreze dupa-amiaza la comisiile de specialitate.

Competenta Parchetului National Anticoruptie (PNA) la nivel national vizeaza infractiunile de coruptie prevazute in Legea 78/2000 daca, indiferent de calitatea persoanelor care le-au comis, au cauzat o paguba materiala mai mare decit echivalentul in lei a 100.000 de euro sau o perturbare deosebit de grava a activitatii unei autoritati publice, institutii publice sau oricarei alte persoane juridice, au stabilit ieri deputatii, care au votat textul initial al Ordonantei de Urgenta nr. 43/2002 privind PNA. Comisia juridica propusese ca nivelul pagubei materiale sa fie de 250.000 euro, iar alti deputati din PD si PRM au propus eliminarea textului referitor la „perturbarea deosebit de grava a activitatii unei autoritati publice, institutii publice sau oricarei alte persoane juridice“ pe motiv ca este o formulare imprecisa ce poate duce la abuzuri.

Amendamentul lui Acsinte Gaspar, votat de catre Comisia juridica si de catre plen, a extins sfera de aplicare a actului normativ la alte categorii profesionale, care sint de competenta PNA, daca savirsesc infractiunile din Legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si combaterea faptelor de coruptie. Textul initial stabilea ca fiind de competenta PNA la nivel national, infractiunile sint prevazute in Legea 78/2000, daca sint comise de o serie de categorii incepind cu parlamentari si membri ai guvernului pina la primari, prefecti, magistrati, ofiteri superiori. In plus, au fost inclusi judecatorii Curtii Supreme de Justitie, consilierii prezidentiali si consilierii de stat din cadrul Administratiei prezidentiale, politistii cu grade echivalente ofiterilor superiori si generalilor, presedintii consiliilor judetene, primarul general al Capitalei, primarii de sectoare, primarii municipiilor resedinta de judet, notarii publici, lichidatorii judiciari, comisarii Garzii Financiare, membrii in CA si cei care detin functii de conducere de la director, inclusiv, in sus la banci si societatile comerciale la care statul este actionar majoritar. Numeroase interventii au fost sustinute la articolul care prevede ca, atunci cind sint indicii temeinice cu privire la savirsirea unei infractiuni de competenta PNA, procurorii pot dispune pe durata de 30 de zile, in scopul de a stringe probe sau a identifica faptuitorul mai multe masuri. Acestea sint: sa puna sub supraveghere conturile bancare sau alte conturi similare, sa puna sub supraveghere sau interceptare comunicatiile si accesul la sistemele informationale.

De asemenea, ei pot dispune sa li se comunice inscrisuri, documente bancare, financiare ori contabile. Pentru motive temeinice, aceste masuri pot fi prelungite de procurori, prin ordonanta motivata, fiecare prelungire neputind depasi 30 de zile. PNL si PD au apreciat ca acest articol poate duce la abuzuri, mergind cu comparatiile pina la politia politica, si au cerut ca dispunerea ascultarii convorbirilor telefonice sa fie facuta de procurorul general al PNA, la propunerea procurorului, iar prelungirea masurii sa fie eliminata, pentru a nu da posibilitatea ascultarii pe timp nelimitat a telefoanelor.

Deputatul PD Emil Boc a propus ca procurorul sa poata dispune astfel de masuri doar pe durata a 15 zile, care apoi sa poata fi prelungite pentru alte 30 de zile, dar a sesizat ca procedura prelungirii, prevazuta in Constitutie, prevede ca decizia sa apartina unei instante de judecata. Secretarul de stat Doru Trifoi a respins criticile formulate si mai ales aluziile la arestarea preventiva, aratind ca subiectul articolului este altul si a cerut adoptarea textului propus de initiator si modificat de Comisia juridica.

Deputatii au adoptat un amendament al comisiei care stabileste ca, dupa inceperea urmaririi penale, secretul bancar si cel profesional, cu exceptia secretului profesional al avocatului, nu sint opozabile procurorilor PNA. Datele si informatiile solicitate de procuror se comunica la cererea scrisa a acestuia. Varianta initiala nu facea trimitere la situatia de exceptie a avocatului, care este obligat sa respecte secretul profesional.

Un alt articol adoptat stipuleaza ca persoana care a comis una din infractiunile ce intra in competenta PNA, iar in timpul urmaririi penale denunta sau faciliteaza identificarea si tragerea la raspundere penala a altor persoane care au savirsit infractiuni, beneficiaza de reducerea la jumatate a limitelor pedepsei prevazute de lege. Deputatii au stabilit ca procurorii din PNA, specialistii de inalta calificare din domeniul bancar, economic, financiar, vamal, informatic, precum si cei din alte domenii si ofiteri de politie judiciara care lucreaza la PNA, precum si judecatorii care compun complete specializate in infractiuni de coruptie primesc un spor de 30%.

Guvernul si Consililul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) vor lua masuri pentru asigurarea unui sediu, iar PNA va incepe sa functioneze la 1 septembrie 2002. Ordonanta de Urgenta 43/2002 a fost adoptata pe articole si va fi supusa votului final intr-o alta sedinta. Deputatul PD Emil Boc a anuntat, dupa incheierea dezbaterilor, ca, daca la Senat nu vot fi realizate corectiile cerute de catre PD, acest partid va sesiza Curtea Constitutionala. In opinia sa, eliminarea amendamentele de substanta, prin decimarea raportului Comisiei juridice, dovedeste ca guvernul vrea ca PNA sa fie subordonat politic. „Se doreste o structura politica, nu una eficienta“, a aratat Boc, sustinind ca „masina de vot a ridicat mina la comanda politica“, iar Comisia juridica a devenit inutila.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS