13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatieProfesorii nu își publică diplomele pe internet

Profesorii nu își publică diplomele pe internet

Profesorii din 25 de școli solicitați să-și încarce diplomele de studii pe plaformă electronică
Profesorii din 25 de școli solicitați să-și încarce diplomele de studii pe plaformă electronică

Cadrele didactice din 25 de școli din județul Dolj au primit în urmă cu o lună solicitarea din partea Ministerului Educației să transmită portofoliile pe o platformă electronică. Inițiativa face parte dintr-un proiect cu fonduri europene care le cere să transmită date personale, adresa de domiciliu, precum și toate actele de studii începând cu diploma de bacalaureat. Cererea i-a luat prin surprindere pe directori și pe profesori, care au spus că nu au fost informați de includerea în proiect și că au dubii să transmită informațiile cu caracter personal pe o platformă de internet. 

Proiectul Ministerului Educației, „Creşterea calităţii sistemului educațional preuniversitar din România prin implementarea de instrumente moderne de management şi monitorizare“ PODCA, vizează, la nivel național, 1.000 de unități școlare. De asemenea, un astfel de proiect se derulează și în administrația publică, dar și în învățământul superior, în 14 centre universitare.
La nivelul județului Dolj au fost incluse în grupul-țintă Colegiul Național „Frații Buzești“, Colegiul Național „Carol I“, Liceul „Dimitrie Filișanu“ din Filiași, Liceul Tehnologic „Constantin Nicolăescu-Plopșor“ din Plenița, Liceul Tehnologic „Horia Vintilă“ Segarcea, Școala Gimnazială Plopșor, Școala Gimnazială Verbița, Școala Gimnazială Vela, Grădinițele cu Program Prelungit „Dumbrava Minunată“, „Floare Albastră“, „Eden“, „Elena Farago“, „Voiniceii“, „Traian Demetrescu“, „Tudor Vladimirescu“, Școala Profesională Daneți, Școala Gimnazială „Anton Pann“, Liceul Teoretic Cetate, Școala Gimnazială Breasta, Școala Specială „Sfântul Mina“.
Cadrele didactice spun că au fost luate prin surprindere de acest proiect și că s-au trezit cu solicitarea să transmită adresele de domiciliu și să scaneze toate documentele de studii și dovezile privind activitățile școlare și extrașcolare, ceea ce i-a revoltat.
„Se transmit, în primul rând, foarte multe date cu caracter personal. Nu știm unde ajung și în plus nu avem timpul efectiv pentru a face așa ceva. Ar însemna că o săptămână sau chiar două săptămâni să blocăm toată activitatea și să ne ocupăm de acest lucru. Nu putem face așa ceva. Și mai este și un aspect, nici măcar nu am fost informați că facem parte din proiect. Trebuia să ne întrebe și pe noi cineva dacă suntem de acord, să ne informeze despre ce este vorba. Nu vom transmite datele pentru că nu suntem de acord și ne asumăm acest lucru“, a precizat Zamfirică Petrescu, directorul Colegiului Național „Frații Buzești“ din Craiova.
Revoltă a fost și la Colegiul Național „Carol I“ din Craiova. De altfel, nici cadrele didactice de la Școala Specială „Sfântul Mina“ nu au răspuns solicitărilor. „Nu aveam cum să răspundem pentru că nu era timp. E un volum mare de muncă. Noi am trecut în aceste zile prin evaluarea ARACIP, am ieșit foarte bine, nu cred că mai este nevoie să încărcăm documentele platformă. Le avem în școală, cine vrea să le vadă le punem la dispoziție“, a precizat Carmen Pascu, directoarea școlii.
Şi la Filiași, unii profesori nu au fost de acord. „Noi am transmis documentele pentru 90% din cadrele didactice. Nu toți profesorii au vrut. Au fost și cadre didactice care s-au opus pentru că spuneau că e mult de lucru și sunt date cu caracter personal“, a spus Ilie Pârvu, directorul Liceului „Dimitrie Filișanu“ din Filiași. La grădinițe, s-au transmis doar adeverințele de la cursurile de perfecționare. „Am primit în vacanță un e-mail prin care se spunea că se restrânge numărul documentelor ce trebuie transmise.Erau numai adeverințele și documentele de la cursurile de perfecționare“, a precizat Doina Olari, directoarea Grădiniței cu Program Prelungit „Floare Albastră“ din Craiova.

Debirocratizare și acces la informație

Proiectul este descris de minister ca având drept cuvinte-cheie calitate în educație, debirocratizare și acces la informație și are în vedere creșterea eficienței și comunicării între factorii implicați în sistemul educațional, debirocratizarea procedurilor prin introducerea de mecanisme moderne de gestiune a portofoliului profesorului, precum și consolidarea managementului strategic la nivelul sistemului de educație preuniversitar din România.
În plus, se precizează că „prin prezentul proiect se urmăreşte crearea unor mecanisme adecvate pentru o evaluare externă şi internă realistă a sistemului educaţional, avându-se în vedere redefinirea rolurilor diferitelor instituţii şi niveluri ierarhice în contextul descentralizării“.
De asemenea, se prevede și „creşterea gradului de transparenţă al administraţiei și al gradului de răspuns faţă de nevoile cetăţenilor“. Acest fapt îi pune pe gânduri pe profesori care spun că „nu știu în ce condiții vor fi protejate datele cu caracter personal“.
Unii directori susțin că „datele cu caracter personal ale cadrelor didactice vor fi puse la dispoziția managerilor unităților de învățământ, a Ministerului Educației și Inspectoratului Școlar“. Sunt însă și manageri de școli care susțin că nu se dau declarații de confidențialitate a datelor din partea managerilor de proiect și nu pot fi siguri de ceea ce se va întâmpla cu aceste date. „La noi în școală, un profesor cere explicații de fiecare dată când trebuie să comunice CNP-ul. Vă dați seama că nu vor să-și transmită datele pe o platformă electronică“, a mai precizat Zamfirică Petrescu, directorul Colegiului Național „Frații Buzești“ din Craiova.

Sindicatele protestează

Împotriva centralizării datelor cu caracter personal pe o platformă electronică s-au poziționat și sindicatele din învățământul preuniversitar, care au spus profesorilor că nu sunt obligați să facă astfel de demersuri.
„În acest proiect au fost și sunt persoane plătite să se ocupe de activități. Nu trebuie ca angajații din școli și grădinițe să muncească pentru ei, să scoată bani din buzunar ca să le pună la dispoziție documente cu date personale. Nici măcar nu au fost informați că se va face așa ceva în școli. Cei din minister trebuia să vină să stea de vorbă cu profesorii, nu să le transmită tabele și sarcini. Oamenii nu sunt obligați să facă așa ceva“, a precizat Constantin Rada, secretar FSLI Dolj.
De altfel, sindicaliștii spun că, de curând, au primit informația că se va ocupa un operator de aceste aspecte. „S-a făcut licitație și s-a comunicat că va fi un operator care va colecta aceste date. Este însă o problemă. Cum să-și încredințeze profesorii diplomele acelor operatori? Dacă se pierd? Sunt aspecte foarte delicate în acest procedeu și informații puține. S-au purtat discuții cu cei din minister și pe rețelele de socializare și oamenii sunt destul de revoltați“, a precizat Constantin Lungulescu, președintele „Spiru Haret“ Dolj.
Totodată, cadrele didactice susțin că nu vor transmite aceste date și își asumă consecințele.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS