16.2 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCând și cum vă poate bloca Fiscul conturile bancare

Când și cum vă poate bloca Fiscul conturile bancare

Fiscul blochează conturile într-un minut, după care debitorul aleargă zile întregi să își recupereze banii care i-au fost luați în plus
Fiscul blochează conturile într-un minut, după care debitorul aleargă zile întregi să își recupereze banii care i-au fost luați în plus

ANAF este obligată să transmită somația datornicilor prin scrisoare cu confirmare de primire la domiciliul fiscal al debitorului. Conturile pot fi blocate abia după ce trec 30 de zile de la comunicarea somației. După blocarea conturilor și reținerea de trei – patru ori mai mult decât suma datorată, fostul debitor se chinuiește zile în șir să își recupereze sumele poprite de Fisc în plus și să-și deblocheze conturile. Există o propunere legislativă care ar face ca viața debitorilor să nu mai fie un calvar.

În 2016, Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Dolj a efectuat popriri pe 28.105 conturi bancare aparținând unui număr de 18.096 de contribuabili din județ. Se observă că numărul conturilor blocate de Fisc a fost cu circa 10.000 mai mare decât numărul contribuabililor executați silit. Cu alte cuvinte, au existat multe persoane care au avut blocate mai multe conturi deodată. Practic, aceasta este o problemă pe care mediul de afaceri a sesizat-o Ministerului Finanțelor, și anume, că se blochează toate conturile debitorului și se reține de patru – cinci ori suma datorată, dacă firma sau persoana fizică are bani în toate conturile. De asemenea, mediul de afaceri s-a plâns și de faptul că deblocarea conturilor este o întreagă aventură, la fel cum este și recuperarea banilor încasați în plus de ANAF, atunci când pune popriri de toate conturile debitorilor. De aceea există în dezbatere publică la Ministerul Finanțelor o propunere de modificare a legislației, astfel încât Fiscul să blocheze un singur cont al debitorului, să rețină doar o singură dată suma datorată, iar deblocarea conturilor, după efectuarea plății, să se facă rapid.
„Poprirea conturilor bancare este cea mai eficace metodă de colectare a creanțelor fiscale. Că ea se face de către Fisc într-un mod cu totul și cu totul deranjant este altceva. În ultimul timp, asistăm la o modalitate bizară și tristă pentru agentul economic. în primul rând, organul fiscal înființează poprirea asupra tuturor conturilor debitorului. Este o metodologie prost gândită, prost aplicată, din păcate, și cu multe repercusiuni asupra agenților economici. Aceștia au cheltuieli în plus cu tot felul de comisioane bancare la toate acele conturi blocate, plus bani luați din cont, apoi dați înapoi. Și în partea Fiscului există neplăceri, cu toate hârțogăriile pe care trebuie să le facă pentru a le trimite la toate băncile. E un disconfort, mai ales că unele firme se trezesc, la un moment dat, că nu au bani să își plătească furnizorii, salariile și așa mai departe. Din păcate, după multe zile se intră într-o situație normală, uneori chiar după zece zile se revine la normal“, a spus Radu Buziernescu, managerul firmei de audit și consultanță Professional Consulting, invitat la emisiunea „Economia Sudului“, de la Alege TV. Într-o situație similară de disconfort se pot afla și persoanele fizice care se trezesc cu toate conturile blocate și nu mai au acces la banii lor până nu se achită suma datorată Fiscului. Radu Buziernescu a explicat care ar fi soluția pentru ca procedura de executare silită să nu producă foarte mult disconfort debitorului, soluție propusă și la nivelul Ministerului de Finanțe, dar încă neadoptată printr-un act normativ: „Fiscul are la îndemână mai multe pârghii pentru a bloca un singur cont și a reține o singură dată suma datorată. Fiscul poate să știe în orice moment câți bani au agenții economici în conturile bancare, pentru că băncile sunt obligate să raporteze zilnic ce bani au în conturile bancare deținătorii acelor conturi. Deci Fiscul știe exact care este contul în care persoana debitoare are bani. Numai voință să fie și să existe un cadrul legal general, aplicabil tuturor“.

Popriri efectuate pentru 215 milioane de lei, încasări de doar 50 de milioane

Suma totală poprită a fost de 215 milioane de lei, din care, paradoxal, cea mai mare sumă s-a poprit pe conturile persoanelor fizice (aici fiind incluse și PFA-urile) – 132 de milioane de lei, pe când la firme s-au blocat conturi pentru datorii de 83 de milioane de lei, conform datelor transmise de AJFP Dolj, la solicitarea GdS. Dacă în alți ani metoda blocării conturilor dădea rezultate, anul acesta nu au fost prea mulți bani în conturile blocate de Fisc, astfel că până la mijlocul lunii octombrie Fiscul doljean nu încasase decât un sfert din suma poprită, respectiv circa 50 de milioane de lei. Cea mai mare parte a sumei reținută din conturile blocate a provenit de la persoanele juridice. De regulă, cei care declară sumele la stat și ajung debitori sunt cei care chiar nu au bani în conturi, uneori nici pentru salarii. Potrivit legislației, o firmă achită prima dată salariile angajaților, apoi dările către ANAF și abia dacă îi mai rămân bani în conturi mai achită facturile către furnizori.
Din momentul primirii somației de plată și până în momentul blocării conturilor trebuie să treacă 30 de zile, timp în care debitorii pot merge de bunăvoie să își achite datoriile dacă au cu ce sau pot să își golească temporar conturile, încasând cash, ca să evite blocarea banilor în mai multe conturi.

Somațiile pot fi transmise prin internet debitorilor

Cu 30 de zile înainte să îți blocheze contul, Fiscul trebuie să te informeze că ai datorii.
Somația trebuie transmisă obligatoriu la domiciliul contribuabilului sau la sediul social al firmei, prin scrisoare cu confirmare de primire. Noul Cod de Procedură Fiscală, adică Legea nr. 207/2015 prevede la art. 47 „Comunicarea somației“, la aliniatul (3) că dacă orice fel de debitor cere să i se emită documentele în format electronic, atunci ANAF e obligat să îi transmită actul fiscal prin mijloace electronice la distanță (e-mail, fax etc.), dar pentru aceasta trebuie ca persoana fizică sau juridică debitoare să solicite Fiscului să îi trimită corespondența la adresa de poștă electronică indicată de debitor. Cei care nu au domiciliul fiscal în România pot să solicite ANAF să le fie comunicate informările despre situația lor fiscală prin e-mail sau alte mijloace de comunicare la distanță sau pot să împuternicească o persoană din țară să primească de la Fisc în locul lor corespondența. Numai că procedura de comunicare la distanță trebuie aprobată prin ordin al ministrului de resort, pentru a putea fi pusă în practică.
AJFP Dolj nu a răspuns dacă mai trimite a doua oară comunicarea somației către debitor, în cazul în care acesta nu mai este găsit la domiciliu. Dacă Fiscul vrea cu adevărat să înștiințeze contribuabilul, dar nu l-a găsit la sediul social sau la domiciliu, atunci poate să reia transmiterea prin poștă a scrisorii de înștiințare a începerii executării silite. Uneori se retrimit plicurile către cei care nu au fost găsiți acasă, alteori nu se retrimit. Astfel că numele debitorului ajunge pe o listă publicată pe internet sau la sediul organului fiscal. Comunicarea cu publicitate se face timp de 60 de zile. Dacă între timp debitorul își plătește datoria, atunci Fiscul trebuie să șteargă numele persoanei respective de pe lista publicată pe internet.
Mai trebuie menționat că ANAF are termen cel mult zece zile lucrătoare de la emiterea actului administrativ fiscal (somație, titlu executoriu) ca să inițieze acțiunile pentru comunicarea documentului către debitor, conform aceluiași articol 47, alin. (10) din Codul de Procedură Fiscală.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS