12.8 C
Craiova
sâmbătă, 11 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriUnde se împotmolesc firmele care cer cod de TVA

Unde se împotmolesc firmele care cer cod de TVA

Dacă firmele nu trec de Formularul 088 depus la ANAF, atunci respectivele societăți nu pot deveni plătitoare de TVA
Dacă firmele nu trec de Formularul 088 depus la ANAF, atunci respectivele societăți nu pot deveni plătitoare de TVA

Declarația stufoasă (Formular 088) prin care firmele care cereau cod valid de TVA de la Fisc s-a modificat recent, dar tot mai are hibe și pune piedici societăților care vor să fie plătitoare de TVA, în special administratorilor și asociaților acestor firme care au mai avut alte societăți sau PFA-uri care au intrat în insolvență în ultimii cinci ani.

Modificarea formu­larului (088) „De­clarație pe propria răspundere pentru evaluarea intenției și a capacității de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA“ a înlesnit ușor posibilitatea ca firmele care cer să fie plătitoare de TVA să primească aprobarea Fiscului, însă tot mai conține chestiuni birocratice, care pun piedici firmelor corecte. Declarația 088 este acel formular pe care trebuie să îl completeze toate firmele care vor să devină plătitoare de TVA, inclusiv firmele nou-înființate; firmele care depășesc plafonul anual al cifrei de afaceri de 100.000 de euro (echivalent în lei); firmele care și-au pierdut codul valid de TVA și vor să și-l reactiveze; precum și societățile care își modifică asociații, acționarii sau își schimbă sediul social. Prin acest formular, în forma veche, statul le cerea reprezentanților firmelor să precizeze trei persoane care să-i recomande în afaceri pe administratorii firmelor respective. Acum a dispărut din formular această solicitare. Au rămas, însă, întrebările legate de capacitatea firmei de a-și desfășura activitatea (dacă are sediul adecvat, activele, utilajele adecvate desfășurării activității CAEN autorizate pe firma respectivă), dacă asociații/acționarii au mai avut firme pe care le-au băgat în insolvență etc. La fiecare aspect trecut în declarație, firma primește un punctaj. Dacă nu obține suficiente puncte, atunci nu va primi cod valid de TVA și nu va avea voie să emită facturi cu TVA. Dacă există risc foarte mare de evaziune fiscală la firma respectivă, atunci pe baza datelor din Declarația 088, Fiscul doljean trimite dosarul către Direcția Regională de Antifraudă Fiscală (DRAF) cu sediul în Târgu Jiu, pentru a se efectua controale amănunțite la firma respectivă.

Un sfert din firmele care au obligația depunerii Declarației 088 au fost respinse

În prima jumătate a anului 2016 au fost depuse 318 cereri de înregistrare în scopuri de TVA de la tot atâtea firme, conform datelor solicitate de GdS la Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Dolj, cu 80 de formulare mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut. Din cele 318 Declarații 088 depuse, Fiscul doljean a aprobat 169, un sfert din acele cereri de înregistrare în scop de TVA au fost respinse, iar 77 de solicitări în baza Formularului 088 erau în lucru, la data la care GdS a cerut datele de la Fisc. Concret, au fost respinse din prima 56 de solicitări, iar 16 au fost transmise deja la DRAF Târgu Jiu, Fiscul având suspiciuni clare de evaziune fiscală. Printre motivele pentru care Fiscul a respins înregistrarea sau reînregistrarea ca plătitori de TVA s-au aflat: „Reprezentantul legal și/sau persoana impozabilă nu au justificat desfășurarea activității economice declarate și/sau continuitatea desfășurării activității economice declarate din sfera TVA; persoana impozabilă nu a făcut dovada deținerii resurselor economice care să justifice realizarea obiectului de activitate economică declarat în sfera TVA; persoana impozabilă (firma – n.r.) prezintă risc întrucât cel puțin un reprezentant legal a fost sau este subiect a cel puțin un raport juridic fiscal direct sau prin intermediul persoanelor impozabile la care deține calitatea de acționar/asociat/administrator“, se arată în răspunsul transmis GdS de că­­­­tre AJFP Dolj.

Ce s-a modificat de la 1 iulie în Declarația 088

Deși Declarația 088 a fost introdusă pentru a separa firmele cu intenții fiscale bune de cele la care reprezentanții legali au un vădit aspect evazionist, în realitate formularul stufos cu pricina punea piedici firmelor corecte, care nu au avut istoric evazionist (sau de rău-platnic) și care pe parcursul existenței lor nu s-au sustras de plata impozitelor și taxelor prin diverse tertipuri. De aceea s-a impus modificarea formularului cu pricina și simplificarea lui, pentru a putea mai ușor să fie completat de firme și acceptat de Fisc.
De anul acesta, formularul cu pricina nu mai este așa de stufos (înainte avea 20 de întrebări, iar acum sunt 12), iar unele aspecte s-au simplificat, în schimb altele sunt mai detaliate decât înainte, pentru orice firmă. De exemplu, entitatea care cere să fie plătitoare de TVA trebuie să precizeze care este activitatea principală a sa și care îi sunt furnizorii principali, deși toate aceste date se pot verifica instituțional, în bazele de date ale Fiscului și ale Registrului Comerțului. Cât despre furnizorii principali, aceștia se declară factură cu factură printr-o altă declarație obligatorie pe care firmele o depun la Fisc, unde prin verificarea datelor se pot afla atât furnizorii, cât și clienții principali ai unei firme. Prin noile modificări aduse Declarației 088 prin Ordinul președintelui ANAF nr. 2048/8.07.2016, firmele care vor să fie plătitoare de TVA trebuie să își mai declare la Fisc activele pe care le au pentru desfășurarea unei activități sau alta, precum și să-și declare intenția de a face achiziții intracomunitare sau chiar importuri.
Fiscul întreabă prin Declarația 088 modificată dacă firma desfășoară activitate la sediul social declarat. Dacă răspunsul este „Da“, abia atunci se completează datele privind proprietarul spațiului, cu adresă, CNP sau CUI, tipul de contract de închiriere sau comodat și durata contractului. Aceleași întrebări privind proprietarul imobilului sunt obligatorii și pentru punctele de lucru ale firmei.

„Bilă neagră“ pentru cei cu firme în insolvență

Conform Ordinului pre­­­­­ședintelui ANAF nr. 2048/2016, de la 1 iulie în­coa­­ce, reprezentanții legali ai unei firme care cere cod valid de TVA trebuie să declare firmele la care au mai fost asociați, acționari sau administratori și care în ultimii cinci ani fiscali încheiați au intrat în insolvență, au fost în inactivitate fiscală etc. Iată ce spune Declarația 088, la capitolul C, punctul 2: „Precizați dacă asociații și/sau administratorii*) persoanei impozabile pentru care se depune declarația: a) au deținut/dețin calitatea de asociat și/sau administrator în cadrul altor persoane impozabile*1) 1) la care a fost declanșată procedura insolvenţei;
*1) Prin persoane impozabile se înțelege: societăți înființate în baza Legii so­cietăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, in­clusiv persoana impozabilă pentru care se depune declarația.
2) în inactivitate temporară, la data depunerii declarației, înscrisă la registrul comerțului.
b) au fost/sunt titulari ai unor persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, respectiv membri ai unor întreprinderi familiale
1) la care a fost declanșată procedura insolvenţei;
2) în inactivitate temporară, la data depunerii declarației, înscrisă la registrul comerțului“.
În cazul în care se răspunde cu „Da“ la una din aceste întrebări, atunci re­prezentanții firmei trebuie să detalieze, pe propria răspundere, datele de identificare ale firmelor băgate în insolvență în ultimii cinci ani, precum și motivele care au condus la aceste aspecte. Până anul acesta, la acest capitol din Declarația 088 se împotmoleau foarte multe firme care cereau codul de TVA. Această prevedere le va crea probleme și de acum înainte celor care vor să fie plătitori de TVA și au avut în ultimii cinci ani fiscali încheiați o firmă (sau o PFA) în insolvență sau în inactivitate temporară. Potrivit Fiscului doljean, cei care au avut astfel de firme sau PFA-uri pe care le-au închis vor fi depunctați, chiar dacă a fost o situație conjuncturală, în care insolvența era singura scăpare a societății în fața creditorilor. Totuși, Fiscul susține că ei vor putea să facă afaceri în continuare doar dacă la celelalte capitole din Declarația 088 primesc punctaj suficient încât să le fie atribuit codul valid de TVA și să devină plătitori de TVA.

Firmele își declară conturile din străinătate

În noul formular 088, cei care vor să fie plătitori de TVA trebuie să declare conturile din țară și din străinătate ale firmei, chiar dacă sunt active sau inactive. Se mai cere să „precizați care sunt beneficiarii reali ai operațiunilor desfășurate prin intermediul conturilor bancare deschise în ţară/străinătate în numele persoanei impozabile“. Se mai declară veniturile brute ale administratorilor și asociaților firmei realizate în ultimele 12 luni, precum și dacă asociații sau administratorii au creditat sau nu societatea în ultimii cinci ani. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS