10 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCe are în plus muncitorul neamț de la Ford față de un român

Ce are în plus muncitorul neamț de la Ford față de un român

Ovidiu Cioroianu, președintele sindicatului Ford Automobile din Craiova, spune că, la ora actuală, fabrica Ford din Bănie  este concurentă cu celelalte fabrici din Europa, din grupul Ford
Ovidiu Cioroianu, președintele sindicatului Ford Automobile din Craiova, spune că, la ora actuală, fabrica Ford din Bănie
este concurentă cu celelalte fabrici din Europa, din grupul Ford

Din punct de vedere al calității muncii, un angajat de la Ford Craiova se ridică la același nivel cu unul de la Ford din Germania. Ceea ce îi diferențiază pe cei doi este nivelul salarizării. Dacă românul nu ar fi câștigat mai puțin decât neamțul, fabrica din Craiova nu ar fi fost atractivă pentru Ford, când a decis să vină în România, susține liderul sindicatului reprezentativ din cadrul companiei.

Președintele Sindicatului Ford Automobile din Craiova, Ovidiu Cioroianu, a făcut o paralelă între sindicatele din fabricile Ford din Europa și între muncitorii din Germania și cei din România, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la alege tv.
În Germania, la Koln, se află una dintre cele mai puternice federații sindicale din Europa, sindicatele din industria auto și din cea metalurgică aparțin aceleiași mari federații (IG Metal). Drepturile salariale se negociază la nivel de land, în Germania, cu condiția ca angajatorul să facă parte din organizația patronală a constructorilor de mașini din acel land. „La o manifestație participă de la 100.000 până la 1.000.000 de oameni“, a spus Ovidiu Cioroianu, un lider sindical care merge des în Germania, la întâlniri cu sindicatele de acolo, și care a vizitat fabricile Ford din Europa.

Fabricile Ford din Europa au acces la infrastructură

În Koln, Ford deține o fabrică imensă și un centru de excelență, unde se creează noile modele ale producătorului. Întreaga fabrică se întinde pe o suprafață impresionantă, iar din curtea fabricii vehiculele produse pleacă pe toate căile de comunicații: rutiere, feroviare și navale. Mașinile fabricate de nemți (Fiesta, Focus și altele) se încarcă direct pe tiruri, trenuri sau barje, existând până și un port în incinta fabricii, cu legătură la Rin. „Pot să vă spun că se încarcă mașinile din fabrică direct pe tiruri, pe tren și pe vapoare, pentru că există un port în interiorul companiei. Rinul, practic, trece pe lângă fabrică și este și un port amenajat în interiorul fabricii… La fel este și în fabrica din Valencia, în Spania“, a spus Cioroianu. La Koln se află și sediul Ford Europa, iar fabricile de vehicule și de motoare au aproape suprafața unui mic orășel, cu infrastructura adiacentă necesară.
În România, se încarcă vehiculele în tiruri și pe tren chiar din interiorul fabricii, dar cele care se transportă pe Marea Neagră ajung cu dificultate la Constanța, fiind distanța prea mare și infrastructura proastă de la Craiova până la Pitești.
La actualul nivel scăzut de producție de la Ford Craiova, infrastructura nu mai reprezintă o necesitate atât de „stridentă“ pentru producătorul auto. Totuși, liderul sindical susține că „un singur lucru a cerut Ford de la statul român în toți acești ani scurși de la preluarea fabricii din Craiova și până acum: o autostradă sau un drum expres de la Craiova la Pitești“.

Salariul unui neamț din fabrica Ford pleacă de la 2.200 de euro

În Germania, Ford avea 28.800 de salariați la nivelul anului 2009, potrivit wikipedia.org. În România erau puțin peste 4.000 de angajați la acea dată, iar acum mai sunt 3.184 de persoane angajate la producătorul auto din Bănie. Liderul sindical de la Ford spune că între muncitorii din fabrica Ford din Craiova și muncitorii din uzinele din Germania ale aceluiași producător auto nu sunt diferențe ca și pregătire sau calitate a muncii prestate. „Între muncitorii din Craiova și cei din Germania nu există nici o diferență. În Craiova producem la fel de bine și cu aceeași calitate ca și în Koln, ca și în altă fabrică a Ford. Singura diferență între ei este venitul. (…) Din punct de vedere salarial este aceeași diferență ca între ceea ce câștigă un medic în România și unul în Germania, între ceea ce câștigă un inginer în România și unul în Germania. Aceasta este realitatea. Salariul unui muncitor în fabrica Ford din Germania pornește de la 2.200 de euro brut. Salariul unui muncitor de la Ford Craiova pleacă de la 400 de euro brut, să zicem“, a precizat Ovidiu Cioroianu, invitat la emisiunea „Economia Sudului“. Dacă acestea sunt grilele de început ale salariilor, cei cu vechime mai mare și cu experiență semnificativă ajung să câștige salarii bune. Astfel, la nemți, salariul mediu brut ajunge până undeva în jurul a 3.200 de euro. În același timp, la muncitorii mai vechi de la Ford Craiova salariul mediu brut ajunge, în medie, la 2.800 de lei pe lună.
Prin faptul că se ridică la același nivel al muncii prestate ca și alți muncitori ai Ford din Europa, liderul sindical de la Craiova consideră că fabrica din România reprezintă o „concurență serioasă“ pentru alte uzine ale constructorului deschise pe bătrânul continent.

Oamenii așteaptă al doilea model Ford la Craiova

Sindicaliștii speră ca al doilea model de vehicul să fie introdus în fabricație „cât mai curând posibil“ pentru ca și locurile de muncă de la Craiova să fie salvate, la fel cum Ford din Germania și-a salvat locurile de muncă prin producerea integrală în Germania a noii generații de Fiesta, despre care se zvonise că s-ar fabrica și la Craiova, la fel cum Ford din Marea Britanie și-a salvat muncitorii prin faptul că motorul de 1,5 litri EcoBoost se va produce la Bridgend și nu se va mai produce la Craiova.
Emisiunea integrală poate fi urmărită pe internet, pe site-ul Gazetei de Sud, www.gds.ro, și pe site-ul televiziunii alege tv, www.alege.tv.

Există muncitori care pierd 40% din venituri când sunt în șomaj tehnic

În octombrie, Secția de Vehicule, unde se produce B-Max, va lucra doar șapte zile toată luna, iar la Motoare se vor lucra 11 zile, așa cum titra GdS zilele trecute. Problema este că muncitorii vor fi afectați în mod diferit la salarizare.
Ovidiu Cioroianu a explicat că în această perioadă a anului în care numărul zilelor de șomaj tehnic este mai mare, muncitorii afectați de opririle temporare de producție vor primi între 60% şi 80% din venituri. Cu alte cuvinte, unii vor pierde 40% din banii pe care i-ar fi încasat într-o lună normală, pentru că ei ar fi câștigat, muncind o lună întreagă, pe lângă salariul de bază și un spor de bandă, care nu li se mai acordă în cele 16 zile în care stau acasă, precum nici tichetele de masă, deci ei vor primi doar 80% din salariul de bază, care este mai mic, și nu 80% din toate veniturile (salariu plus sporuri). Astfel că pentru unii este „aproape o tragedie“ să stea atâtea zile acasă, susține liderul sindical, pentru că au rate la bănci, au copii la școli sau sunt singurii întreținători ai familiilor lor. Există și unii care se bucură că stau mai multe zile acasă, perioadă pentru care încasează, totuși, o mare parte din salariile cuvenite.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS