Acasă Bani & Afaceri Top branduri olteneşti. Locul 9: Ford

Top branduri olteneşti. Locul 9: Ford

-

Cel mai nou brand intrat pe piaţa din Oltenia, Ford, a obţinut 3% din voturile cititorilor noştri care au votat pe site-ul GdS. Vă prezentăm cum a ajuns Ford să devină un produs oltenesc şi un brand local, deopotrivă. În prezent, în Craiova se produce o maşină la fiecare două minute.

Ford se numără printre puţinele produse care s-au „calificat“ în topul celor zece branduri olteneşti selectate de cititorii GdS şi care sunt şi mărci mondiale de renume. Brandul „Ford“ se situează pe locul 9 în ierarhia noastră şi a obţinut 3% din voturile cititorilor. Iniţial, a fost Oltcit – maşina care devenise rapid un brand recunoscut pe plan naţional. Au urmat modelele Daewoo. Cielo şi Nubira se mai văd şi acum circulând pe străzile Craiovei, iar „vârful de lance“ al producţiei de la Craiova a fost Matiz, supranumit „Micul gigant“. Oltenii îşi aduc aminte cu plăcere de aceste branduri produse pe meleagurile noastre. Dar istoria producerii de autovehicule la Craiova a continuat cu altă marcă. Un brand puternic pe plan mondial şi-a croit drum în inima Olteniei: Ford. Pe maşinile Ford B-Max livrate în Germania, Marea Britanie, Spania şi Franţa scrie acum „Made in Craiova“. Dacă ar fi să caracterizăm maşina Ford fabricată la Craiova am putea spune: tehnologie, inteligenţă, calitate. Unii olteni se mândresc cu acest lucru, alţii nu consideră că Ford este un brand oltenesc, ci unul care a ajuns în zonă, printr-o conjunctură economică favorabilă. Să nu uităm că, iniţal, Ford Motor Company plătise statului român doar 57 de milioane de euro pentru fosta fabrică Daewoo, iar Comisia Europeană a considerat că preţul a fost prea mic (Ford ar fi primit ajutor de stat) şi a obligat compania să mai achite încă 27 de milioane de euro.
În 2008, când americanii au preluat pachetul majoritar de acţiuni de la Automobile Craiova SA – companie controlată de statul român – Oltenia îşi pusese speranţe mari în fabrica auto din Craiova. Câţiva ani mai târziu, din cauza crizei care a încetinit vânzările de autovehicule pe plan mondial, Ford a lăsat garda jos şi în Craiova. În loc de 4.000 de noi locuri de muncă, în prezent, fabrica numără în total aproape 4.000 de angajaţi, adică exact la nivelul la care americanii au preluat fabrica de la statul român în 2008. Pe parcurs, mulţi oameni s-au pensionat voit sau nevoit, iar noii proprietari ai colosului industrial de la ieşirea din Craiova au reuşit să angajeze vreo 80 de electricieni în anul 2011 şi 590 de persoane în 2012. Nici statul român nu a rămas impasibil la mişcările lente ale Ford. Deşi iniţial se negociase plata unui ajutor de stat de 143 de milioane de euro pentru Ford, în contextul în care compania ar fi trebuit să investească 650 de milioane de euro în retehnologizarea fabricii, ulterior guvernul a diminuat considerabil ajutorul de stat.

Fordul oltenesc – bine primit în Europa

În prezent, Ford B-Max se produce în 420 de exemplare zilnic, iar după ultimele anunţuri ale companiei, la mijlocul lunii octombrie se trece la 500 de maşini pe zi. Se lucrează în două schimburi, ceea ce înseamnă 26 de maşini pe oră. Mai exact, se produce în Craiova o maşină la fiecare două minute. Piaţa de desfacere a noului automobil este aproape exclusiv externă, piaţa internă înghiţind 1-2% din producţia internă. Zilnic, ies pe poarta fabricii tiruri încărcate cu maşini, iar, de curând, au plecat din ţară şi trenuri pline cu autovehicule fabricate la Craiova. Ford speră ca din producţia de la Craiova să se acopere pierderile financiare ale companiei pe plan local şi să se diminueze pierderile Ford Europa.
Motorul EcoBoost de 1 litru care se fabrică aici este utilizat pentru a echipa şi alte modele Ford, nu doar B-Max.
Una peste alta, este de reţinut că vehiculul Ford B-Max care circulă acum pe străzile Europei este făcut de oamenii noştri, de olteni, în special de craioveni care au reuşit să înglobeze în acest model o întreagă tehnologie, după standardele Ford. Aproape 4.000 de oameni lucrează în prezent la fabrica auto din Craiova, iar alte câteva sute de persoane sunt angajate la furnizorii Ford, majoritatea poziţionaţi chiar în curtea fabricii. Acestora li se adaugă şi oltenii angajaţi la furnizorii de componente care şi-au deschis operaţiuni în Balş şi Caracal, judeţul Olt.
Întreaga regiune aşteaptă ca Ford să producă la capacitate maximă şi atunci când vor ieşi pe poarta fabricii mii de maşini pe zi şi când se vor face angajările promise iniţial, poate că Ford va urca pe primele locuri în topul brandurilor olteneşti de suflet.

Istoria fabricii auto din Craiova
-1976 – S-a înfiinţat Oltcit Craiova în urma unui parteneriat între guvernul român și producătorul francez de automobile Citroën. Un an mai târziu (1977), la Craiova începe ridicarea unei fabrici moderne pentru construcția unui automobil de dimensiuni mici;
-1981 – Începe producția de automobile Oltcit;
-1991 – Oltcit devine SC Automobile Craiova SA prin preluarea acțiunilor Citroën de către statul român;
-1994 – Se înființează Rodae Automobile Craiova SA, care ulterior a devenit  Daewoo Automobile Romania SA, companie mixtă între SC Automobile Craiova SA și Daewoo Heavy Industries Ltd Coreea (49% Daewoo, plus 51% deţinerile statului român)
-2008 – Ford Europa, divizie a Ford Motor Company, preia fosta fabrică Daewoo;
-2009 – Pe 8 septembrie începe asamblarea autoutilitarei uşoare Transit Connect în fabrica auto din Craiova. Ulterior, producţia s-a mutat la Valencia, în Spania;
-10 mai 2012 – Începe producţia motorului Ford EcoBoost de 1.0 litru, care este cel mai important motor produs în România şi poate dezvolta o putere de 100, 120 şi chiar 125 de cai-putere;
-25 iunie 2012 – Începe producţia la Craiova a primului autovehicul sub marca Ford (Ford B-Max).

ȘTIRI VIDEO GdS