22.3 C
Craiova
miercuri, 8 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriTop Gel a îngheţat bine criza

Top Gel a îngheţat bine criza

Fabrica de îngheţată a reuşit să-şi consolideze afacerea în ultimii ani. Anul trecut a produs 7.800 de tone de îngheţată, iar anul acesta cornetul fabricat la Top Gel s-a vândut în 15 milioane de exemplare.

Îngheţata Top Gel a topit gusturile românilor şi pe perioada crizei. Producătorul local de îngheţată, a cărui fabrică se află în comuna doljeană Cârcea, a reuşit să ajungă în această vară la aproape 700 de salariaţi şi la 25.000 de clienţi distribuiţi pe întreg teritoriul ţării. Afacerea s-a dezvoltat constant în ultima perioadă, datorită „unui mix de investiţii complexe“, aşa cum afirmă managerul companiei, Adriean Asan Mic. GdS vă prezintă cum a reuşit o companie locală să învingă barierele legate de piaţa de desfacere, de scăderea consumului şi de creşterea fiscalităţii, probleme cu care se confruntă mii de alte firme în această perioadă.

Cum a început totul

Afacerea cu îngheţată a început în 1994. În 2006, deja s-a construit fabrica modernă de la Cârcea, unde se produc acum 90 de sortimente de îngheţată. Asociatul unic de acum, Petre Popa, are 55 de ani şi este de profesie prelucrător prin aşchiere. „Pentru mine brandul Top Gel înseamnă totul! Încă de pe vremea lui Ceauşescu am vrut să fac afacerea mea şi încă de pe atunci aveam şi altceva, pe lângă salariu. Am fost muncitor. Am început afacerea cu un dozator de suc în 1992. Apoi am trecut la maşini de îngheţată pe care le puneam în magazine. Apoi am ajuns la producţie“, povesteşte Petre Popa, proprietarul fabricii Top Gel. El consideră că în România piaţa îngheţatei are potenţial de dezvoltare: „Se poate şi mai mult de atât. La noi îngheţata este un produs de impuls, pe care omul îl cumpără şi îl mănâncă pe stradă, pe când în străinătate îngheţata este un desert, consumat mult mai des“.

Reţeta succesului: calitate bună, preţ mic şi costuri reduse

Top Gel deţine o cotă de piaţă de 16-18% pe ţară. În anii crizei, compania şi-a mai deschis şapte puncte de lucru în Sibiu, Roşiori de Vede, Buzău, Drobeta Turnu Severin, Tulcea, Călăraşi şi Giurgiu. „Atuul nostru este calitate foarte bună la un preţ competitiv şi o distribuţie naţională ponderat echilibrată, cu costuri de distribuţie foarte bine ţinute sub control“, a explicat directorul companiei, Adriean Asan Mic. Din cauza creşterilor repetate ale costurilor cu carburanţii, Top Gel s-a axat pe mijloace auto frigorifice cu consum mic de carburant. Au fost reconfigurate traseele de distribuţie, pentru a eficientiza transportul îngheţatei în toată ţara şi pentru a reduce costurile. Compania face investiţii în continuare, explică managerul, şi chiar pe timpul crizei s-au eficientizat echipamentele: „Flota noastră de 21.000 de congelatoare pe care le avem în toată ţara trebuie menţinută în condiţii excelente“. Deşi afacerea se autofinanţează, pe finalul iernii, când începe producţia mare, iar vânzările sunt la un nivel redus, compania apelează la linii de credit de la bănci. În anii 2006-2008, afacerea cu îngheţată a crescut aproape exponenţial, susţine Adriean Asan Mic, ani în care fabrica a produs la capacitate maximă, iar din 2009 şi până în prezent au existat creşteri, în ciuda crizei.

Îngheţata la cornet – produsul „tractor“

Într-un an bun, cum ar fi 2010, de exemplu, fabrica a produs 7.800 de tone de îngheţaţă. Produsul de top fabricat lângă Craiova care deţine recordul de vânzări în companie este cornetul la preţ de un leu, care anual se vinde în milioane de exemplare pe tot teritoriul ţării. „Cornetul este produsul «tractor» al Top Gel şi este cel mai vândut dintre toate. Pe primele şapte luni ale anului s-au vândut 15 milioane de exemplare. Sperăm ca anul viitor să vindem câte un cornet pentru fiecare locuitor al ţării“, a precizat managerul Adriean Asan Mic. Firma obţine materia primă de pe piaţa internă, dar mai şi importă câteva ingrediente. Cu eficientizarea costurilor, cu investiţii echilibrate şi bine gândite, cu un produs la preţ mic pe piaţă, TOP GEL PROD a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 15,7 milioane de euro şi un profit de 1,25 milioane de euro. Pe 2011, după prima jumătate a anului, compania a realizat o cifră de afaceri de 9,7 milioane de euro şi un profit de 1,43 milioane de euro. O bilă albă pentru companie este faptul că afacerea a pornit într-o perioadă în care România a devenit o societate de consum şi acest lucru le-a permis celor din companie să-şi consolideze afacerea. Pe perioada iernii, în fabrică rămân 480 de angajaţi, plătiţi din ceea ce s-a realizat în restul anului. Ca şi bilă neagră, aceasta este pentru fiscalitatea excesivă. Reprezentanţii companiei susţin că taxele ce trebuie plătite la stat cocoşează companiile, dar şi pe angajaţii din mediul privat. „Suntem nemulţumiţi de cota de TVA, de impozitul pe venit şi, mai ales, de impozitul pe muncă, adică de contribuţii. Dacă diminuezi contribuţiile şi laşi mai mulţi bani oamenilor, atunci va creşte şi consumul“, a afirmat Petre Popa, deţinătorul companiei. 
Deşi în 2010 faţă de 2009 profitul Top Gel (exprimat în euro) a scăzut, firma spune că şi-a consolidat poziţia pe piaţă. În plus, reprezentanţii companiei recunosc faptul că afacerea cu îngheţată este meteo-dependentă: dacă e vremea bună, atunci şi vânzările cresc. „Criza ne-a afectat creşterea, dar şi aşa firma s-a dezvoltat. Se simte faptul că nu mai sunt aşa mulţi bani pe piaţă“, a menţionat Petre Popa. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

52 COMENTARII