17 C
Craiova
miercuri, 8 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriJoburi în vremuri de criză

Joburi în vremuri de criză

Locurile de muncă sunt mai puţine, mai greu de obţinut, în vremuri de criză. Nu şi în unele domenii cum ar fi vânzările, serviciile de telefonie mobilă şi cel financiar.

În plină criză, cei care sunt în căutarea unui loc de muncă au de unde şi ce să aleagă. Pe primele locuri se află domeniul vânzărilor de bunuri de larg consum, în special de alimente. În domeniul retail, cei care sunt în căutarea unui loc de muncă îşi pot face uşor loc deoarece numărul hipermarketurilor şi mall-urilor este în creştere. Alt domeniu unde se caută încă angajaţi este cel al serviciilor de telefonie mobilă şi call-center, urmat de cel financiar – în special auditul şi consultanţa. Dacă pentru locurile de muncă din celelalte domenii experienţa este un punct în plus, pentru audit şi consultanţă începătorii sunt favorizaţi la angajare.

Ofertă slabă în imobiliare şi industria auto

Criza a afectat joburile din domeniul imobiliar şi industria de autovehicule, care se aflau la mare căutare în anii trecuţi. Numărul angajărilor va fi mult mai mic în acest an din cauza scăderii numărului de poziţii şi blocării temporare a posturilor atât în sistemul de stat, cât şi în cel privat. Specialiştii în resurse umane susţin că perioadele propice pentru angajare sunt februarie-iunie şi septembrie-noiembrie. În lunile de vară şi în perioda sărbătorilor oferta de locuri de muncă este mult mai redusă.
Angajatorii şi-au păstrat  pretenţiile şi vor în continuare să găsească un candidat ideal, chiar dacă numărul celor care se prezintă la interviuri este mult mai mic. Se caută candidaţi cu experienţă, cu studii universitare, postuniversitare şi alte cursuri de formare, care să ştie una, două sau chiar trei limbi de circulaţie internaţională. Din lista de cerinţe nu lipsesc lucrul în echipă, flexibilitatea şi abilităţile de comunicare.

Tinerii, puşi pe reprofilare

Şi absolvenţii vin cu cerinţele lor, care de cele mai multe ori sunt greu de suportat de către angajatori. Dorinţele şi idealurile încep să coincidă cu cele ale tinerilor din alte ţări atunci când vine  vorba de condiţii de lucru şi dezvoltare profesională. În timp ce călătoriile în străinătate reprezintă o prioritate, lucrul de acasă şi programul flexibil nu sunt atât de importante. Doar 3% din absolvenţi se aşteaptă să lucreze în principal de acasă şi doar 18% să lucreze în afara programului de lucru obişnuit.
Altă influenţă generată de situaţia economică a ţării noastre se manifestă în tendinţa românilor de a fi mai stabili în ceea ce priveşte numărul de angajatori şi dezvoltarea profesională. 80% din tinerii absolvenţi români consideră că, pe parcursul carierei lor profesionale, vor schimba doar între doi şi cinci angajatori. Tinerii caută tot timpul noi oportunităţi, astfel că perioada medie pe care o petrec într-o companie, înainte să plece în altă parte, ajunge până la doi-trei ani. „Migrarea personalului a devenit ceva obişnuit în companiile româneşti. Acest lucru va fi din ce în ce mai vizibil în următorii patru ani, chiar dacă previziunile indică un grad mai mare de stabilizare a forţei de muncă. Cei mai dispuşi să-şi schimbe locul de muncă la intervale scurte de timp sunt tinerii, care se reorientează mult mai uşor spre alte meserii, unele dintre ele chiar noi pe piaţa muncii“, a explicat Ana Coman, consultant HR din Craiova.

Salarii mari

Cele mai mari salarii vor fi în acest an în poziţiile de top management din domeniile vânzări, marketing, finanţe, IT şi inginerie. Câştigurile salariale din domeniul farmaceutic sunt cele mai bune din România. Salariile în vânzări din domeniul farmaceutic se apropie de nivelul salariilor din Europa Centrală şi de Est. Dacă un product manager câştiga, în 2006, între 600 şi 1.000 de euro pe lună, acum salariul acestuia porneşte de la un minimum de 800 de euro şi poate ajunge la 1.300 de euro; un business unit manager poate câştiga între 1.500 şi 2.000 de euro pe lună. La nivel de top management, salariile variază între 2.800 şi 4.300 de euro pe lună.
În ceea ce priveşte beneficiile, companiile din industria farmaceutică se situează şi aici pe un loc de frunte, aceasta însemnând că angajaţilor li se acordă de la oportunităţi de carieră, până la beneficii extramateriale dintre cele mai diverse. Departamentele de resurse umane din aceste companii implementează politici de training intern şi extern, care contribuie la dezvoltarea profesională a angajaţilor şi care pot include programe de tip MBA, cursuri de specializare pentru manageri. Urmează alte beneficii, cum ar fi tichete de masă, asigurări medicale sau de viaţă, abonamente la săli de gimnastică sau fitness. Pentru angajatele mame sau pe cale să devină mame, se acordă sprijin financiar la naştere sau pentru plata cheltuielilor cu creşa sau grădiniţa. De asemenea, se acordă bonusuri specifice, legate de realizarea anumitor indici de performanţă, precum primele de vacanţă sau de concediu şi excursiile în străinătate. La nivel de top management, se acordă acţiuni în companie sau procente din profitul acesteia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

6 COMENTARII