24.5 C
Craiova
miercuri, 8 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriNormele UE disciplinează comercianţii

Normele UE disciplinează comercianţii

Producătorii care vor să fie competitivi pe piaţa europeană trebuie să conştientizeze că nu este suficient să producă şi să obţină profit, ci trebuie să fie şi responsabili.

Experienţa ţărilor care au aderat la Uniunea Europeană înaintea României a scos la iveală faptul că pentru a face faţă competiţiei trebuie să fie respectate anumite standarde de calitate.
Pentru a veni în întâmpinarea producătorilor, dar şi a consumatorilor, Camera de Comerţ şi Industrie «Oltenia» a organizat ieri seminarul „Protecţia consumatorului, între securitatea produselor şi răspunderea producătorilor“. Obiectivul acestui seminar a fost acela de a prezenta firmelor doljene cadrul juridic şi instituţional al securităţii alimentare în România şi Uniunea Europeană privind producerea, etichetarea, comercializarea şi consumul produselor.
Cu acest prilej au fost prezentate instituţiile din România şi Uniunea Europeană abilitate în domeniul protecţiei consumatorului, precum şi legislaţia UE cu privire la protecţia consumatorilor. „Reprezentanţii firmelor trebuie informaţi care sunt obligaţiile producătorilor şi furnizorilor de servicii, dar trebuie să arătăm şi care sunt drepturile consumatorilor“, a explicat Tereza Vladu-Şuvaina, director în cadrul Camerei de Comerţ şi Industrie „Oltenia“ şi coordonatorul proiectului. Pe de altă parte, potrivit acesteia, proiectul şi-a propus să educe reprezentanţii firmelor şi studenţii din anii terminali, în calitate de viitori oameni de afaceri, că nu este suficient să producă şi să obţină profit, ci trebuie să aibă în vedere şi condiţiile de calitate în care produc şi promovează produsul.

Consumatorii sunt protejaţi prin 271 de legi şi ordonanţe

În prezent, chiar dacă regimul de răspundere a consumatorului şi a producătorului este mai lent, protecţia consumatorului din Europa este concepută la fel ca în SUA, iar România urmează aceeaşi direcţie. „În anul 1982, legislaţia în domeniu din România era 100% tradusă astfel încât produsele româneşti să poată fi asimilate la export“, a declarat Adrian Roşca, conferenţiar universitar doctor în cadrul Facultăţii de Agronomie. Potrivit acestuia, în prezent avem 271 de legi şi ordonanţe referitoare la protecţia consumatorului şi apar în permanenţă hotărâri şi ordonanţe noi ce modifică şi remodifică anumite standarde de calitate.

Auditorii UE vă pot închide firmele

În ciuda faptului că există o legislaţie stufoasă, unele firme aleg să n-o respecte în totalitate.
„Ca membri ai UE, firmele au obligaţia de a permite auditorilor din UE să vină în control. Aceştia trebuie ca în maximum 24 de ore să trimită la Bruxelles ce au constatat“, a declarat Adrian Roşca. Potrivit acestuia, dacă firma a fost găsită în neregulă poate fi sancţionată fie prin sistarea, fie prin închiderea activităţii. „În cazul în care statul nu va lua măsuri ca sancţiunile să fie puse în practică, sumele de bani ce vin de la UE fie sunt diminuate, fie îngheaţă“, a explicat Adrian Roşca. Acesta a subliniat faptul că aceşti auditori sunt, în general, exigenţi, ei provenind din ţările care au aderat recent la UE.

Din 2013, doar produse alimentare procesate nontermic

Potrivit lui Adrian Roşca, în acest moment, la nivel european, se urmăreşte reducerea conţinutului de arome şi aditivi alimentari din produse. „Până în 2010, producătorii va trebui să reducă până la 20% aditivii şi aromele artificiale folosite. Până în 2013, la nivel european, trebuie înlocuite procedeele de procesare termică prin cele nontermice, care menţin conţinutul de vitamine din produsele alimentare“, a explicat Roşca. În următoarea perioadă, producătorii autohtoni trebuie să aibă în vedere o serie de investiţii în acest sens.

Sfaturi pentru consumatori

La seminarul de ieri, organizat în cadrul proiectului comunitar „Informarea Europeană – un pas important spre integrarea economico-socială a judeţului Dolj“, finanţat de Uniunea Europeană prin Fondul Europa 2006 – Programul de microproiecte, şi consumatorii au primit o serie de sfaturi utile.
Pe lângă faptul că trebuie să fie foarte bine informaţi cu privire la legislaţia din domeniu, care uneori poate fi permisivă (vânzarea la distanţă), trebuie să citească foarte bine condiţiile în care cumpără produsele respective. „În cazul produselor congelate, e mai bine să nu vă orientaţi către produsele ambalate în pungi umflate, ci în cele vidate“, a spus Adrian Roşca. Acesta a explicat acest lucru prin faptul că legumele sunt congelate cu ajutorul azotului, iar în cazul celor ambalate în pungi vidate azotul este eliminat.

Atenţie la produsul cumpărat!

La nivel naţional, peste 50% din produsele de pe piaţă nu au imprimat numele societăţii producătoare. „Din categoria televizoarelor la preţuri mici, majoritatea care se strică nu sunt înlocuite, dealerii preferând să dea banii înapoi“, a declarat Roşca. Potrivit acestuia, de la începutul anului, în Dolj au fost peste 200 de astfel de cazuri.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU