7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriOPSPI si AVAS au incurcat itele privatizarii in Dolj

OPSPI si AVAS au incurcat itele privatizarii in Dolj

AVIOANE si DAEWOO sunt amânate la privatizare din cauza transferului actionarilor majoritari de la MEC la AVAS. In cazul ELECTROPUTERE, oficialii au anuntat ca le trebuie timp pentru definitivarea caietului de sarcini, in timp ce sindicalistii cred ca adevaratul motiv al amânarii este faptul ca statul nu are un investitor potent financiar.


Statul a prelungit din nou termenul de depunere a ofertelor pentru preluarea pachetului majoritar de 80,9% din actiunile AVIOANE Craiova, care urma sa expire pe 10 ianuarie. De data aceasta, termenul-limita a fost fixat pentru 28 februarie. Masura a fost luata ca urmare a transferului Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) din cadrul Ministerului Economiei si Comertului (MEC) la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). „Probabil ca transferul OPSPI la AVAS va mai dura un timp si de aceea s-a luat o marja de siguranta“, a declarat directorul general al AVIOANE Craiova, Pantelimon Vâlceanu.


MEC a ramas astfel fara pachetul majoritar de actiuni al societatii craiovene, iar AVAS trebuie sa se ocupe de privatizare. Trebuie spus insa ca in prezent AVAS nu poate da informatii despre acest proces. „Inca nu s-a facut transferul. El trebuie definitivat in termen de 30 de zile de la data publicarii hotarârii in Monitorul Oficial. Decizia a fost publicata pe 20 decembrie 2006“, a spus un reprezentant al AVAS.


In cealalta parte, la OPSPI, nu raspunde nimeni la telefoane. AVIOANE Craiova a fost anul trecut scoasa la privatizare pentru a doua oara, dupa ce prima tentativa a esuat. Si in prima instanta, termenul de depunere a ofertelor a fost prelungit pâna pe 10 ianuarie 2007, la solicitarea firmei suedeze SAAB si a englezilor de la AGI GROUP, care au cerut o amânare. Conform caietului de sarcini al licitatiei, potentialul investitor la AVIOANE Craiova trebuie sa aiba pe anul anterior depunerii ofertei o cifra de afaceri de minimum zece milioane de euro. In plus, firma pretendenta trebuie sa prezinte un plan de afaceri pe o perioada de pâna la cinci ani, pentru operarea si dezvoltarea societatii. In plan trebuie prezentate investitiile pentru modernizare si dezvoltare, de minimum 5,015 milioane de euro, din care 1,675 milioane de euro in termen de un an de la preluarea pachetului majoritar de actiuni. De asemenea, ofertantul trebuie sa se angajeze ca investeste 30.000 de euro pentru obtinerea avizului de mediu si minimum un milion de euro drept capital social pentru societate, cu titlu de imprumut, in conditii mai avantajoase decât ofera bancile.


DAEWOO trece prin aceeasi situatie


Si in cazul DAEWOO Craiova situatia este similara. Dupa rascumpararea pachetului majoritar de 51% din actiuni de la partenerii coreeni, statul controleaza DAEWOO AUTOMOBILE ROMÂNIA SA (DWAR) prin Automobile Craiova SA (ACSA), la care detine 72% din actiuni prin OPSPI. Cum acesta trece la AVAS, situatia este oarecum blocata.


Anul trecut, când statul a revenit la controlul DWAR, premierul Calin Popescu-Tariceanu declara ca societatea va fi scoasa din nou la privatizare pâna la sfârsitul lui 2006. Acest lucru nu s-a mai intâmplat insa din cauza scandalurilor politice care s-au tinut lant, una dintre mizele partidelor politice aflate la putere fiind societatile privatizabile.


Si in acest caz, potentialii investitori nu mai discuta cu MEC si cu AVAS. Foarte interesate de DAEWOO Craiova sunt FORD si GENERAL MOTORS, care ar vrea sa-si mute aici unele divizii de productie datorita costurilor scazute.


In final, trebuie spus ca AVAS nu se grabeste nici cu privatizarea ELECTROPUTERE Craiova, unde detine pachetul majoritar de 62,8% din actiuni. La ultima vizita la Craiova, presedintele AVAS, Teodor Atanasiu, spunea ca societatea va fi lansata la privatizare pâna pe 25 decembrie 2006, ceea ce nu s-a intâmplat. „Nu s-a definitivat caietul de prezentare a firmei“, a spus un reprezentant al AVAS.


Liderul sindical de la ELECTROPUTERE Craiova, Aurel Bojenoiu, a declarat ca toti cei implicati in procesul de privatizare trebuie sa includa noile conditii in caietul de sarcini, dar ca probabil nu acesta este singurul motiv al intârzierilor: „Dupa ultima decizie, va conta mai putin pretul actiunilor si mai mult nivelul investitiilor. Dar eu nu cred ca asta e problema lor, ci faptul ca nu au un investitor capabil. Trebuie sa se intâmple ceva cu fabrica asta, pentru ca sunt probleme financiare mari“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS