23.3 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriDealer auto, o afacere de sute de milioane de euro

Dealer auto, o afacere de sute de milioane de euro

Cresterea constanta a pietei auto din România in ultimii cinci ani a determinat profituri considerabile pentru dealerii din domeniu. Tot mai multi dintre acestia se extind, oferind servicii post-vânzare.


Una dintre afacerile profitabile la ora actuala in România este sa devii dealer auto pentru marcile consacrate din exterior. Potrivit statisticilor, piata auto a fost in permanenta crestere in ultimii cinci ani. Astfel, in 2005, vânzarile de autoturisme noi au fost de trei ori mai mari fata de anul 2000, rezultatele plasând România pe locul doi in regiune, dupa Polonia, tara care are o populatie de doua ori mai mare decât tara noastra. Piata autovehiculelor comerciale a inregistrat, la rândul ei, o crestere de peste 13%, in timp ce vânzarile de autobuze si minibuze au crescut cu 37%. In clasamentul anului, cea mai vânduta marca a ramas Dacia, cu 93.000 de unitati vândute, urmata de Daewoo Matiz si Renault Clio. Toate aceste cifre spun ca piata auto din România produce anual sute de milioane de euro. Pentru a-si extinde piata, producatorii au nevoie de dealeri care sa le vânda marfa, asa incât foarte multi au facut o afacere din acest sector. Cum poti deveni dealer? Nu exista o reteta, sustin cei care lucreaza in piata. Totul este sa indeplinesti conditiile cerute de fiecare companie. „Pentru a deveni dealer auto, trebuie sa iei legatura cu producatorul sau cu un reprezentant autorizat al acestuia si sa indeplinesti conditiile pe care le impune. Desigur, exista o documentatie stufoasa cu normele europene in acest sens. In plus, fiecare firma are politica ei. Daca indeplinesti conditiile, esti agreat si devii dealer. Conteaza sa-ti gasesti clienti. Comisioanele din vânzare difera in functie de tipul masinii comercializate. Pot fi comisioane si de 3%, dar si de 6%. Concurenta dicteaza acum, nu mai exista preturi afisate“, a declarat Cornel Panait, patronul uneia dintre cele mai mari firme in domeniu din Oltenia.


Serviciile post-vânzare, o afacere in sine


Analiza de piata indica faptul ca, pe lânga vânzarea marcilor consacrate, o adevarata afacere o reprezinta comercializarea pieselor de schimb si serviciile post-vânzare. Potrivit estimarilor din piata, valoarea incasarilor din aceste activitati o depaseste pe cea care provine din comisioanele de vânzare a autoturismelor. Calculul este simplu: orice proprietar de autoturism are de facut in fiecare an cel putin doua drumuri la un service auto. De revizia periodica si schimbul de ulei, practic, nimeni nu scapa. Or, aceste servicii minime costa intre 60 si 200 de euro. Nu mai vorbim de cazurile in care exista complicatii mecanice, când sumele cresc substantial. Astfel, pentru dealerii si importatorii auto, post-vânzarea reprezinta o afacere de zeci de milioane de euro anual, aceste servicii reprezentând, in medie, circa 60% din veniturile firmelor. Ponderea vânzarilor de piese si accesorii in veniturile incasate de un importator din segmentul de post-vânzare este de 70-80%, restul provenind din manopera de service. Cea mai mare parte a incasarilor din service se concentreaza la dealeri. Daca la vânzarea propriu-zisa a unui autoturism marjele practicate sunt destul de mici din cauza concurentei acerbe, nu acelasi lucru se intâmpla pe partea de „after sales“, unde se pot pune marje ceva mai consistente. Dealerii inregistreaza insa un volum mult mai mare de incasari din segmentul „after sales“, pentru ca importatorii nu aloca sume foarte mari segmentului de servicii post-vânzare. De acestea se ocupa, in general, dealerii locali. Investitiile dealerilor in complexe integrate care cuprind, pe lânga show-room, o zona dedicata sectiunii post-vânzare sunt destul de consistente. Faptul ca sunt vehiculate sume de milioane de euro certifica, intr-un fel, faptul ca post-vânzarea este o afacere profitabila. Fiecare dealer este obligat sa faca aceste investitii si sa respecte standardele marcii pe care o reprezinta pentru a primi licenta de lucru de la importator si de la fabrica. Se estimeaza ca, din 2006, nu volumul vânzarilor va fi un barometru al succesului unei afaceri, ci investitiile care au fost facute in diverse alte domenii, cum ar fi diviziile de second hand, service-uri auto, sisteme de finantare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS