General Motors renunta la Daewoo Craiova

Autori


Gigantul american General Motors nu mai este interesat de achizitionarea uzinelor Daewoo din Craiova. Firma constructoare de masini din Detroit doreste insa in continuare sa achizitioneze motoarele fabricate la Craiova.

Concernul american General Motors (GM) s-a retras din cursa pentru achizitionarea uzinelor Daewoo din Craiova, dar ramâne interesat sa cumpere motoarele pe care acestea le produc. Gigantul american nu are nevoie de uzinele de la Craiova, a declarat seful diviziei GM Daewoo, fara sa dea detalii asupra motivelor pentru care achizitia nu mai prezinta interes. Informatia a fost publicata in prestigiosul cotidian Financial Times, care precizeaza ca GM discuta totusi cu Ford si Renault, celelalte candidate pentru fosta uzina Daewoo, posibilitatea sa continue sa cumpere motoare de la Craiova. Mai mult, compania americana este deschisa la ideea de a investi in capacitatea de productie aditionala.

La ora actuala, Daewoo produce intre 60-70 de mii de motoare anual. In acest sens, General Motors spera ca Guvernul României sa oblige cumparatorul uzinei de la Craiova sa furnizeze motoare pentru fostele facilitati Daewoo din Coreea de Sud. Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI) a platit 60 de milioane de euro pentru pachetul de actiuni detinut de partea sud-coreeana la capitalul societatii Daewoo Automobile România (DWAR). Al doilea pas va fi facut prin vânzarea intregului pachet unuia dintre investitorii interesati: Renault, General Motors sau Ford.

Daewoo Craiova, „condamnata“ la export dupa privatizare

Vânzarea Daewoo Craiova catre un investitor interesat se face insa sub presiunea timpului. Uzina de la Craiova mai poate produce sub marca Daewoo in aceasta luna, dupa ce General Motors a prelungit acordul de licenta. Grupul american s-a aratat interesat sa preia producatorul român, insa contactele nu s-au concretizat. Pe de alta parte, reprezentantii Renault au vizitat societatea craioveana si au lasat sa se inteleaga faptul ca ar fi interesati sa produca automobile Logan, dupa unele surse, sau Nissan, dupa altele. Cumparatorul Daewoo Automobile Craiova va trebui sa-si orienteze cea mai mare parte a productiei catre export, pentru ca investitia sa fie rentabila, având in vedere ca potentialul de absorbtie al pietei românesti este limitat, sunt de parere reprezentanti ai industriei auto. Potrivit specialistilor din domeniu, Ford, General Motors, Renault sau alta companie nu vor cumpara Daewoo Craiova pentru a vinde masini in România, pentru ca piata auto a ajuns la potentialul maxim. „Nimeni nu cumpara o fabrica pentru a produce 30.000 de masini pe an, câte ar putea fi vândute pe piata româneasca“, a declarat directorul general Renault Nissan România, Nicolas Ianculescu.

Oficialii craioveni – luati prin surprindere

Stirea ca GM nu mai este interesata de fabrica din Craiova i-a luat prin surprindere pe reprezentantii Daewoo. „Noi nu avem cunostinta despre o comunicare oficiala in acest sens. Poate stirea este eronata. Este putin surprinzator, deoarece avem o relatie strânsa cu ei. Este cumva o contradictie. Daca este adevarat, probabil acest lucru a fost determinat de conjunctura sau planurile de dezvoltare. Oricum, chiar daca renunta, relatia cu noi nu se va schimba. Din contra, anul acesta prevedem o crestere si o diversificare a exportului“, a declarat pentru GdS purtatorul de cuvânt al uzinei craiovene, Valeriu Girlea. Acesta si-a manifestat indoiala in privinta celor 60 de milioane de dolari pe care statul român le-ar fi platit companiei sud-coreene pentru a redeveni actionar majoritar. „Din câte stiu, nu s-a platit nici o suma si, oricum, nu sunt convins ca cele 60 de milioane de dolari sunt batute in cuie“, a mai spus Girlea. Mult discutata problema a expirarii licentei de fabricare a modelelor Cielo, Nubira si Matiz pare o furtuna intr-un pahar cu apa. Oficialul Daewoo a precizat ca in discutiile pe marginea acestui subiect se face o grava confuzie.


Licenta de fabricare pentru cele trei modele de masini a fost cumparata de la Daewoo Motors, lucru care da dreptul fabricii din Craiova sa produca fara restrictii pe termen nelimitat respectivele autoturisme. Problema o reprezinta piesele pentru componentele masinilor. „Se face o confuzie intre licenta si disponibilitatea pentru piese. Licenta nu inseamna numele, ci dreptul de a aplica acea tehnica. Termenul de utilizare a acesteia este nelimitat. Pentru furnizarea pieselor nu este o intelegere, ci o relatie comerciala. Noi facem comenzile, ei ne dau piesele“, a precizat purtatorul de cuvânt al Daewoo. Discutiile pe marginea controversatei licente au inceput dupa ce, in 2002, a luat fiinta compania Daewoo – GM, care a preluat o parte din activele fabricii Daewoo Motors, cea care producea piese atât pentru Coreea, cât si pentru celelalte unitati din afara tarii. In momentul infiintarii, Daewoo – GM s-a inteles cu Daewoo Motors ca fabrica din Coreea sa furnizeze in continuare piese si celorlalte uzine din alte tari, printre care si România.

Decizia are la baza ratiuni economice si da posibilitatea fabricii din Craiova sa continue productia celor trei modele, Cielo, Matiz si Nubira. Chiar daca GM s-ar razgândi si ar sista furnizarea pieselor pentru componente, uzina craioveana ar putea continua productia de autoturisme sub licenta Daewoo. „Teoretic, putem gasi alt furnizor de piese. Practic, este mai greu, pentru ca cine produce, spre exemplu, caroserii de Cielo in afara de Daewoo?“, se intreaba Girlea. Acesta recunoaste insa ca productia se va schimba daca se va modifica si actionarul majoritar, intrucât este putin probabil ca unul dintre potentialii cumparatori, Renault, sa produca modelul Cielo. „Indiferent cine va veni, suntem obligati sa asiguram service-ul si piesele de schimb“, a incheiat purtatorul de cuvânt al fabricii craiovene.

DAEWOO Craiova in cifre

Fabrica Daewoo Craiova a realizat anul trecut, potrivit datelor Ministerului de Finante, o cifra de afaceri de aproape 200 de milioane de euro si un profit net de peste 39 de milioane de euro.

In primele zece luni ale anului 2005, Daewoo a vândut pe piata locala peste 18.000 de automobile, in scadere cu aproximativ 22% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut.



Comenteaza acum

7 Comentarii

  1. Radu Notaru said:

    Americanii obisnuiti SA CUMPERE PE PRETURI DE NIMIC ca sa faca o afacere de tip americanesc “castig doar eu” au renuntat sa mai cumpere. Anormal mi se pare ca mai au si pretentii ca viitorul cumparator sa fie obligat sa le livreze motoare? In virtutea carui drept poate fi obligat viitorul cumparator sa asculte de GMC (General Motors Company) si de ce guvernul romaniei ar include o astfel de clauza in contractul de vanzare-cumparare?

  2. Cristi said:

    Da-i in masa de americani. Vor motoare? Sa cumpere fabrica si sa si-i le produca singuri!

  3. Aurel Cernea said:

    Pentru simplul motiv ca astfel am avea o piata de desfacere pentru sute de mii de motoare, nu pentru 30,000!!! Ceea ce ar mari profitul companiei, ar mari numarul locurilor de munca si implicit ar face viata, o idee mai buna pentru mii de locuitori ai Craiovei!

  4. Radu Notaru said:

    Sunt sigur ca Renault cumparand fabrica are piata destula pentru sutele de mii de autoturisme intregi si ca vor avea nevoie de capacitatea de productie integrala pentru a nu mai ramane loc de ipotetica piata de sute de mii de motoare. Oricum eu personal boicotez produsele americane, nu numai ca nu le cumpar dar, nici nu le consum daca mi se ofera. De aceea putin imi pasa ce produse scot americanii. Profitul companiei cumparatoare o sa aiba valoarea maxima daca vand autoturisme intregi nu componente, iar firma care o sa cumpere fabrica nu poate fi obligata sa faca ceva pentru o alta companie, mai mult nu poate sa fie obligata sa produca pentru concurenta. Daca Daewoo scadea rata profitabilitatii de la 20% la 5% pretul autoturismelor ar fi scazut cu circa 1000 Euro, ceea ce le-ar fi facut mai vandute si ar fi realizat vanzari de 4 ori mai mari, ducandu-se cu vanzarile la 800 de milioane pe 72 mii autoturisme (vandute nu doar in Romania ci si pe pietele emergente, inclusiv se putea exporta in Coreea auto intreg si nu doar motorul), ar fi produs la 66% din capacitatea instalata, ar fi dublat (cel putin) locurile de munca si valoarea neta de 39 milioane profit ar fi ramas aceeasi. Dar daca unii sunt platiti degeaba asa se intampla. Va dau si un exemplu sotia mea a dorit sa isi cumpere masina si am renuntat la Matiz sau Cielo in favoarea unui Logan Diesel cu ABS care la 9500, e cu doar 200 euro mai scump ca Cielo dar are in plus destule. Si mai sta si la rand pana la inceputul lui martie. Numai ca Renault a obtinut profit de la uzinele Dacia abia in exercitiul financiar 2005. Dar ce piata si-au facut ….

  5. Radu Notaru said:

    Rectific nu puteau obtine la pret redus acelasi rulaj, deci veniturile (vanzarile) corecte ar fi fost pe undeva la 730 mii si nu cum eronat am scris 800 mii

  6. Aurel Cernea said:

    In primul rand, din punct de vedere al concurentei, achizitionarea fabricii de la Craiova de catre firma Renault pentru a produce Logan nu este o idee prea buna. Daca acum tocmai competitia cu Cielo (pe care ati descris-o in postingul d-vs) face ca pentru unii Logan-urile sa fie mai atractive, in momentul in care in Romania nu se vor mai produce decat Logan-uri, Renault va elimina competitia si implicit nevoia de a imbunatati calitatea masinilor produse pentru piata interna. Asigurandusi monopolul asupra constructiilor de autoturisme in RO, firma Renault va putea sa stabileasca pretul Logan-ului doar in functie de propriile interese.
    In al doilea rand, globalizarea economiei mondiale a dus la aparitia unor concepte de genul “de azi inainte vom produce motoare/piese de schimb pentru concurenta” care acum 20-30 de ani ar fi fost inimaginabile. Ca sa va dau un exemplu, concernul Ford folosea cutii de viteze hidramate produse de Mazda inca din anii 90-91. Atata timp cat produsul este cautat si ai capacitate suplimentara de productie, sau poti sa ti-o extinzi si sa realizezi profit suplimentar, nu vad de ce nu se poate sa vinzi pentru concurenta. In special cand esti o companie de marimea Daewoo-Ro care se lupta cu un urias de genul General Motors.
    In al treilea rand inca nu stim cat de corecte sunt informatiile din articolul de fata. Motivul pentru care spun asta este ca daca ne uitam atent la primele 3 paragrafe, autorii se contrazic. Mai intai spun ca Financial Times relateaza ca “GM discuta totusi cu Ford si Renault, celelalte candidate pentru fosta uzina Daewoo, posibilitatea sa continue sa cumpere motoare de la Craiova. Mai mult, compania americana este deschisa la ideea de a investi in capacitatea de productie aditionala.” iar imediat in urmatorul paragraf spun ca “La ora actuala, Daewoo produce intre 60-70 de mii de motoare anual. In acest sens, General Motors spera ca Guvernul României sa oblige cumparatorul uzinei de la Craiova sa furnizeze motoare pentru fostele facilitati Daewoo din Coreea de Sud.” Sunt de acord cu posibilitatea descrisa in primul citat dar total impotriva celei incluse in al doilea.

  7. Radu Notaru said:

    Cred ca Renault doreste fabrica de la Craiova pentru utilitare mici de greutate maxima 3,5 to, dube de transport marfa si camionete si minibuze. E adevarat concurenta interna dispare, dar practic e disparuta si acum. Dacia a vandut in 2005: 164 mii bucati fata de 18 mii Daewoo. M-am umplut de bucurie cand am vazut in toata Europa: Germania, Italia, Turcia, Grecia, inclusiv in Spania tiruri cu Loganuri. Si e o durere pt craioveni ca Daewoo nu a avut o alta politica comerciala de genul celei descrise de mine mai sus si a preferat sa produca putin cu costuri ridicate, in loc sa produca mult si ieftin. Cadenta la Craiova era de 120 mii auto pe an si au produs doar 18 mii. Au pierdut peste 1/5 din piata care au avut-o in anul anterior (22%) si ei stau in continuare cu mainile in san? Intelegerile dintre firme de a conlucra, chiar daca sunt concurente, nu poate fi un act fortat de guvern ci de interes comun economic si comercial. Si atunci am avut dreptate in primul mesaj cand am scris citez: “In virtutea carui drept poate fi obligat viitorul cumparator sa asculte de GMC (General Motors Company) si de ce guvernul romaniei ar include o astfel de clauza in contractul de vanzare-cumparare?” Apropos de o discutie a noastra mai veche, va subliniez ca surse de genul CIA trebuiesc privite circumspect avand in vedere ca in functie de interesul pe care il au ele dezinformeaza cu buna stiinta, de exemplu armele intezise detinute de IRAQ. Ma bucur ca macar in domeniul economic nu il mai consideram pe celalalt, aprioric, “batut in cap”

Alte stiri

Sumarul ediției de miercuri, 11 ianuarie 2006

Actualitate

» Traficul usor, reluat pe Valea Oltului
» Solomon baga abonament la caldura
» SALVAMONT Gorj, interventie in Defileu
» Drum judetean blocat
» La Daewoo, productia nu se opreste!
» Criza de filme pentru radiografii
» CSM si-a desemnat noua conducere
» Centrul municipiului Târgu Jiu, revendicat

Local

» Facturi mai mari pentru luna decembrie
» Dispute intre proprietari si asociatie
» In Mehedinti mor gaini
» DSP Hunedoara instituie primele masuri impotriva gripei aviare
» Autoritatile locale invata cum sa se fereasca de gripa aviara
» Eminescu nu are liniste nici in mormânt
» Politia Comunitara se reorganizeaza
» Lupii ataca satele
» Dispar copii in Craiova
» Scuarurile de la Selgros, pericol pentru soferi
» Haite de maidanezi terorizeaza orasul Petrosani
» Calcat de doua ori de aceeasi masina
» Autorul accidentului din fata Parchetului Târgu Jiu, arestat

Dolj

» Cazuri sociale in atentia autoritatilor
» Primarii doljeni, pasari migratoare
» Un jandarm a murit in somn

Gorj

» Cladire particulara, reparata pe banii Primariei Târgu Jiu

Sport

» „Nu m-am hotarât“
» Minerul Motru a terminat vacanta
» Minerul Matasari si-a reluat pregatirile
» Ciurea si Vulpescu la Oltul Slatina
» Trofin a cedat dupa trei antrenamente
» Mutu si Del Piero au facut legea
» Codrea a marcat pentru sicilieni
» Scurte stiri
» A patra victorie pentru Sainz
» „Andy era un idol“
» Szilveszter isi incepe recuperarea
» Marisca si David, la CM de raliuri

Bani & Afaceri

» Masini second hand scoase la licitatie
» Salariatii Fibrocim SA Târgu Jiu, trimisi in concediu fara plata
» Magistrala de gaze „Nabucco“ subtraverseaza Doljul
» Oltenii milionari in dolari au afaceri imobiliare

Magazin

» „Pustoaica“ la 40 de ani
» Scurte stiri
» IA TE UITA!
» Bancul zilei
» Utile Craiova
» Intreruperi programate
» Fereşte-te de radar!
» Picatura de cunoastere

Opinii

» La revedere, domnule Thales

Top