15.3 C
Craiova
joi, 18 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCe venituri a adus în bugetul local Târgul de Crăciun din Craiova

Ce venituri a adus în bugetul local Târgul de Crăciun din Craiova

Târgul de Crăciun din Craiova, pe care primăria oraşului a pariat că va aduce profit oraşului, şi-a îndeplinit scopul. Asta dacă nu ţinem cont de aglomeraţia îngrozitoare din zona centrală a oraşului, dar şi de nemulţumirile multora dintre craioveni, care au comparat strălucirea din Târgul de Crăciun cu noroiul sau alte neajunsuri de pe străzile pe care locuiesc. Una peste alta, pentru economia oraşului, evenimentul a adus venituri suplimentare. Însă, deocamdată nu au ajuns la primărie facturile la electricitate, ca să putem şti cu exactitate ce sumă rămâne în buget după plata acestora.

Târgul de Crăciun din Craiova a avut plusuri şi minusuri, aici intervenind foarte mult gustul individual, dar şi ce a pus fiecare în balanţă. Cei mai câştigaţi au fost comercianţii de tot felul, fie că vorbim despre cei care au închiriat căsuţe în Piaţa Mihai Viteazul, fie despre cei care deţin restaurante, baruri sau cluburi în centrul oraşului. Un alt plus foarte important este că s-a vorbit despre Craiova foarte mult în spaţiul public. Iar acest lucru a atras, în mod real, turişti din multe oraşe din România şi chiar din străinătate. Minusul cel mai mare a fost cel legat de aglomeraţia infernală de maşini creată atât în centrul Craiovei, cât şi la ieşirile din oraş. Nici plimbarea prin Târgul de Crăciun nu era prea plăcută, din cauza supraaglomerării. În special în weekend-uri, atunci când numărul vizitatorilor era foarte mare.

Horeca a jubilat în perioada Târgului de Crăciun

Reprezentanţii Horeca spun că Târgul de Crăciun a fost un mare plus pentru acest domeniu şi că vânzările au fost similare cu cele din cea mai bună lună de vară. „Dacă ne referim la comercianţii din zona Centrului Vechi, odată cu Târgul de Crăciun au reuşim să ajungă la vânzări aproximativ egale cu luna august, adică atunci când sunt cele mai bune vânzări din an. Oricum, în lunile septembrie şi octombrie, avusese loc o scădere de aproximativ 40%. Târgul de Crăciun a readus vânzările la nivelul lunii august. Asta înseamnă o încasare foarte bună. De asemenea, un trafic mare de oameni în zona respectivă“, a spus Marius Bănică, directorul Horeca Oltenia.

Şi hotelurile din zona centrală a oraşului au mers foarte bine. „Ca şi grad de ocupare în hotelurile din zona centrală, pot să vă zic că a mers până la 95%. Aici mă refer la Hotelurile Splendid, Helin, Ramada. Acest hotel din urmă a avut cel mai bun parcurs din ultimii de trei ani. Şi apartamentele în regim hotelier din centru au fost full. Au fost inclusiv bulgari să viziteze Târgul de Crăciun, lucrur rar întâlnit. Anul trecut a fost un an foarte bun. Toată lumea venea după acele restricţii legate de pandemie, era dornică să iasă în oraş, să socializeze. Totuşi, comparativ cu iarna trecută, în cea de anul acesta a fost o creştere de 15-20%“, a mai adăugat Marius Bănică.

Ce a însemnat Târgul de Crăciun la capitolul încasări la buget

Am întrebat Primăria Craiova cât a câştigat oraşul nostru la bugetul local în urma tuturor activităţilor legate de Târgul de Crăciun. „Pentru organizarea Târgului de Crăciun Craiova 2022, Primăria Craiova a amplasat 47 căsuţe în Piața Mihai Viteazu, Piața Frații Buzești, Parcul Mitropoliei, Strada Unirii – zona Doljana și în cel mai mare cartier din Craiova – Craiovița Nouă. Montarea /demontarea căsuţelor şi racordarea lor la curent electric s-a realizat fără costuri din partea primăriei, de către Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public, regie din subordinea municipalității. În afara căsuțelor, în cadrul Târgului de Crăciun, au mai fost prezente și 16 truckuri cu diferite produse de mâncare și băutură.

Veniturile obţinute din organizarea Târgului de Crăciun Craiova 2022 provin din mai multe surse. Vorbim despre taxele de ocupare a domeniului public, achitate de comercianții selectați în cadrul târgului (atât cei din domeniul food & drink, cât și cei din domeniul echipamentelor de agrement – carusel, trenulețe, patinoar, roata etc.). De asemenea, din taxa hotelieră; din parcările cu plată din regiunea centrală a orașului; din impozitele provenite la bugetul local de la companiile care activează în domeniul Horeca. Suma provenită din închirierea domeniului public pentru comercianții prezenți (de la căsuțe și truckuri), în perioada 11 noiembrie 2022 – 8 ianuarie 2023, la Târgul de Crăciun este de 460.000 de lei și include toate activitățile comerciale cu mâncare, băutură și locuri de agrement (patinoar, carusele, trenulețe etc.)“, ne-au transmis reprezentanţii municipalităţii.

Veniturile din taxa hotelieră şi din taxele de parcare au crescut considerabil

Primăria Craiova spune că, în perioada Târgului de Crăciun, au crescut şi încasările din taxele hoteliere, dar şi din plata parcărilor cu taxă. „Veniturile provenite din taxa hotelieră s-au dublat în perioada 11 noiembrie – 31 decembrie 2022, față de aceeași perioadă a anului precedent, fiind în valoare de 112.134 de lei. De asemenea, s-au dublat veniturile provenite din plata parcărilor din zona centrală a municipiului, față de aceeași perioadă a anului trecut, încasându-se, astfel, peste 440.000 de lei doar din aceste taxe.

Astfel, suma provenită în 2022 din închirierea domeniului public a fost de 182.000 de lei, în timp ce veniturile provenite, în 2021, din taxa hotelieră, au fost de 53.047 de lei.
La veniturile mai sus menționate, se adaugă cele obținute din impozitele plătite la bugetul local de către societăţile comerciale din domeniul Horeca (restaurante, baruri, etc), fiind ocupate, pentru prima oară, la capacitate maximă, pe perioada Târgului de Crăciun, comparativ cu perioade similare din anii precedenți“, a mai precizat Primăria Craiova.

Primăria a mizat pe reclamă

Numărul mare de turişti ajunşi la Craiova, la Târgul de Crăciun, a fost, în mare parte, meritul publicităţii făcute pe toate canalele media. „Un câștig important pentru municipiul Craiova, dar greu de cuantificat, este dat de promovarea și notorietatea făcute municipiului Craiova la nivel național și internațional, datorită locului 3 obținut în topul celor mai frumoase târguri de Crăciun din Europa. Astfel, conform rapoartelor de monitorizare în media naționale, Târgul de Crăciun Craiova și Primăria Craiova au beneficiat de peste 1.100 de apariții în media națională (tv, radio, presă scrisă, portaluri, podcast, twitter etc.), cu o audiență totală ce a depășit 66 de milioane de posibile expuneri la informațiile despre eveniment.

De asemenea, Târgul de Crăciun de la Craiova a fost promovat de cel mai vizitat site dedicat turismului din Europa – www.europeanbestdestinations.com, dar și în publicații internaționale de specialitate, precum Forbes, Condé Nast Travellers etc. Târgul de Crăciun Craiova apare ca prim rezultat pentru peste un milion de călători care au căutat informații în acest sens, iar promovarea evenimentului a adus la Craiova de trei ori mai mulți turiști cazați în lunile noiembrie-decembrie 2022, față de lunile similare din 2021, hotelurile fiind ocupate la capacitate maximă în weekendurile din perioada Târgului de Crăciun“, mai spune municipalitatea.

Direcţia Judeţeană de Statistică spune că numărul turiştilor a fost aproape triplu

Direcţia Judeţean de Statistică Dolj a calculat şi numărul turiştilor care au trecut prin oraşul nostru, în perioada Târgului de Crăciun. Datele instituţiei arată că, în perioada noiembrie-decembrie 2022, numărul acestora a fost aproape triplu faţă de anul precedent.

„Conform datelor transmise de către Direcția Județeană de Statistică Dolj, numărul de persoane (români și străini) care au stat cel puțin o noapte, în perioada noiembrie – decembrie 2022, într-o unitate de cazare turistică ce raportează cifrele la Direcția Județeană de Statistică Dolj, a fost de 28.401, aproape triplu față de anul 2021, când numărul turiștilor cazați (sosiri) a fost de 10.768.

În ceea ce privește numărul de înnoptări pe raza municipiului Craiova (intervalul de 24 de ore, începând cu ora hotelieră, pentru care o persoană este înregistrată în evidența spațiului de cazare turistică), în perioada noiembrie – decembrie 2022, datele sunt următoarele: înnoptări turistice noiembrie – decembrie 2022 – 45.469, înnoptări turistice noiembrie – decembrie 2021 – 17.146. Pentru turiștii care au vizitat Târgul de Crăciun pentru câteva ore, fără a se caza, dar și pentru turiștii care au optat pentru alt tip de cazare de genul Airbnb, de exemplu, ce nu sunt luate în calcul de Direcția Județeană de Statistică Dolj, nu deținem o statistică“, a mai precizat primăria.

Factura la electricitate? O enigmă, deocamdată

În ceea ce priveşte costul facturilor la energie electrică, pe care primăria trebuie să le achite după organizarea Târgului de Crăciun, reprezentanţii instituţiei spun că acestea încă nu au fost livrate. „Instalaţiile utilizate pentru realizarea iluminatului ornamental festiv folosesc tehnologie LED, fiind eficiente din punct de vedere energetic şi financiar. Până la data prezentului răspuns, Primăria Craiova nu a intrat în posesia facturilor emise de furnizor pentru costul energiei electrice consumate cu iluminatul festiv din perioada sărbătorilor de iarnă. În ceea ce priveşte alte cheltuieli suplimentare ale primăriei cu organizarea Târgului de Crăciun, facem precizarea că astfel de costuri nu au existat“, au mai adăugat reprezentanţii Primăriei Craiova.

Citeşte şi: VIDEO Acrobaţii periculoase pe bicicletă, în spaţii publice din Craiova

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS