Acasă Actualitate Ziua mondială a drepturilor consumatorilor

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor

-

15 martie -,,Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor” – este un moment dedicat manifestarii solidaritatii in cadrul miscari consumatoriste internationale. Primul eveniment a avut loc in anul 1962. John F Kenedy a enuntat primele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor:

-dreptul la securitate;

-dreptul la informare;

-dreptul de a fi ascultat;

-dreptul de a alege produse si servicii.

Asociatia Internationala a Uniunii Consumatorilor a adaugat inca patru drepturi:

-dreptul la despagubire;

-dreptul la educare;

-dreptul la un mediu inconjurator sanatos;

-dreptul la asigurarea necesitatiilor si nevoilor fundamentale.

Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor a fost celebrata pentru prima data pe 15 martie 1983 si, de atunci a devenit o importanta ocazie pentru mobilizarea cetatenilor in privinta cunoasterii si protejarii drepturilor ce le revin in calitate de cosumator.

Pentru promovarea intereselor consumatorilor si asigurarea unui nivel de protectie a acestora,Uniunea Europeana contribuie la protejarea sanatatii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor, precum si la promovarea dreptului acestora la informare, la educare si la organizarea in vederea apararii intereselor lor.

Perioada de pionierat in acest domeniu, pentru tara noastra coincide cu momentele in care tari ca Franta, Marea Britanie sau Germania isi alcatuiau deja un sistem structurat bazat pe legi care statutau drepturile consumatorilor.

La crearea sa, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor nu avea autonomie, ci era parte integrantă a organismului ce se numea, pe atunci, Comisia Naţională pentru Standarde, Metrologie şi Calitate. 1992 este anul în care Comisia se reorganizează în organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, respectiv Institutul Român de Standardizare, Biroul Român de Metrologie Legală şi Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor.

Ordonanţa nr. 18/1992 reprezintă actul de naştere al instituţiei care actionează pentru realizarea strategiei politicii şi a obiectivelor guvernamentale în domeniul protecţiei vieţii, sănătăţii şi securităţii consumatorilor, precum şi al intereselor legitime ale acestora.

În acea perioadă, activităţile de bază ale Oficiului erau supravegherea pieţei şi cea de rezolvare a reclamaţiilor venite de la consumatori. Începând cu 1992, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor a demarat ample acţiuni de informare şi de conştientizare cu privire la drepturile fundamentale pe care fiecare persoană fizică le deţine în calitatea sa de consumator. De-a lungul anilor, O.P.C. a căpătat în conştiinţa publică, pe lângă calitatea de apărător al drepturilor oricărui consumator, o responsabilitate în plus, şi anume aceea de sursă permanentă de sfaturi în achiziţia de bunuri alimentare, nealimentare sau la încheierea contractelor pentru diverse servicii.

În prezent, actul normativ care reglementează organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor este Hotărârea Guvernului nr. 700 din 11 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 491 din 18/07/2012.

Pornind de la aceste necesitati si realitati impuse de legile si mecanismele economiei de piata, Romania a adoptat in august 1992 legea de baza in domeniul protectiei consumatorilor –Ordonanta Guvernului nr 21/1992 privind -,,Protectia consumatorilor cu modificarile si completarile ulterioare,r2, act normativ considerat piatra de temelie a acestui domeniu care consacra si drepturile de baza: dreptul la protectia vietii, sanatatii, securitatii, dreptul la protectia intereselor economice, dreptul la informare, dreptul la educare, dreptul de acces neingradit la pietele de produse si servicii, dreptul la despagubire, dreptul la reprezentare.

Avand in vedere informarea consumatorilor,A.N.P.C a pus la dispozitie informatii cu privire la urmatoarele aspecte:

Cine suntem?

Autoritate guvernamentala care asigura respectarea drepturilor consumatorilor in relatia cu comerciantii.

8 Comisariate Regionale pentru Protectia Cosumatorilor care coordoneaza activitatea celor 42 de Comisariate Judetene pentru Protectia Consumatorilor ;

In subordine Centrul National pentru Incercarea si Expertizarea Produselor ,,Larex”, Laboratorul pentru Analiza Calitatii Vinurilor si Bauturilor Alcoolice si Directia de metale pretioase, Directia pentru Solutionarea Alternativa a Litigiilor, Directia de Insolventa pentru Persoanele Fizice, Centrul European al Consumatorilor proiect finantat atat de Comisia Europeana cat si de Statul Roman.

Principalele activitati:

supravegherea permanenta a pietei prin controale si prin analiza reclamatiilor;

informarea consumatorilor cu privire la produsele neconforme/contrafacute sau periculoase;

protejarea consumatorilor impotriva practicilor comerciale incorecte;

consilierea si educarea consumatorilor;

consillierea gratuita a operatorilor economici;

Astfel, in 2019, conducerea C.R.P.C. R S-V OLTENIA isi propune ca masuri pentru cresterea nivelului protectiei consumatorilor urmatoarele:

cresterea sigurantei alimentare prin efectuarea de controale tematice si prelevari de produse, urmarirea modului de comercializare, etichetare, depozitare, prezentare si publicitate;

imbunatatirea calitatii serviciilor;

imbunatatirea sistemului de transmitere si urmarire a sesizarilor si reclamatiilor, precum si mentinerea unui parteneriat de incredere intre C.R.P.C.-C.J.P.C-uri si consumatori, astfel incat acestia sa fie protejati la cel mai inalt nivel.

De asemenea au fost subliniate cateva dintre cele mai importante realizari ale CRPC din 2018 si inceputul anului 2019, rezultate ale controalelor din zona financiar-bancara, a marilor lanturi de magazine sau din domeniile destinate copiilor –locuri de joaca si jucarii-precum si planurile imediate pe care CRPC-ul le are.

In anul 2018, comisarii C.R.P.C. R.S-V OLTENIA au efectuat 11.255 de actiuni si au aplicat amenzii in valoare de 4.699.600 lei si un numar de 4.111 de petitii inregistrate si solutionate.

Desi suntem la inceputul anului 2019, am avut verificari, comisii mixte in colaborare cu Directia Sanitar Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor si cu Directia Agricola Dolj, de asemenea am verificat marile lanturi de magazine: supermarket-uri/hypermarket-uri si am aplicat amenzi in valoare de 468.000 lei.

In fiecare an, cu aceasta ocazie este aleasa o tema particulara de discutie, se organizeaza activitati caracteristice:

-simpozioane;

-dezbateri;

-consiliere;

-distributie materiale publicitare in marile centre comerciale.

In data de 15 martie 2019, Comisariatele Judetene din cadrul CRPC Regiunea Sud-Vest Oltenia Craiova vor organiza conferinte de presa, in cadrul careia vor prezenta rezultatele actiunilor de control ale CJPC-urilor insotite de sfaturi pentru consumatori. Tot in cadrul manifestarilor care marcheaza ..Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor’’, in data de 15 martie CJPC-urile din CRPC Regiunea Sud-Vest Oltenia Craiova desfăşoară actiuni de informare si consiliere in zonele cu cel mai mare flux de consumatori. prin distribuirea de pliante, in urmatoarele puncte importante din orasul resedinta de judet. Astfel, comisarii din Craiova se vor afla la:

-gara;

-autogara;

-Aeroportul Craiova;

-mall/centru comercial;

-Colegiul Economic “Gheorghe Chitu”;

-Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, din carul Universitatii din Craiova.

Beatrice Spătaru
Beatrice Spătaru
Este ceea ce a ascultat, a văzut, a simţit şi a gândit, fascinată în aceeaşi măsură de culoare, sunet şi cuvânt. E fericită că are puterea să aprecieze frumosul oriunde s-ar ascunde acesta. Gazeta de Sud este pentru ea o echipă fantastică ce o impulsionează să vină cu idei frumoase şi creative.

Google Search se îmbunătățește cu noi tehnologii

Google Search își extinde funcționalitatea cu două tehnologii esențiale: obținerea capturilor de ecran și recunoaștere vizuală a conținutului cu tehnologie de inteligență artificială.

Logitech MX, mouse-ul vertical de birou

Logitech MX Vertical este un model disponibil pe piaţă de ceva vreme, care atrage atenţia datorită formei sale „ciudate” la prima vedere, care promite să ajute utilizatorii care stau mult timp la birou.