Acasă Actualitate Ce alimente sunt benefice pentru memorie

Ce alimente sunt benefice pentru memorie

-

Specialiștii au descoperit, printr-un nou studiu publicat în revista ”American Academy of Neurology”, că bărbații care consumă verdețuri, portocale, legume roșii și fructe de pădure au un risc mai scăzut de pierdere a memoriei în timp, potrivit eurekalert.org.

”Acest studiu este foarte important deoarece am reușit să urmărim un grup foarte mare de bărbați, timp de 20 de ani. Studiul nostru întărește convingerile existente conform cărora alegerile dietetice sunt importante pentru menținerea sănătății creierului”, spune autorul studiului, Changzheng Yuan, de la ”Chan School of Public Health”, Boston.

Din studiu au făcut parte 27.842 de bărbați, cu vârstă medie de 51 de ani, toți fiind profesioniști în domeniul sănătății. Aceștia au completat la începutul studiului un chestionar zilnic referitor la porțiile de legume, fructe și alte alimente consumate. Mai apoi, au completat același chestionar la fiecare patru ani, timp de 20 de ani. O porție de fructe este echivalentă cu o ceașcă de fructe, sau cu o jumătate de ceașcă de suc de fructe. O porție de legume este echivalentă cu o ceașcă de legume fructe, sau cu două cupe de verdeață.

Participanților le-au fost testate abilitățile de gândire și de memorie cu minim patru ani înainte de finalul studiului, vârstă medie fiind de 73 de ani. Testele au fost concepute în așa fel încât să observe dacă bărbații pot detecta singuri schimbări legate de memorie. Mai apoi, au fost supuși și unor teste cognitive obiective. Schimbările legate de memorie raportate de participanți au indicat insuficiente cognitive ușoare. Specialiștii au pus întrebări de tipul:

  •          Întâmpinați probleme când încercați să va amintiți lista de cumpărături?
  •          Întâmpinați probleme când încercați să urmăriți firul unei conversații?
  •          Întâmpinați probleme când urmăriți un program la televizor?

Care au fost rezultatele?

  •          55% dintre participanți au avut abilități bune de gândire și memorie
  •          38% au avut abilități moderate
  •          7% au avut abilități slabe

Participanții au fost împărțiți în cinci grupuri, în funcție de consumul de fructe și legume. În cazul legumelor, grupul cu cel mai mare scor a consumat aproximativ șase porții pe zi, comparativ cu grupul cu scorul cel mai scăzut, adică trei porții pe zi. În cazul fructelor, grupul de vârf a consumat aproximativ trei porții pe zi, comparativ cu ultimul grup, care a consumat aproximativ o jumătate de porție pe zi.

Bărbații care au consumat cele mai multe legume au avut un risc cu 34% mai redus de a dezvoltă abilități slabe de gândire. Doar 6,6% dintre bărbații din grupul de vârf au dezvoltat o funcție cognitivă slabă.

Bărbații care au băut suc de portocale în fiecare zi au avut un risc cu 47% mai redus de a dezvoltă abilități scăzute de gândire, comparativ cu cei care au băut o singură dată pe luna. Doar 6,9% dintre bărbații care au băut suc de portocale zilnic au avut o funcție cognitivă scăzută.

Bărbații care au mâncat cele mai multe fructe zilnic au fost mai puțîn predispuși să dezvolte deficiențe de gândire, dar această asociere a fost slabită după ce specialiștii au luat în calcul și alți factori alimentari care ar putea afecta rezultatele, cum ar fi consumul de legume, de suc de fructe, de boabe rafinate, și de lactate.

Studiul nu susține neapărat că consumul de fructe, legume și de suc de portocale reduce pierderile de memorie, dar cu siguranță arată că există o conexiune între ele.

O limitare a studiului a constat în faptul că abilitățile de memorie și de gândire ale participanților nu au fost testate și la începutul studiului pentru a vedea cum s-au schimbat pe parcurs. Cu toate acestea, deoarece toți participanții au absolvit studiile necesare formării profesionale, se poate presupune că au avut funcții cognitive relativ înalte când au intrat în cercetare. În plus, toți participanții au fost bărbați, astfel că rezultatele nu se pot aplică și femeilor.

ȘTIRI VIDEO GdS