Acasă Actualitate Băuturi dulci vs alimente dulci

Băuturi dulci vs alimente dulci

-

Specialiștii au descoperit, printr-un nou studiu, că fructele și alte alimene care conțîn fructoză nu au un efect dăunător asupra nivelului de glucoză din sânge, spre deosebire de băuturile dulci, care conțîn cantități foarte mari de ”nutrienți săraci”, potrivit eurekalert.org.

”Aceste constatări ar putea ajută în privința recomandărilor actuale legate de produsele alimentare care conțîn fructoza, dar și în gestionarea diabetului zaharat”, spune John Sievenpiper, autorul principal al studiului.

Rolul zaharurilor în dezvoltarea diabetului zaharat și a bolilor de inima provoacă din ce în ce mai multe dezbateri, iar dovezile sugerează că fructoza ar putea fi foarte dăunătoare pentru sănătate. Fructoza se găsește într-un număr mare de alimente, inclusiv în fructe și în legume, în sucurile naturale și în miere. De asemenea, se adaugă în băuturile răcoritoare, în cereale, în produsele de cofetărie, în dulciuri și în deserturile ”fără zahăr”.

Recomandările actuale trag un semnal de alarmă asupra reducerii băuturilor care conțîn fructoza.

Specialiștii de la Universitatea din Toronto, Canada, au analizat rezulatele a 155 de studii care au evaluat efectul diferitelor surse alimentare de zaharuri de fructoza asupra nivelului de glucoză din sânge. Au fost monitorizate atât persoane diagnosticate cu diabet, cât și persoane sănătoase, timp de 12 săptămâni.

Rezultatele s-au bazat pe  modele de studiu:

  • Înlocuirea – înlocuirea zahărului cu alți carbohidrați.
  • Adăugarea – energia provenită din zahăr adăugată în dietă.
  • Scăderea – energia provenită din zahăr eliminată din dietă.

De asemenea, cele mai comune afecțiuni au fost:

  •          Hemoglobină glicata/HbA1c, se referă la cantitatea de glucoză atașată globulelor roșii din sânge.
  •          Scăderea nivelului de glucoză și de insulină din sânge după o perioada de repaus

Rezultatele au demonstrat că majoritatea alimentelor care conțîn fructoza nu au un efect dăunător asupra nivelului de gluoza din sânge atunci când aceste alimente nu conțîn foarte multe calorii. Fructele și sucurile de fructe pot avea chiar un efect benefic asupra glicemiei și pot ajută la controlul insulinei, în special în cazul oamenilor care suferă de diabet zaharat. În schimb, pot fi dăunătoare alimentele care conțîn ”nutrienți săraci”, cum ar fi băuturile răcoritoare, care conțîn mult zahăr.

Indicele glicemic scăzut al fructozei, comparativ cu alți carbohidrați, și conținutul ridicat de fibre din fructe pot fi cauza îmbunătățirii nivelului de glucoză din sânge datorită încetinirii eliberării zaharurilor.

ȘTIRI VIDEO GdS