11.7 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateGaranția produselor nu mai depinde de păstrarea ambalajelor

Garanția produselor nu mai depinde de păstrarea ambalajelor

Puteți să aruncați ambalajele păstrate prin dulapuri pentru produsele electrice,  electrocasnice și altele aflate în garanție (Foto: Claudiu Tudor)
Puteți să aruncați ambalajele păstrate prin dulapuri pentru produsele electrice,
electrocasnice și altele aflate în garanție (Foto: Claudiu Tudor)

De la începutul lunii noiembrie, comercianților li se interzice prin lege să condiționeze validarea garanției unui produs cumpărat de mărime medie și mare de păstrarea amblajului original. Cutiile uriașe pot fi aruncate de prin debarale sau alte spații de depozitare. 

Luna aceasta a apărut un act normativ care reglementează, printre altele, faptul că li se interzice comercianților să condiționeze consumatorul de păstrarea ambalajului produsului achiziționat, atunci când cumpărătorii doresc să li se aplice anumite drepturi legale în relația cu acei comercianți. De cele mai multe ori, comercianții condiționau cumpărătorii să păstreze ambalajul original al produsului pentru a beneficia de garanția acordată acestuia. De luna aceasta, lucrurile s-au schimbat în favoarea consumatorilor. Zilele trecute a fost adoptată Legea nr. 249/2015 care reglementează modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje. Comercianții trebuie să le asigure condiții cumpărătorilor să lase ambalajele acolo de unde au achiziționat produsele, gratis, dar li se și interzice să condiționeze acordarea garanției sau returnarea produsului de păstrarea ambalajului.
Articolul 16 din legea respectivă prevede, concret, la aliniatele 7) și 8): „(7) Operatorii economici care comercializează către consumatorii/utilizatorii finali produse în structuri de vânzare cu suprafață medie și mare, prevăzute la art. 4 lit. m) și n) din Ordonanța Guvernului nr. 99/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare, au obligația să asigure pentru aceștia posibilitatea de a se debarasa de ambalajele produselor cumpărate, fără a le solicita plată; (8) Se interzice condiționarea, sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrarea ambalajului“. În ordonanța la care face referire articolul de lege se arată ce dimensiuni au spațiile catalogate drept „medii și mari“. Așadar, în OG nr. 99/2000, la art. 4 literele m) și n) se explică dimensiunile: „m) structură de vânzare cu suprafaţă medie – structură de vânzare având o suprafaţă de vânzare cuprinsă între 400-1.000 metri pătrați inclusiv; n) structură de vânzare cu suprafaţă mare – structură de vânzare având o suprafaţă de vânzare mai mare de 1.000 de metri pătrați“. Chiar dacă sunt stabilite dimensiunile magazinelor unde consumatorul poate lăsa ambalajul în momentul cumpărării produsului, detalierea de la aliniatul 8) arată că se interzice condiționarea, „sub orice formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat de păstrarea ambalajului“, iar această măsură se adoptă indiferent de mărimea ambalajului. Textul respectiv din lege arată faptul că indiferent dacă o persoană achiziționează un telefon, tabletă, mașină de spălat, frigider sau instalație de aer condiționat, acordarea garanției nu poate fi condiționată de prezentarea ambalajului original.

Reclamații legate de garanții, făcute la Protecția Consumatorului

La nivelul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Dolj nu s-au primit sesizări legate de ambalajele originale pe care trebuie să le păstreze consumatorii, ci s-au primit reclamații pentru faptul că unii comercianți refuzau să acorde garanții unor produse.
„Nu era invocată neacordarea de garanții ca urmare a lipsei ambalajelor. Dimpotrivă, consumatorii își păstrau ambalajul original. Cele mai multe reclamații au fost făcute anul acesta pentru faptul că nu li se acorda garanție la diverse produse, iar comercianții invocau că respectivii consumatori nu au venit în termen de 15 zile de la defectare cu produsele respective, așa cum prevede Legea nr. 449/2003“, au spus reprezentanții CJPC Dolj. Ei au arătat că cele mai multe reclamații legate de neacordarea de garanții au fost făcute, în 2015, pentru telefoane mobile, tablete, laptop-uri, dar și mașini de spălat și altele.

Ambalajele reutilizabile trebuie primite la schimb

Legea nr. 249/2015 prevede la art. 13 că firmele trebuie să primească înapoi de la clienți ambalajele reutilizabile doar pentru produsele pe care primii le au la vânzare. „(1) Operatorii economici care comercializează produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligați să primească ambalaje reutilizabile la schimb sau să ramburseze, la solicitarea cumpărătorului, valoarea depozitului (2) Obligația prevăzută la alin. (1) se limitează la ambalajele reutilizabile ale produselor pe care aceștia le comercializează“, se arată în lege.

Sunt admise ambalaje mai puțin poluante

În plus, au apărut condiții mai dure privind nivelul de poluare al ambalajelor care sunt puse pe piață, odată cu produsele. Potrivit aceluiași act normativ, „operatorii economici sunt obligați să introducă pe piață numai ambalaje la care suma nivelurilor concentrațiilor de plumb, cadmiu, mercur și crom hexavalent prezente în ambalaj sau în componentele acestuia nu depășește 100 de părți/milion raportat la greutate“, se arată la articolul 8.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS