19.5 C
Craiova
vineri, 10 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateRob Ardley, manager de Resurse Umane al Ford: „În fabricile din Europa întreruperile de producţie sunt obişnuite“

Rob Ardley, manager de Resurse Umane al Ford: „În fabricile din Europa întreruperile de producţie sunt obişnuite“

Ford România a decis să trimită aproximativ 2.500 de angajaţi direct productivi în şomaj tehnic timp de câteva zile pe lună, până la sfârşitul anului, plătindu-le oamenilor 80% din salariu pe perioada cât vor sta acasă. La un an de la venirea sa la Craiova,   directorul de Resurse Umane al Ford România, Rob Ardley, ne-a acordat un interviu în exclusivitate, în care ne-a vorbit despre situaţia actuală a angajaţilor de la Ford Craiova, dar şi despre alte aspecte ale muncii în compania producătoare de autovehicule şi motoare.  

Gazeta de Sud: Domnule Rob Ardley, sunteţi de aproape un an director de Resurse Umane al fabricii Ford din Craiova. Ce vă place şi ce nu vă place în Craiova?

Rob Ardley: Sunt multe lucruri care îmi plac în Craiova. Ospitalitatea oamenilor a făcut să-mi fie foarte uşor atât mie, cât şi soţiei mele să ne integrăm, deşi noi nu vorbeam prea bine limba română. (zâmbeşte) Sunt multe lucruri care îmi plac în Craiova, dar unul singur îmi displace în totalitate, şi anume că se fumează în restaurante. Îmi este foarte dificil să accept acest lucru.

GdS: Cum aţi găsit fabrica la venirea dumneavoastră şi cum este acum?

R.A.: Când am venit, cea mai mare muncă se făcuse la capitolul investiţii în fabrică. Este o fabrică impresionantă cu adevărat, chiar şi faţă de cea din care am venit eu. Este una dintre fabricile cel mai bine echipate în care am lucrat. Facilităţile sunt excelente. Investiţiile în roboţii industriali din Secţia de vehicule şi din cea de operaţiuni motoare, întreaga infrastructură de producţie este, practic, de „prima clasă“. Foarte mulţi oameni apreciază acest lucru. Pentru mine este ceva cu care să mă mândresc, pentru că lucrez aici.

3. GdS: Cum sunt muncitorii craioveni comparativ cu alţi lucrători din fabricile Ford în care aţi lucrat?

R.A.: Experienţa mea era doar cu muncitorii din vestul Europei. Experienţa cu oamenii de aici este pozitivă. Atitudinea oamenilor care lucrează aici este pozitivă. Ei au identificat rapid că Ford este o companie diferită. Procesul de operare este chiar diferit. Este impresionant modul lor de adaptare, iar modul în care ei s-au integrat mi-a arătat cu putere că aceşti oameni ne vor sprijini pentru a începe producţia.

GdS: Dar cum sunt specialiştii români, inginerii noştri? În special cei de la Fabrica de Motoare, care au fost felicitaţi de multe ori de către staff-ul Ford, cum vi se par dumneavoastră?

R.A.: Fabrica de Motoare este oarecum diferită de cea de Operaţiuni Vehicule, deoarece la Motoare sunt foarte multe echipamente, un nivel crescut de tehnologie. Dacă ne uităm la calitate, atât la Vehicule, cât şi la Motoare este evident pentru mine că avem oameni foarte buni. Este limpede pentru mine că, pentru a merge înainte, este important ca nivelul de tehnică, de experienţă şi aptitudini să fie din ce în ce mai mare. De aceea, am identificat o oportunitate de a colabora cu Universitataea din Craiova, pentru a ne asigura ca tot mai mulţi tineri care vin la universitate să-şi dezvolte aptitudini din ce în ce mai puternice pentru industria de automotive. În momentul în care îşi deschide o fabrică, nu este neobişnuit pentru Ford să stabilească şi o legătură cu cele mai bune universităţi pe profile din zona auto, pentru a pregăti tineri atât pentru Ford, cât şi pentru furnizori. Dezvoltăm o relaţie matură cu universităţile, iar acest lucru este atât în beneficiul Ford, cât şi al furnizorilor.

„Pentru unii, acest job poate fi dificil!“

GdS: Cei care lucrează la linia de asamblare a vehiculelor au un program strict şi sarcini bine stabilite. Dar unii nu fac faţă acestui program. Se întâmplă să mai leşine oamenii pe bandă?

R.A.: Aveţi mai multe întrebări aici. Să răspund la prima dintre ele. Să lucrezi pe linia de asamblare poate fi o provocare. Noi producem aproximativ o maşină pe minut. Este vital pentru noi şi pentru clienţi ca oamenii care lucrează aici să înţeleagă şi să respecte fiecare job, fiecare detaliu şi specificaţie ale operaţiunilor. Din experienţa mea, când a început producţia, perioada de acomodare a durat poate pentru unii o zi, pentru alţii o săptămână. Unora dintre oameni această perioadă de acomodare li s-a părut dificilă. Am avut o singură persoană care a leşinat în vară, când temperaturile au fost foarte ridicate. Dar avem un centru medical aici, cu un doctor, asistente, cu o ambulanţă în imediata apropiere şi este foarte limpede că ei ştiu ce trebuie să facă în astfel de situaţii. Este foarte posibil ca unii oameni să aibă căderi ale glicemiei, pot fi astfel de situaţii, dar ne îngrijim de oameni. Pentru unii, acest job poate fi dificil! Noi încercăm să selectăm oamenii. Este foarte important ca ei să înţeleagă acest lucru. De fapt, cererea pentru astfel de joburi a fost foarte mare.

GdS: Câte persoane au fost angajate la Ford de când a venit compania în Craiova?

R.A.: În jur de 600 de persoane anul trecut, dar am avut o listă lungă de aplicanţi pentru aceste locuri de muncă. Au fost circa 8.000 de aplicanţi. Este fantastic să ai angajaţi noi. Practic, au reenergizat fabrica, locul. Pentru orice afacere este bine să aibă oameni noi în companie, pentru că reenergizează businessul.

GdS: Craiovenii se aşteptau să se facă angajări mai multe la Ford Craiova… de ordinul a câteva mii. Vor fi angajări în perioada următoare?

R.A.: Cred că atunci când Ford a venit în Craiova în 2007 nu a fost uşor să anticipăm care va fi mersul economiei. Atunci credeam că va merge bine economia şi vom angaja un număr semnificativ de persoane. Nici unul dintre noi, nici măcar unii dintre cei mai inteligenţi oameni care lucrează pentru diverse guverne nu au anticipat recesiunea. Noi am dori să mai angajăm alte persoane, dar acest lucru depinde de cererea pentru vehicule şi pentru alte produse. Dar este o recesiune globală, nu este ceva ce afectează doar Craiova. Însă noi suntem optimişti. Când vom avea al doilea vehicul în producţie la Craiova, atunci lucrurile se vor schimba. Sunt convins de acest lucru.

GdS: Când va intra al doilea vehicul în producţie la Craiova?

R.A.: Nu ştiu. Craiova este pregătită pentru al doilea model. Oamenii sunt gata. Putem să demonstrăm oricui că producem vehicule excelente, motoare excelente, că avem personal flexibil. Nu vom avea nici un fel de probleme, atunci când se va introduce al doilea vehicul în fabricaţie. Pentru mine este important ca oamenii să înţeleagă că se vor întâmpla lucruri bune pentru fabrica de la Craiova. Noi ne vom da toată silinţa să se întâmple aşa.

GdS: În schimb, ştim că au plecat multe persoane de la Ford. Până acum au plecat câteva sute de oameni, ca urmare a unor programe de plecări voluntare introduse de companie. De ce credeţi că pleacă oamenii de la o astfel de companie, în special tinerii care lucrau pe linia de asamblare?

R.A.: Există un procent de oameni care au plecat din cauze naturale. Am pierdut un număr de oameni printr-un program de plecări voluntare, dar ei au primit pachete salariale consistente. Noi am oferit pachete salariale atractive acelora care doreau să plece.

GdS: Dar de ce pleacă tinerii din fabrică?

R.A.: Cred că mulţi dintre cei care au plecat erau persoane aflate aproape de vârsta pensionării. Probabil că tinerii care au plecat au luat banii şi şi-au căutat alt job. Fiecare, individual, are motivele lui când ia o astfel de decizie.

GdS: Când va mai introduce compania programe de plecări voluntare în perioada următoare?

R.A.: Trebuie să ne uităm la cererea pentru vehicule, la cererea pentru motoare. Sarcina noastră este să echilibrăm numărul de muncitori necesari pentru producerea cu succes a acestor produse. Până acum, nu avem în plan un program de plecări voluntare, ci încercăm să găsim un echilibru între cerere şi producţie. Dar monitorizăm în continuare situaţia şi vom ajusta corespunzător numărul de salariaţi. Trebuie să ne asigurăm în permanenţă că Ford Craiova rămâne competitivă ca şi business.

GdS: Câte salarii compensatorii primesc cei care pleacă?

R.A.: Noi am oferit până la 24 de salarii compensatorii.

GdS: Se va opri temporar producţia de maşini B-Max. De ce ia compania o astfel de decizie? A scăzut cererea de B-Max în Europa?

R.A.: B-Max este o maşină de mare succes pe piaţă. La categoria ei, ca vânzări este numărul unu pe piaţă. Dimensiunea pieţei rămâne comprimată, iar volumele de producţie nu sunt cele la care ne-am aşteptat. În trecut, nu doar la Ford, ci şi la alte companii, se produceau maşini fără să existe clienţi (pe stoc – n.r.). Se ţineau maşinile pe stoc, dar o astfel de decizie reducea mult marja de profit a constructorilor şi nu era în ordine nici pentru clienţi. Orice fabrică ce vrea să rămână în business, fie că produce vehicule, fie că produce maşini de spălat, îşi reglează producţia în funcţie de cererea de pe piaţă. Şi noi ne ajustăm producţia în funcţie de cererea de pe piaţă.

GdS: Cât timp vor sta oamenii acasă? Va fi săptămânal, lunar?

R.A.: În acest moment am anunţat oprirea producţiei pentru şapte zile. Dar dacă volumele de producţie vor creşte, noi trebuie să avem flexibilitatea de a produce la nivelul cerut. Deci, e dificil pentru mine să spun, pentru că lucrurile se pot schimba în viitorul apropiat. Dacă îşi vor reveni economiile din Europa de Vest – unde sunt principalele noastre pieţe de desfacere, atunci şi cererea de B-Max îşi va reveni. Când ne uităm la forţa de muncă, noi ne uităm atât la cei de la Motoare, cât şi la cei de la Vehicule şi trebuie să menţinem un echilibru. Noi producem două motoare fantastice, de 1 litru şi de 1,5 litri. În perioada următoare ar putea fi o creştere a cererii pentru aceste motoare şi lucrurile se vor echilibra în fabrică sau ar putea fi o creştere pentru ambele tipuri de produse.

GdS: Câte zile vor sta oamenii acasă?

R.A.: Ne aşteptăm ca în jur de şapte zile, către finalul lunii septembrie.

GdS: Şi din septembrie încolo?

R.A.: În celelalte luni, oprirea producţiei va fi specifică lunilor respective. Cu cât mergem mai departe în timp, cu atât e mai greu de spus cu precizie, de anticipat, dacă vor fi zile fără producţie, iar noi nu vrem să îi speriem pe oameni. Oamenii pot specula foarte uşor ceea ce cred ei că se vor întâmpla, dar să ştiţi că în fabricile din Europa întreruperile de producţie sunt obişnuite. Este ceva comun. Şi ei fac lucrul acesta de ani întregi. Nu este un lucru neobişnuit în zona de producţie. În Saarlouis (Germania), unde se produce Focus, au şi ei zile fără producţie.

GdS: Ar putea fi astfel de zile fără producţie la Craiova până la sfârşitul anului sau mai mult?

R. A.: Nu ar fi corect să speculez. Tot ce pot să vă spun este că volumul de producţie depinde de cererea din piaţă. Avem un produs excelent. Poate îşi revine cererea între timp…

GdS: Vor fi plătiţi pe perioada cât stau acasă? Adică va fi ceea ce în România se numeşte şomaj tehnic?

R.A.: Avem un angajament semnat prin contractul colectiv de muncă prin care oamenii sunt plătiţi cu 80% pe perioada cât stau în şomaj tehnic.

GdS: Se întâmplă şi în alte ţări în care Ford are fabrici în Europa să fie trimişi temporar angajaţii acasă?

R.A.: Da, se întâmplă. Nu doar Ford, ci şi alţi producători au zile fără producţie. În unele ţări, angajaţii sunt plătiţi cu sume sub 80% din salariu.

GdS: În România este prevăzută prin Codul Muncii acordarea a 75% din salariu şi banii sunt plătiţi de companie.

R.A.: Da. Noi plătim mai mult decât prevede legea, conform contractului colectiv de muncă.

GdS: Ford a anunţat că îşi închide fabrica din Belgia. În Europa rămân fabricile din Spania, Germania, Marea Britanie, Turcia şi România. Costul cu forţa de muncă este mai mic în România decât în alte ţări?

R.A.: Salariile pe care le plătim acelor oameni în acele fabrici enumerate de dumneavoastră reflectă piaţa de acolo şi statul respectiv. Ele sunt adaptate la nivelul de trai de acolo. Cu siguranţă, cei din Marea Britanie, din Germania au salarii mai mari decât cei de aici, dar în fiecare ţară ne uităm să oferim salarii competitive pe industria de automotive. Să nu uităm că pe lângă fabrica din Genk (Belgia) sunt în curs să se închidă şi fabricile Ford din Southampton şi Dagenham, ambele din Marea Britanie. Deşi acolo nu se mai produc autovehicule, se fac motoare foarte bune şi sunt foarte competitive. Aproape o treime din producţia mondială de motoare care echipează maşinile Ford s-a produs în aceste două fabrici din UK.

GdS: Ce doriţi să le transmiteţi în aceste zile oamenilor din fabrică, în condiţiile în care unii dintre ei vor sta acasă, în şomaj tehnic?

R.A.: Să reflecteze la ceea ce am spus mai devreme, şi anume că noi am făcut tot ce s-a putut în Craiova, la nivel de management local, de oameni ai locului, pentru ca această fabrică să fie capabilă de a produce excelent, să fie capabilă pentru extindere cu al doilea model. Noi planificăm viitorul aici. În Marea Britanie este o vorbă, care cred că este şi aici: dacă un pahar este jumătate gol sau jumătate plin. Eu văd partea plină a paharului şi majoritatea oamenilor de aici văd doar partea plină. Este greu să-i determini pe toţi să vadă partea plină a paharului. Dar trebuie să continuăm să gândim pozitiv.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS