16.2 C
Craiova
vineri, 10 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateGorjul nu scapă de drumurile de pământ

Gorjul nu scapă de drumurile de pământ

Mulţi dintre cetăţenii judeţului Gorj care locuiesc în zonele rurale vor mai avea de aşteptat ani buni până să beneficieze de drumuri modernizate. Statisticile oficiale arată că în infrastructura din mediul rural, aflată în administrarea primăriilor, mai este foarte mult de investit, în ciuda faptului că timp de peste 20 de ani au fost alocate an de an fonduri pentru lucrări de modernizare, întreţinere şi reparaţii. Statisticile însă par să fi bătut pasul pe loc când vine vorba de reducerea numărului de kilometri de drumuri judeţene şi comunale neasfaltate. Odată cu începutul crizei economice şi reducerea fondurilor pentru lucrări în infrastructură la nivelul bugetelor locale, şansele ca gorjenii să scape de drumurile de pământ şi de piatră s-au redus simţitor. Anumite unităţi edilitar-gospodăreşti abia dacă mai au fonduri pentru a-şi continua activitatea şi pentru plata salariilor, astfel că investiţiile de interes public mai au de aşteptat.

Un singur drum naţional e reabilitat complet

Potrivit monografiei economice la zi a judeţului Gorj, disponibilă pe site-ul prefecturii, în ceea ce priveşte reţeaua de drumuri naţionale, un singur tronson, dintr-un total de şase, este reabilitat complet în prezent. Este vorba de DN 66 Filiaşi – Rovinari. Tronsonul Rovinari – Bumbeşti-Jiu se află de mai bine de şase ani în reparaţii, iar porţiunea de drum naţional ce traversează Defileul Jiului a intrat abia în acest an în modernizări, circulaţia fiind întreruptă în fiecare săptămână. În modernizări se află şi DN 67B Scoarţa – Târgu Cărbuneşti – Măru, iar DN 67C – Bengeşti-Ciocadia – Rânca (Transalpina) e reabilitat doar 90%, fără să fie cunoscut numele constructorului care va finaliza lucrarea. De asemenea, DN 67D Târgu Jiu – Apa Neagră se află încă în faza de proiectare a lucrărilor de modernizare.

Drumurile judeţene

În ceea ce priveşte drumurile judeţene şi comunale, situaţia este puţin diferită, în sensul că asfaltul este înlocuit cu alte materiale sau lipseşte. În judeţul Gorj sunt 34 de drumuri judeţene, cu o lungime totală de 836 de kilometri. Dintre acestea, cea mai mare parte o reprezintă drumurile cu îmbrăcăminte asfaltică (45,6%), urmate de cele tip beton (21,35%) și de cele pietruite (16,51%). Drumurile judeţene pietruite au o lungime totală de 138 de kilometri, în timp ce drumurile judeţene de pământ sunt de 13,3 kilometri. Consiliul Judeţean Gorj şi-a propus în primă fază să asfalteze drumurile de pământ şi să treacă treptat la reducerea numărului de kilometri de drumuri judeţene care sunt pietruite. De precizat că drumurile judeţene de pământ traversează câteva zone submontane greu accesibile în perioada de iarnă. De altfel, acestea sunt închise circulaţiei autovehiculelor în timpul sezonului rece.

La sat merge şi de piatră sau de pământ

La sate, ponderea o au drumurile pietruite, autorităţile locale având în continuare mult de lucru în ceea ce priveşte modernizarea acestui tip de infrastructură. Situaţia drumurilor comunale este şi mai grea, având în vedere numărul de kilometri care beneficiază de asfalt sau beton. Lungimea totală a drumurilor comunale în judeţul Gorj este de 991,5 kilometri, dintre care cea mai mare pondere o au drumurile pietruite (61,39%), adică 608 kilometri, urmate de drumurile de pământ (15,62%), respectiv 154,9 kilometri, și de cele cu îmbrăcăminte asfaltică (13,53%), adică 134 de kilometri. Statistica mai arată că în mediul rural mai există 25 de kilometri de drumuri betonate, 68 de kilometri de drumuri la care s-a folosit beton şi ciment şi 0,25 kilometri de drumuri pavate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS