17.6 C
Craiova
luni, 29 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateGazeta de Sud vă prezintă totul despre timbrul de mediu

Gazeta de Sud vă prezintă totul despre timbrul de mediu

Şoferii care au obţinut în instanţă restituirea taxei auto nu vor scăpa de achitarea noului timbru de mediu

Guvernul României a aprobat, în şedinţa de marţi, 19 februarie, Ordonanța de Urgență privind timbrul de mediu. Actul normativ va intra în vigoare de la 15 martie, până atunci urmând să fie adoptate, prin hotărâre de guvern, şi normele metodologice de aplicare a acestei ordonanţe.

Achitare la prima înmatriculare

Timbrul de mediu va fi perceput o singură dată, la prima înmatriculare sau transcriere a maşinilor în România, înlocuind actuala taxă de mediu. Valoarea lui se determină pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro, stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent şi publicat în jurnalul oficial al Uniunii Europene. Achitarea timbrului de mediu se va face tot la ghişeele Administraţiei Financiare, la fel cum se proceda în cazul taxei auto.
„Sunt exceptate de la plata timbrului de mediu autoturismele şi autovehiculele aparţinând misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, autoturismele persoanele cu dizabilităţi, autovehiculele Forţelor Armate, Forţelor de Securitate, de Poliţie, Jandarmerie, Poliţie de Frontieră, Ambulanţe, autovehiculele istorice, autovehiculele hibride şi electrice, autovehiculele intrate potrivit legii în autoritatea privată a statului acordate cu titlu gratuit, autovehiculelor destinate competiţiilor sportive şi cele dobândite prin moştenire, în cazul în care acesta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii”, a explicat ministrul mediului şi schimbărilor climatice, Rovana Plumb, după şedinţa de guvern de marţi.
Interesant este că şoferii care au dat statul în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal şi cărora li s-a dat înapoi contravaloarea taxei nu scapă de achitarea timbrului de mediu. De asemenea, vor fi obligaţi să-l plătească şi cei care şi-au înmatriculat autoturismele fără achitarea vechii taxe auto.

Mai ieftin pentru maşinile vechi

Timbrul de mediu se aplică pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 şi N1, N2, N3, cu precizarea că pentru categoria de autoturisme cu normă de poluare Euro 5, Euro 4 şi Euro 3 se ia în calcul în proporţie de 100% emisia de dioxid de carbon, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare Non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 se aplică formula care este deja în vigoare, reglementată prin Legea nr. 9/ 2012. Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu circa 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru Non-Euro. Pentru camioane şi pentru celelalte tipuri de maşini rămâne în vigoare aceeaşi formulă cu cea prevăzută prin legea actuală.
„Noul timbru de mediu menţine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 şi măreşte cotele pentru tehnologiile Euro 4 şi Euro 3. Pentru maşinile cu tehnologii mai slabe, Non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, adică acele autovehicule care se apropie de sfârşitul perioadei de viaţă, timbrul de mediu va scădea faţă de nivelul actual, luându-se ca şi cuantum de depreciere vechimea maşinii la fiecare dintre autoturismele cuprinse în această normă de poluare”, a precizat ministrul mediului.
Ca noutate absolută, ordonanţa de urgenţă adoptată marţi de Executiv prevede acordarea unui eco-tichet în valoare de 12.000 de lei, la achiziţionarea autovehiculelor electrice. Acest eco-tichet va avea o utilizare similară voucherelor din programul Rabla, în sensul că va fi utilizat pentru achitarea unei părţi din preţul maşinii.

Formule de calcul

Noua formulă de calcul a valorii timbrului de mediu, pentru maşinile care corespund normelor de poluare Euro 5, Euro 4 şi Euro 3, este următoarea: Suma de plată = [(A x B x(100 – C)]/100, unde:
A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menţionate în cartea de identitate a vehiculului;
B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în euro/1 gram CO2, prevăzută în Anexa nr. 1 a ordonanţei;
C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2 a ordonanţei.
Pentru autovehiculele de tip M1 (cu maximum 8 locuri) cărora le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 şi pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO2, calculul se face după formula: Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100, unde:
C = cota de reducere a timbrului prevăzută în coloana nr. 2 din Anexa nr. 2;
D = capacitatea cilindrică;
E = timbrul de mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din Anexa nr. 3.
Această din urmă formulă se aplică şi pentru autovehiculele din categoria M1, cărora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 care nu deţin omologare europeană de tip şi pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de C02
Cota de reducere a timbrului de mediu, prevăzută în anexa nr. 2, este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului, calculată pe baza primei înmatriculări. Atunci când persoana care solicită înmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, timbrul se calculează în funcţie de anul fabricaţiei.

Exemple

Pe baza noilor formule de calcul, unei maşini Dacia Logan pe benzină, cu normă de poluare Euro 5, care are o capacitate cilindrică de 1.149 cmc şi emisii de 137 de grame de dioxid de carbon, îi va reveni – de la 15 martie – un timbru de mediu de 109 euro (faţă de 73 euro pe actualele tarife corespunzătoare taxei auto încă în vigoare). Tot pentru un Logan, dar cu motor diesel de 1.461 cmc, nivelul timbrului de mediu va fi de numai 52 de euro (faţă de 150 de euro în prezent), pentru că nivelul emisiilor este mai mic decât la motorul pe benzină.
Altfel stă situaţia, spre exemplu, la maşinile cu normă de poluare Euro 3, unde timbrul de mediu va fi mai scump pentru varianta diesel decât la motoarele pe benzină. Spre exemplu, un VW Golf fabricat în 2002, cu motor diesel de 1.896 cmc, ce face parte din norma de poluare Euro 3, taxa actuală este 1.683 de euro, iar timbrul de mediu va fi de 1.268 de euro. Acelaşi Golf din 2002, cu motor Euro 3, dar benzină, de 1.390 cmc, taxa actuală este 628 de euro şi va ajunge la 898 de euro.
Ca să oferim şi un exemplu din gama maşinilor vechi, un Daewoo Cielo cu motor Non-Euro de 1.498 cmc va avea un timbru de mediu de 496 de euro, de vreo şapte ori mai puţin decât actuala valoare a taxei auto.

Tabelele pe baza cărora se calculează timbrul de mediu şi câteva valori ale taxei calculate pe baza legislaţiei actuale cât şi celei care intră în vigoare pe 15 martie www.gds.ro/bnrs/Tabele timbru de mediu.pdf

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS