15.6 C
Craiova
miercuri, 15 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitate„Centuri de siguranţă“ pentru pasaj

„Centuri de siguranţă“ pentru pasaj

Pasajul suprateran din centrul Craiovei va avea, în câteva zile, amortizoare antiseismice la toate picioarele. Echipele de muncitori de la SCT Bucureşti vor încheia, săptămâna viitoare, montarea amortizoarelor antiseismice, care vor face pasajul sigur şi în caz de cutremur.
Amintim că structura podului este astfel proiectată şi construită încât să se poată mişca în lung. Din cele şapte pile (picioare, în limbaj curent – n.r.) pe care se sprijină tablierul, pila nr. 4, de la mijloc, are un sistem de reazem fix, iar celelalte permit deplasări foarte mici ale podului, care se dilată vara, din cauza căldurii, şi se contractă iarna, la frig.
În cazul unui cutremur, aceste mişcări ar fi foarte ample, forţând prinderea pe piciorul din mijloc. Tocmai pentru a limita aceste mişcări ample se montează acum un soi de amortizoare hidraulice imense, care să preia o parte din mişcare şi s-o distribuie – în caz de cutremur – către toate picioarele podului.

O soluţie relativ nouă

„Aş spune că, într-un fel, aceste amortizoare acţionează oarecum similar cu centura de siguranţă dintr-un autovehicul, care permite mişcările uşoare, dar se blochează la şoc. La fel vor face şi amortizoarele antiseismice, ale căror pistoane se pot lungi sau scurta doar la mişcări lente, cum ar fi dilatarea din timpul verii sau contractarea la frigul din timpul iernii, dar se vor bloca la mişcări bruşte, precum cele produse de un seism, transmiţând efortul prin toate pilele podului, către sol“, a explicat inginer Gabriel Nicolau, directorul Agenţiei Poduri în cadrul SCT Bucureşti, constructorul pasajului suprateran din Craiova.
Aceste amortizoare – importate din Franţa – sunt încărcate cu lichid hidraulic şi au în interior un sistem de supape care se închid la un şoc puternic. Până nu demult, construcţiile din România nu utilizau un asemenea sistem, compensând lipsa amortizoarelor prin supradimensionarea piciorului central, care este fix. Proiectanţii au preferat însă, în ultimul deceniu, folosirea pe scară largă a unor asemenea amortizoare, care dau posibilitatea construirii unor poduri mult mai zvelte.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS