14.4 C
Craiova
vineri, 3 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitatePiciorul podului lui Traian s-ar putea sa ramina doar in cartile de istorie

Piciorul podului lui Traian s-ar putea sa ramina doar in cartile de istorie

Muzeul Regiunii Portile de Fier a gazduit in aceasta saptamina o expozitie si un simpozion, ambele actiuni fiind dedicate implinirii a 1900 de ani de la inceperea construirii podului lui Traian peste Dunare. Au fost prezenti specialisti de la institutii de invatamint si cercetare din tara si strainatate, care au subliniat imaginea unei lucrari grandioase.

Podul a fost construit in numai trei ani (103-105), de catre Apolodor din Damasc, iar potrivit directorului Muzeului Regiunii Portile de Fier, Ion Stinga, constructia avea o lungime de 1.135 de metri, o latime de 15 metri si o inaltime de 19 metri: „Podul a fost ridicat din birne de lemn incrucisate, sprijinite de piloni adinc implantati in albia fluviului Dunarea; pilonii erau construiti din caramida, piatra, mortar si un ciment natural «pozzolana», provenit din Italia“.

Platforma vizitatorilor sta sa se prabuseasca

Despre metoda de constructie, arheologii nu au aflat multe detalii, dar numerosi cercetatori au presupus ca Apolodor a deviat Dunarea pe un brat mort, ceea ce a dus la scaderea nivelului apei. A urmat apoi turnarea picioarelor in chesoane de lemn, o executie tehnica remarcabila in acea vreme. La incetarea stapinirii romane in Dacia, podul a fost distrus.

Astazi se mai poate vedea piciorul podului, pe malul Dunarii, in partea romana. Conducerea Muzeului Regiunii Portile de Fier si cea a Centrului Judetean de Cultura au facut numeroase demersuri catre Ministerul Culturii, pentru a obtine fondurile necesare restaurarii in bune conditii a ruinelor. Arheologi romani si italieni au propus mai multe solutii, dar nici una nu a fost finalizata.

Din nefericire, autoritatile locale nu prea s-au implicat in reconditionarea si pastrarea piciorului de pod. Pietrele au fost acoperite de ierburi, iar apa Dunarii si precipitatiile cazute s-au infiltrat si au ros zidul, pina la caramida. Mai mult, platforma vizitatorilor sta sa se prabuseasca, punind in pericol siguranta turistilor.

Proiecte de reconstruire a podului peste Dunare au mai existat

La seminarul organizat in aceasta saptamina la Drobeta Turnu Severin s-a reiterat ideea reconstructiei podului peste Dunare. Un astfel de proiect a mai fost lansat si prevedea ridicarea unui pod intre Cladova si DrobetaTurnu Severin.

Podul urma sa fi cladit pe acelasi amplasament, iar Serbia construia linia de cale-ferata pe valea Timocului, care sa lege Cladova cu Nisul. Corneliu Stan a apreciat ca refacerea podului lui Traian peste Dunare ar implica multa munca, dar si multi bani: „Voi incerca sa obtin finantare externa pentru acest proiect, pentru ca, in momentul in care va fi cunoscut intregii lumi, Romania va avea multe perspective.

Tara noastra nu ar trebui sa spuna nu acestui grandios proiect, dar nici sa spuna da, pentru ca vor fi niste costuri foarte mari“. Neimplicarea factorilor locali si lipsa unor proiecte viabile de restaurare ar putea face ca, peste citiva ani, piciorul podului lui Traian sa ramina doar o ilustrata in cartile de istorie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS