11.7 C
Craiova
miercuri, 15 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateIoan Rus critica dur politica UDMR si a autoritatilor de la Budapesta

Ioan Rus critica dur politica UDMR si a autoritatilor de la Budapesta

Ministrul de interne, Ioan Rus, a criticat dur simbata politica UDMR si a autoritatilor ungare cu privire la Transilvania, reclamind enclavizarea zonei Harghita – Covasna, precum si incurajarea, in cadrul discursului maghiar, a diferentelor dintre romanii ardeleni si cei din restul tarii, in scopul atenuarii discursului nationalist din Ardeal si substituirii acestuia cu un discurs separatist. „Nu vom accepta cosuveranitatea asupra Transilvaniei pe care prea des o afiseaza Budapesta“, a declarat ministrul de interne Ioan Rus, la lucrarile Conferintei judetene a Organizatiei Cluj a PSD. „Daca in cazul romanilor nationalismul este descurajat sub argumentul europenismului si al nevoii de acceptare in familia tarilor europene, in cazul maghiarilor el se manifesta sub forma nevoii de prezervare a identitatii comunitatii maghiarilor din Romania si afirmarii apartenentei la natiunea maghiara“, a subliniat Ioan Rus. El a spus ca, desi Romania a fost recunoscuta pe plan international ca model de incurajare a relatiilor interetnice, iar statul roman incurajeaza toleranta etnica, romanii aflati in minoritate in propria tara sint supusi unei politici de segregare si excluziune etnica practicata de autoritatile zonelor respective. „In Harghita si Covasna, romanii sint discriminati pentru simplul motiv ca nu apartin etniei maghiare“, a afirmat ministrul de interne, recunoscind ca statul si-a pierdut autoritatea asupra acestei zone. Potrivit unui document intitulat Programul social-democrat pentru Transilvania, prezentat de proaspat presedinte al PSD Cluj, Ioan Rus, s-a renuntat la contestarea fatisa a caracterului national unitar al statului roman si se prefera obtinerea pas cu pas a unor drepturi care sa satisfaca obiectivele politicii UDMR si ale Budapestei in problema maghiarilor din Romania. Documentul arata ca se vehiculeaza conceptul de patrie interioara realizata pe teritoriul Harghitei, Covasnei si Muresului, care sa-si asume, impreuna cu Ungaria, un rol major in dezvoltarea si controlul economic al Transilvaniei, iar programul elaborat de statul ungar este pus in aplicare prin intermediul organismelor guvernamentale si neguvernamentale si prin angrenarea unor societati comerciale sau banci cu capital de stat sau privat.

Ministrul de interne a atras atentia ca Legea statutului maghiarilor de peste hotare nu face altceva decit sa produca o maghiarizare prin efecte, stimulind autoidentificarea etnica printr-o motivare preponderent economica. Ioan Rus a declarat ca discursul sau nu reprezinta nicidecum o radicalizare a pozitiei proprii sau a celei adoptate de partid, fiind motivat de realitatile constatate in Transilvania. El a apreciat ca pozitia sa nu va periclita aplicarea protocolului incheiat intre PSD si UDMR. Presedintele UDMR Cluj, deputatul Konya Hamar Sandor, si-a manifestat, pe de alta parte, nemultumirea fata de discursul lui Ioan Rus, afirmind ca acesta este lipsit de eleganta politica. Deputatul UDMR a parasit sala fara a-si sustine discursul programat.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS